خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/04/22 - 14:18
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
مخالفت برخی نهادها با پرواز هواپیماهای نقشه‌برداری؛

تنها ایران و دو کشور دیگر طرح "کاداستر" را اجرا نکرده‌اند

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: قطعا با اجرای طرح کاداستر، دعاوی و پرونده های قضایی درباره موضوع اراضی و تخلفات زمین خواری و پرونده های مرتبط با معارض اراضی به شدت کاهش پیدا می کند.

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اجرای کند و آهسته طرح کاداستر در کشور، گفت: بر اساس اطلاعات واصله و طبق شنیده ها، در دنیا تنها سه کشور ایران، افغانستان و یک کشور آفریقایی، طرح کاداستر را اجرایی و عملیاتی نکرده اند.











عزت الله یوسفیان ملا


قانون کاداستر جلوی فعالیت زمین خواران را به طور کامل می گیرد



کاداستر یا قانون حدنگار به معنای رصد کردن کلیه حدود و ثغور عرصه اراضی کشور است، یعنی آن که با اجرای این قانون هیچ فردی نمی تواند به اراضی دولتی یا اراضی خصوصی افراد دست اندازی کند و عملا با عملیاتی شدن آن، جلوی فعالیت زمین خواران به طور کامل گرفته خواهد شد



نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاداستر یا قانون حدنگار به معنای رصد کردن کلیه حدود و ثغور عرصه اراضی کشور است، یعنی آن که با اجرای این قانون هیچ فردی نمی تواند به اراضی دولتی یا اراضی خصوصی افراد دست اندازی کند و عملا با عملیاتی شدن آن، جلوی فعالیت زمین خواران به طور کامل گرفته خواهد شد.



کاهش دعاوی و پرونده های مرتبط با زمین خواری با اجرای طرح کاداستر



وی تصریح کرد: قطعا با اجرای طرح کاداستر، دعاوی و پرونده های قضایی درباره موضوع اراضی و تخلفات زمین خواری و پرونده های مرتبط با معارض اراضی به شدت کاهش پیدا می کند و این مسئله تأثیر مثبتی در عملکرد دستگاه قضا خواهد داشت.



یوسفیان ملا ادامه داد: اجرای طرح کاداستر 5 سال قبل از انقلاب اسلامی در سال 52 کلید زده شد، اما در آن دوران اقدام قابل قبولی صورت نگرفت، پس از انقلاب اسلامی، وظیفه اجرای طرح کاداستر به سازمان ثبت محول شد و این سازمان در آن دوران اقدام به خرید هواپیماهای مجهز به دوربین برای عکسبرداری هوایی کرد.



هواپیماهای نقشه بردار به آشیانه برده شده و به مرور زمان نابود شد



وی ادامه داد: در آن دوران میان برخی دستگاه ها درباره پرواز هواپیماهای مجهز به دوربین اختلاف نظر پیش آمد و برخی نهادها اجازه پرواز را به این هواپیماها ندادند و عملا طرح متوقف شد و طبق اظهارات مطروحه، این هواپیماها به آشیانه برده شده و به مرور زمان نابود شد.



اجرای آهسته طرح کاداستر در برخی از استان های کشور



این نماینده مردم در مجلس دهم  گفت: در چند سال اخیر بار دیگر شاهد اجرای طرح کاداستر در کشور هستیم و با اقدامات صورت گرفته نقشه حدنگاری برخی استان ها از جمله کرمانشاه انجام شد، اما در کل روند اجرای طرح با سرعت انجام نمی شود.



کمبود اعتبار مهم ترین مانع اجرای طرح کاداستر



عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس تصریح کرد: مهم ترین مشکل و مانع اجرای طرح کاداستر در کشور، کمبود اعتبار است که امیدوارم در آینده، دولت اعتبارات لازم را برای اجرای گسترده طرح در نظر گیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 284386
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار