خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/04 - 15:15
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
"سبک زندگی در شرایط تحریم"

تلاش بی‌نیازی می‌آورد/ مسیر دولت را در جهت سبک زندگی اسلامی نمی‌بینیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با اینکه مقام معظم رهبری بر سبک زندگی اسلامی تاکید دارند اما متاسفانه مسیر دولت را در جهت این تعالی نمی‌بینیم.

مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر سبک زندگی اسلامی  و دوری از اشرافی‌گری گفت: سبک زندگی یعنی فرهنگ و خروجی مولفه‌های فرهنگی که بر اساس فرهنگ مردم، باورها، عادات و آداب است یعنی محصول جهان‌بینی، ایدئولوژی و عقیده است و محصول عقیده نیز عمل و رفتار است.



زمانی که اشتباهات به عنوان فرهنگ در جامعه رواج پیدا می‌کند و عادی می‌شود، کم کم جامعه به انحطاط کشیده می‌شود لذا در میزان و نوع مصرف باید دقت کرد



تمام تمرکز و توان نظام سلطه بر روی تغییر سبک زندگی مردم است



نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: عملی که انجام می‌دهیم به باورها و اعتقادات ما بستگی دارد لذا امروز تمام تمرکز و توان نظام سلطه بر روی تغییر سبک زندگی مردم است و اگر این مورد اصلاح نشود، خود به خود به دیگران هم سرایت می‌کند. مثالا اگر در گذشته کسی سگ بغل می‌کرد بر اساس دین و شرع می‌گفتند نجس است اما زمانی که باب شد، به جایی می‌رسد که یک کودک از پدر تقاضای سگ می‌کند و این علامت تشخّص در افراد شده و ناهنجاری جای هنجار را گرفته است و یا بزه جای رفتار درست بنشیند.



در نظام سرمایه داری حداکثر مصرف ملاک است



وی ادامه داد: زمانی که اشتباهات به عنوان فرهنگ در جامعه رواج پیدا می‌کند و عادی می‌شود، کم کم جامعه به انحطاط کشیده می‌شود لذا در میزان و نوع مصرف باید دقت کرد. در نظام سرمایه‌داری حداکثر مصرف ملاک است که فرد بتواند پول درآورد اما سوال اینجاست که آیا در باورهای دینی به جای قناعت، صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف و حداکثر مصرف توصیه شده است؟ لذا در کل، سبک زندگی نیز می‌تواند مسیر انحطاط را برای یک کشوری ایجاد کند که منافع صاحبان زر و زور و تزویر و قدرت را در بر بگیرد و یا می‌تواند باعث تعالی و رشد و شکوفایی یک کشور شود.



آنچه در جشنواره فجر اتفاق افتاد حاکی از یک نفوذ است



نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال‌هاست بر روی سبک زندگی تاکید می‌کنند تصریح کرد: متاسفانه ما مسیر دولت را در جهت این تعالی نمی‌بینیم یعنی گاهی دولت مردم را هل می‌دهد. آنچه که در جشنواره فیلم فجر گذشت و در موارد مشابه نیز اتفاق می‌افتد، حاکی از یک نفوذ است نفوذ یعنی بدنه می‌خواهد سالم کار کند اما کسانی در آن بدنه در تلاش برای ایجاد انحراف هستند. اما اگر نخواهیم بگوییم نفوذ باید به تعمد و فساد دستگاه اشاره کنیم. لذا اگر بگوییم نفوذ با تساهل و تسامح حرف زدیم، اگر نگوییم تعمد دستگاه‌های زیربط، مثل دستگاه‌های فرهنگی کشور مثل ارشاد و ... باید از نفوذ استفاده کنیم. بنابراین نفوذ اغماض است و امروز متاسفانه شاهد این وضعیت در عرصه فرهنگ کشور هستیم.



دولت در برخی مواقع انحراف ایجاد می‌کند



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اصرار دولت مبنی بر اینکه بانوان برای تماشای فوتبال در ورزشگاه‌ها بروند نیز بحث دیگری است چراکه همه ما می‌دانیم بدن برخی از ورزشکاران غیرمتعارف برهنه است. طبق رساله تمام مراجع تقلید، همگی معتقدند اگر بانویی به بدن مرد نامحرم که غیرمتعارف برهنه است نگاه کند، حرام است. درحال‌حاضر آیا مشکل مردم بیکاری 8 میلیونی، افزایش گوشت 130 هزار تومانی، معیشت، افزایش قیمت ارز و افت چند برابری توانمندی خرید است یا ورود بانوان به ورزشگاه‌ها است؟ اینجا می‌بینیم که دولت انحراف ایجاد می‌کند و افکار عمومی را به سمت مسائل فرعی غیر لازم و یا مضر سوق می‌دهد و می‌خواهد با افکار عمومی کاسبی کرده و کسب رای کند.



ذوالنوری ادامه داد: به دلیل اینکه قشری از افراد جامعه بانوان هستند و بانوان مومنه عفیفه ارزش مدار هیچ وقت این امور دغدغه اصلی آنها نیست لذا شاهد هستیم که از شخص رئیس جمهور تا معاونان آن معمولا در جاهایی به مسیرهای انحرافی وارد می‌شوند. بنابراین اگر بنده از کلمه نفوذ استفاده می‌کنم به دولت کمک کرده و آن را تطهیر می‌کنیم و با اغماض حرف زدیم در غیر این صورت باید بگوییم که بدنه دولت مسیر انحرافی را در پیش گرفته است.



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید بر اصلاح این امور دارند. محصول مقوله فرهنگ سبک زندگی می‌شود.



سبک زندگی اسلامی و دینی، ضد تحریم است



وی در پاسخ به این سوال که سبک زندگی اسلامی در شرایط تحریم به چه صورتی باید باشد تصریح کرد: اتفاقا سبک زندگی اسلامی و دینی، ضد تحریم است یعنی خودباوری که تاکید بر داشته‌های خود، بر فرهنگ، مسیر، روش‌های زندگی و سنت‌های خود که خوداتکایی است، بر ایثار، تعهد و شریک بودن بر غم دیگران را اگر احیا کنیم ما را در بسیاری از موارد بی‌نیاز می‌کند لذا سبک زندگی در مقابله با تحریم‌ها اثر جدی و مستقیم دارد.



هر زمان که به منزل برسم غذا درست کرده و جارو می‌زنم



این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به سبک زندگی خود گفت: بنده مستاجرم و یک پژو 405 دارم و از سال گذشته تا حالا 111 هزار کیلومتر کار کرده و راننده ندارم. اگر در جاده خوابم بگیرد با پتویی که در عقب ماشین دارم کنار ایستاده و می‌خوابم و تاکنون هیچ مشکلی هم پیدا نکردم. لباس‌هایم را خودم می‌شویم البته ماشین لباسشویی برای اعضای خانواده هست اما نمی‌خواهم بار بنده بر گردن اعضای خانواده بیفتد، همچنین اتو می‌کنم و هر زمان که به منزل برسم غذا درست کرده و جارو می‌زنم و ظرف می‌شویم .



وی خاطر نشان کرد: خرید منزل با بنده است. طبیعی است که اگر بنده اینگونه زندگی کردم همین طبع را نیز فرزند بنده هم دارد و از خیلی چیزهایی که به عنوان تجملات و تشریفات که بسیاری از زندگی‌ها را عوض کرده دوری می‌کنیم و استغنا داریم یعنی نیاز نداریم که تشریفاتی عمل کنیم. اگر این سبک از زندگی را انجام ندهم هزینه زندگی 2 برابر می‌شود که در این صورت بنده باید دست به کارهای غیر قانونی و غیر مشروع بزنم که بتوانم زندگی را بچرخوانم.



تلاش بی‌نیازی می‌آورد



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بنده به کم قانع شدم و به زندگی خودم پرداختم و چشم از داشته‌های دیگران دور کردم و تلاش می‌کنم چراکه تلاش بی‌نیازی می‌آورد. 2 پسر دارم که یکی فوق لیسانس حقوق و متولد 66 و بیکار است، دخترم نیز با تحصیلات عالیه بیکار است./



پایان پیام

  • کد خبر : 274672
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار