خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/09/04 - 11:18
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ساداتی‌نژاد تشریح کرد:

تصویب اساسنامه نهایی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حذف مدارس سمپاد مغایرتی ندارد؟

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره تصویب اساسنامه نهایی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و تاثیرات آن بر حذف مدارس سمپاد توضیحاتی ارائه داد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در پاسخ به اینکه آیا تصویب اساسنامه نهایی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حذف مدارس سمپاد  مغایرتی ندارد، گفت: مدارس سمپاد تاکنون عملکرد خوبی داشتند و در صورتی که مسئولان آموزش و پرورش به دنبال تعطیلی این مدرسه هستند باید جایگزین مناسبی برای آن بیایند.



دانش‌آموزان نخبه به آموزش‌های ویژه نیاز دارند



نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: چگونه بدون در نظر گرفتن تعلیمات مناسب برای دانش‌آموزان نخبه، می‌توان استعداد آنها را پرورش داد؛ نباید آنها را به حال خود رها کرد زیرا هوش و استعدادشان هرز می‌رود و حتی در صورت عدم هدایت در برخی موارد به جای اینکه از استعداد و هوش آنها در مسیر توسعه کشور استفاده شود در مسیر منفی و توسط افراد سودجو به راه نادرست کشیده می‌شوند.



وی با اشاره به آرش آمروزش که نخبه‌ای 6ساله اهل کاشان است، بیان کرد: این کودک به چند زبان زنده دنیا مسلط است از سوی دیگر تحلیلی که از وقایع و اتفاقات اطراف خود ارائه می‌دهد نشاندهنده هوش و توانایی بالای اوست حال باید این کودک را به حال خود و بدون آموزش‌های متناسب رها کنیم؟



نوع نگرش و تحلیل دانش‌آموزان نخبه با سایر دانش‌آموزان متفاوت است



ساداتی‌نژاد ادامه داد: ممکن است برخی آموزش‌ها توسط والدین به کودک آموزش داده شود اما تحلیل‌ها و توجهی که کودک به محیط اطراف دارد کاملا ذاتی است به طور مثال زمانی که از آرش سوال کردم چند نوع انرژی در اطراف موجود است تمام انرژی‌ها اعم از جنبشی، الکتریکی، گرمایی و.... را برشمرد اما وقتی گلدانی که در اتاق قرار داشت را دید گفت اگر گلدان طبیعی باشد انرژی شیمیایی نیز در محیط وجود دارد؛ این تحلیل حفظی نیست و برگرفته از نبوغ کودک است.



نمی‌توان باری به هر جهت برای استعدادهای درخشان کشور تصمیم‌گیری کرد چراکه آنها منبع و ثروت کشور هستند



عضو فراکسیون دانشگاه آزاد اظهار کرد: نمی توان کودک با این سطح از هوش و استعداد را رها کرد بلکه باید با تعلیمات لازم نبوغ او را پرورش داد.



استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان مستعد و توانا به برنامه‌ریزی‌ نیاز دارد



وی با تاکید بر اینکه برای استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان مستعد و توانا باید برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد، خاطرنشان کرد: باید از کارشناسان این حوزه برای پرورش استعدادهای درخشان استفاده کرد.



استعداد درخشان در کشور به‌مثابه چاه نفت است



وی استعداد درخشان در کشور را به چاه نفت تشبیه و عنوان کرد: در کشور ما برای بهره‌برداری از چاه نفت تلاش بسیار می‌شود باید به دانش آموزان نخبه نیز همین گونه توجه شود و اقدامات لازم انجام گیرد؛ نمی‌توان باری به هر جهت برای استعدادهای درخشان کشور تصمیم‌گیری کرد چراکه آنها منبع و ثروت کشور هستند و باید با ظرافت و دقت در مورد آنها تصمیم گرفت.



ضرورت انتخاب اصولی دانش‌آموزان مستعد برای ورود به مدارس سمپاد



این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از نحوه برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد در سال جاری، اذعان کرد: باید ساختار و سازوکاری طراحی شود که انتخاب‌ها اصولی و علمی باشد و افرادی ذی‌حق با هوش بالایی به مدارس سمپاد راه یابند.



ورود دانش‌آموز معمولی به مدارس سپاد؛ اختلال در فرآیند آموزش



وی تاکید کرد: درصورتی که دانش آموز معمولی وارد این مدارس شود فرآیند پرورش دانش‌آموزان مستعد نیز دچار اختلال می‌شود زیرا این فرد معمولی مانع پیشرفت سایر دانش آموزان نیز خواهند شد چراکه توان یادگیری او با سایر دانش آموزان متفاوت است.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این حالت سرعت آموزش در کلاس به شدت کاهش پیدا می‌کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 267501
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار