خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/06/24 - 10:20
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
کیخا:

تخلیه سفره‌های زیرزمینی، علت فرونشست‌های اخیر تهران/ تهران سند راهبردی آب و تغییرات اقلیمی ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:برای پایداری شهر تهران سند راهبردی آب و تغییرات اقلیمی تهیه نشده است.

احمدعلی کیخا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره لزوم افزایش اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا، گفت: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، سازمان حفاظت محیط زیست مرجع تشخیص آلودگی و تخریب‌های غیرقابل جبران است اما دستگاه های اجرایی و قضایی این مرجعیت را به رسمیت نمی شناسند.



نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی تمامی فعالیت‌های اقتصادی و غیره که موجب تخریب و آلودگی می شود ممنوع است، تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود مرجع این تشخیص نیز سازمان حفاظت محیط زیست است، در حقیقت ضرورت ایجاد این سازمان اجرای اصل پنجاهم قانون اساسی بود.



وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت و مردم باید مانع فعالیت های مخرب و آلوده کننده بخش دولتی و خصوصی شود اما متاسانه عدم به رسمیت شناختن این سازمان مسئله ساز شده است.



این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: اگر در تشخیص عوامل مخرب زیست محیطی و آلودگی ها اشکالاتی باشد باید آنها تقویت و مرتفع شود نه آنکه اصل قانون اساسی زیر پا گذاشته شود، در حقیقت سازمان حفاظت محیط زیست را مانند وزارت دفاع در همه شرایط باید حمایت مادی و ... کرد.



وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مامور ایجاد امنیت و توسعه پایدار کشور است، ادامه داد: متاسفانه در اجرای برخی پروژه‌ها به هشدارهای سازمان حفاظت محیط زیست توجهی نمی‌شود زیرا این سازمان مانع اقدامات غیرکارشناسانه و مخرب زیست محیطی می‌شود.



کیخا یادآور شد: جنگل‌ها و مراتع و چشم اندازهای محیط زیستی به دلیل به رسمیت نشناختن این سازمان تخریب و نابود شده است، در این زمینه دولت با ارائه لایحه یا قوه مقننه می تواند با تدوین طرحی نسبت به رسمیت شناختن سازمان حفاظت محیط زیست استفساریه دهند.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری فرونشست زمین و آلودگی هوا در تهران، گفت: دلیل فرونشست تخلیه سفره های آب زیرزمینی است اما هیچ گاه برای تدام و پایداری شهر تهران سند راهبردی برای آب و تغییرات اقلیمی تهیه نشده است، مدیریت شهری تنها مدیریت تاکسی و مترو و بزرگراه ها نیست، در واقع هوا هم بخشی از نیاز پایه مردم است.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت: بر اساس اصل‏ پنجاهم قانون اساسی، در جمهوری‏ اسلامی‏، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسلهای‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏ گردد. از این‏ رو فعالیتهای‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است‏./



پایان پیام


  • کد خبر : 176133
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار