خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/10/20 - 15:13
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
بت‌کلیا مطرح کرد:

تخصیص بودجه‌ اقلیت‌های دینی کمتر از 50 درصد/ اعتبارات صرف کلیساها و مسابقات ورزشی می‌شود

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس با بیان اینکه در هیچ دولتی تخصیص بودجه اقلیت‌های مذهبی بیشتر از 50 درصد نبوده است، گفت: این اعتبارات صرف بازسازی و نگهداری کلیساهای تاریخی، امور فرهنگی و مسابقات ورزشی می‌‎شود.

یوناتن بت کلیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملتبا تشریح سابقه چگونگی اختصاص ردیف بودجه برای اقلیت‌های مذهبی در لوایح بودجه‌ سالیانه، گفت: در دوره نخست نمایندگی‌ام در مجلس ششم پیشنهاد شد که ردیفی برای اقلیت‌های مذهبی در لایحه بودجه در نظر گرفته شود که این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی مجلس ششم به تصویب رسید.



نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس افزود: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس نیز تصویب شد ولی شورای نگهبان آن را رد و فقط یکبار این بودجه برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و عملا این پیشنهاد روی زمین ماند.



وی ادامه داد: از سوی دیگر در دوران اصلاحات رئیس جمهور وقت یک میلیارد تومان از بودجه نهاد ریاست جمهوری به جوامع آشوری، ارامنه، کلیمی و زرشتی اختصاص داد و از آن پس این رقم در قالب ردیف قانونی در لوایح دولت آمد.



بت کلیا با بیان اینکه بودجه اقلیت‌های دینی هر ساله با درصد تخصیص‌های متفاوت تحقق می‎‌یافت، افزود: نقطه عطف ماجرا سال 1394 در دولت یازدهم بود که حتی یک ریال هم از سوی سازمان برنامه و بودجه برای این ردیف قانونی اعتباری تخصیص پیدا نکرد و عملا این ردیف قانونی را دولت اجرا نکرد.



این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: بودجه اقلیت‌ها حتی در دولت نهم و دهم نیز پرداخت می‌شد و آخرین رقمی که در آن دوره برای اقلیت‌ها در نظر گرفته شده بود، پنج میلیارد تومان بود که البته فقط نیمی از آن تخصیص پیدا کرد.



وی تأکید کرد: در هیچ دولتی 100 درصد بودجه دولتی به اقلیت‌ها اختصاص پیدا نکرده و همواره تخصیص‌ها کمتر از 50 درصد بوده است.



بت کلیا با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در اولین سال شروع کار خود بودجه پنج میلیاردی اقلیت‌ها را به 2 میلیارد کاهش داد، اظهار کرد: امروز در لایحه بودجه سال 96 این بودجه 4 میلیارد و 375 میلیون رسیده است که تا امروز ریالی از این رقم تخصیص نیافته است.



نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی درمجلس درباره اینکه این بودجه صرف چه اموری می‌شود، تصریح کرد: این بودجه صرف نگهداری، مرمت و بازسازی کلیساهای سراسر کشور به ویژه کلیسای دارای قدمت بالا می‌شود؛ علاوه بر این درصدی از آن نیز برای امور فرهنگی، انجمن‌ها و برگزاری مسابقات ورزشی در نظر گرفته می‌شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 226828
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار