خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/15 - 11:38
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو با وزیر نیرو مطرح شد؛

تاکید بر توسعه همکاری های اقتصادی میان کشورهای عضو اکو

در نشست مشترک میان اعضای فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو با وزیر نیرو بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی میان کشورهای عضو تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو با وزیر نیرو دیروز ( سه شنبه، 14 اسفندماه ) با محوریت بررسی توسعه همکاری های اقتصادی میان کشورهای عضو برگزار شد.



علیزاده: تلاش خواهیم کرد حداکثر توان خود را در هماهنگی و فعال کردن کشورهای عضو اکو داشته باشیم



رضا علیزاده، رئیس فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو با بیان اینکه انتظار می‌رود وزارت نیرو از نظر کارشناسی به ما رهنمود دهد، گفت: در این حوزه تلاش خواهیم کرد حداکثر توان خود را در هماهنگی و فعال کردن کشورهای عضو اکو داشته باشیم؛ متأسفانه تاکنون این مهم تحقق پیدا نکرده، به عنوان مثال پارلمان اکو در پاکستان تشکیل شده اما فعال نیست، در این شرایط نیاز به فعالیت در این حوزه داریم و این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود.



نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می‌رود وزارت نیرو پیشنهادات کارشناسی و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد زیرا اشراف کامل به این حوزه دارد.



رنجبرزاده: ایران توانمندی‌های خود را با کشورهای همسو به اشتراک نگذاشته است



اکبر رنجبرزاده در این نشست با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود با همکاری و تعامل میان فراکسیون و وزارت خانه ها بتوان مشکلات را رفع و واقعیت‌ها را تبادل نظر کرد، گفت: متأسفانه ایران توانمندی‌های خود را با کشورهای همسو به اشتراک نگذاشته و این یکی از ایرادات بزرگ و اساسی ما است.



توانمندی‌ها باید به کشورهای ضعیف منطقه تزریق شود

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: ما چشم‌انداز 1404 را دنبال می‌کردیم که بر اساس آن توانمندی‌ها را اخذ و خود را ارتقاء دهیم و سپس توانمندی‌ها را به سایر کشورها انتقال دهیم در حالی که توانمندی‌ها همزمان باید به کشورهای ضعیف منطقه تزریق می‌شد و آنها منتظر این اقدام بزرگ بودند.



باید به دور از تشکیلات سیاسی پارلمان‌ بخش‌های خصوصی، وزارتخانه‌های نیرو و نفت به این حوزه ورود کنند



وی با یادآوری اینکه حرکت برنامه‌ریزی استراتژی کشور روی محور درستی قرار نداشته است، گفت: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم ظرفیت‌ها را در اختیار 10 کشور عضو اکو قرار دهیم البته در این شرایط خاص به فکر افتادیم و هنوز دیر نشده و زمان داریم که به دور از تشکیلات سیاسی پارلمان‌ بخش‌های خصوصی، وزارتخانه‌های نیرو و نفت به این حوزه ورود کنند.



عضو فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو با تأکید بر اینکه وزارت نیرو ظرفیت دارد 10 کشور عضو اکو را اداره کند، تصریح کرد: می‌توان 10 کشور را تحت ظرفیت اکو مدیریتی کرد و چنانچه اراده قوی در کنار ظرفیت‌های بالقوه وجود داشته باشد به بالفعل تبدیل می‌شود و اتفاقات بزرگی خواهد افتاد.



رنجبرزاده بر ضرورت فعال کردن بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: نباید منتظر باشیم آلمان به ما تکنولوژی عرضه کند بلکه باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای کشور به خوبی استفاده کرد.



اردکانیان: از هر روزنه‌ای برای همکاری با کشورهای عضو اکو استفاده خواهیم کرد



رضا اردکانیان، وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه از هر روزنه‌ای برای همکاری با کشورهای عضو اکو استفاده خواهیم کرد، گفت: موضوع انرژی جدی است البته تبدیل سوخت الکتریسته مستلزم همکاری نزدیک میان وزارت نفت و نیرو است و صادرات آن نیازمند ساز و کارهای قانونی است تا بتوان وزارت نفت را مشارکت داد.



وزیر نیرو با بیان اینکه 500 شرکت سازنده تجهیزات داریم که در مقایسه با مشابه اروپایی کیفیت بسیار مناسبی دارند، افزود: کشورهای ترکیه، پاکستان و ازبکستان در زمینه سطح تکنیکی دانش آب و فاضلاب وابسته بوده و ما می‌توانیم همکاری و مشارکت مناسب را با آنها داشته باشیم و در بحث ظرفیت سازی نیروی انسانی ورود کنیم.



وی با تأکید بر اینکه باید از فرصت‌های آموزشی و ظرفیت‌ها بهره برد، ادامه داد: در مورد آب و برق هر فرصتی وجود داشته باشد در اختیار کشورها قرار خواهیم داد به عنوان مثال می‌توان در بحث بازسازی افغانستان و تصفیه و جمع‌آوری پساب آسیای میانه ورود کرد



شرکت‌های سازنده ایرانی در پروژه‌های بزرگ چند هزار مگاواتی تاجیکستان حضور دارند



این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه شرکت‌های سازنده ایرانی در پروژه‌های بزرگ چند هزار مگاواتی تاجیکستان حضور دارند خطاب به نمایندگان حاضر در نشست گفت: زمینه همکاری‌ها با کشورهای عضو اکو وسیع است و شما می‌توانید روی همکاری و ظرفیت وزارت نیرو حساب کنید.



رضا علیزاده، رئیس فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح این نشست با بیان اینکه با توجه به وضعیت کنونی کشور باید روابط خود را با کشورهای همسایه توسعه داد، گفت: از ظرفیت کشورهای عضو اکو به درستی استفاده نشده است در حالی که در شرایط فعلی که تحریم‌ها کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده بتوان از این ظرفیت استفاده کرد، می‌توان بخشی از مشکلات کشور را حل و همچنین برای آینده چشم‌انداز درستی را ترسیم کرد.



وزارت نیرو ظرفیت بالایی برای همکاری در زمینه الکتریسیته و آب با کشورهای عضو دارد



وی ادامه داد: وزیر نیرو در نشست امروز مطرح کرد که وزارت نیرو ظرفیت بالایی برای همکاری در زمینه الکتریسیته و آب با کشورهای عضو دارد، البته همچنین تاکید داشت در مورد تشکیل بازار مشترک الکتریسیته میان کشورهای عضو اکو با توجه به تغییر پیک مصرف در این کشورها بتوان تبادل مناسب را در زمینه انرژی داشته باشیم. همچنین مقرر شد تعامل مناسب میان فراکسیون و وزارت نیرو تداوم داشته باشد و از ظرفیت‌های قانونگذاری برای تسهیل امور استفاده کرد تا بتوان گام مناسبی در این حوزه برداشت.



اکبر رنجبرزاده، عضو فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح این نشست با بیان اینکه دبیرخانه 10 کشور عضو اکو در تهران مستقر است، گفت: متأسفانه اعضای اکو در طول سال‌های گذشته فعال و پویا نبوده که در این رابطه مجلس مصر است در قالب فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو رایزنی‌های لازم برای فعال کردن وزرای نفت، نیرو و راه و سپس سایر وزرا را داشته باشد و سپس با پارلمان‌های کشورهای عضو ارتباط لازم را برقرار کند تا در زمینه تأمین انرژی و همچنین به اشتراک گذاشتن توانمندی های سایر کشورها بتوان ورود کرد.



وی ادامه داد: همچنین باید بتوان هم افزایی لازم را داشته باشیم، ظرفیت همدیگر را پوشش دهیم و کمبودها و کاستی‌ها را جبران کنیم.



کشورهای عضو باید توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی به نمایش بگذارند



این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه کشورهای عضو باید توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی به نمایش بگذارند، یادآور شد: ایران ظرفیت‌های بالایی از نظر نیروی انسانی داشته و می‌توان از آن در سایر کشورها استفاده و همچنین از منابع کشورها برای رفع مشکلات خود بهره برد.



رنجبرزاده افزود: فعال کردن 10 کشور عضو اکو که اکثریت آنها مسلمان هستند می‌تواند ظرفیت بسیار قابل توجهی در کنار اوراسیا و سایر کشورهایی که با آنها ارتباط داریم را به همراه داشته باشد.



عضو فراکسیون حمایت از توسعه کشورهای عضو اکو یادآور شد: وزیر نیرو در نشست امروز مطرح کرد که وزارت نیرو توان تأمین انرژی بسیاری از کشورها را دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 275616
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم