خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/07/23 - 12:45
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
ساداتی نژاد در جریان نظارت میدانی مجلس از حوزه‌های انتخابیه استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد

تامین آب شرب؛ چالش اساسی سیستان و بلوچستان/آب سدها به کشاورزان اختصاص پیدا کند نه صنعتگران

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، تامین آب شرب را چالش اساسی استان سیستان و بلوچستان دانست و گفت: باید آب سدها به کشاورزی اختصاص پیدا کند چراکه فعالیت صنعتی در استان به‌ویژه مناطق صنعتی سواحل مکران از طریق شیرین کردن آب دریا امکان‌پذیر است.

سید جواد ساداتی‌نژاد در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نظارت‌های میدانی از حوزه‌های انتخابیه استان سیستان و بلوچستان، "تامین آب شرب" را یکی از چالش‌های اساسی مناطق بازدید شده به‌ویژه روستاهای استان برشمرد و گفت: براساس برآوردهای انجام شده، ایجاد شبکه آب روستایی در این استان به حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که این بودجه را باید طی یک برنامه زمان‌بندی شده تامین کرد، درواقع می‌توان در برنامه هفتم توسعه به این مهم توجه کرد یــــا بودجه مورد نظر به صورت ویژه از صندوق توسعه ملی تامین شود.



نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آبرسانی به حدود 60 تا 100 روستا با هزینه کمتری امکان‌پذیر است، توضیح داد: از آنجا که این روستاها فقط با 42 کیلومتر لوله‌گذاری به شبکه آب شرب سالم دست پیدا خواهند کرد نیاز است وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب به آن‌ها توجه ویژه‌تری کنند.  



وی ادامه داد: متاسفانه باوجود ساخت "سد زیردان" در شهرستان چابهار اما شبکه آبرسانی آن ایجاد نشده است و این شامل "سد پیشین" با 27 سال سن نیز می‌شود چراکه هنوز شبکه‌های آبرسانی این سد به منظور تامین آب زمین‌های کشاورزی پایین دست ایجاد نشده است لذا لازم است وزارت نیرو اقدام عاجلی در تکمیل شبکه‌های آبرسانی پایین‌دست سدها انجام دهد.  



ساداتی نژاد با بیان اینکه هرگونه فعالیت صنعتی در سیستان و بلوچستان به‌ویژه مناطق صنعتی سواحل مکران از طریق شیرین کردن آب دریا امکان‌پذیر است، افزود: باوجود آنکه صنعت از نظر اقتصادی توان شیرین کردن آب را دارد اما تنها 10 میلیون مترمکعب از 210 میلیون مترمکعب آب سد زیردان به کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند. درواقع در حالی 200 میلیون مترمکعب آب این سد به دست صنایع می‌رسد که حوزه کشاورزی هنوز به لحاظ اقتصادی توان شیرین کردن آب را ندارد لذا باید در این مهم بازنگری کرد چراکه فعالیت اصلی این منطقه کشاورزی است و باید آب بیشتری را به آن اختصاص داد و برای صنعت آب را از دریا شیرین کرد.



رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بازدید از پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، گفت: اگرچه پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر شده در پارک مذکور رو به رشد هستند اما فعالیتی در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، آب، منابع طبیعی، شیلات و آبزیان -به عنوان مزیت‌های نسبی این استان صورت نمی‌گیرد- لذا نیاز است معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری حوزه‌های کشاورزی، آب و... را در اولویت فعالیت دانش‌بنیانی استان سیستان و بلوچستان قرار دهد./



پایان پیام  

  • کد خبر : 306283
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار