خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/03/09 - 19:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
اکبری:

تأکید بر تشکیل کارگروه حفظ بازار وکیل/ کاربری بازار طوری تعریف شود که برای مردم قابل پذیرش باشد

نماینده مردم شیراز در مجلس بازار وکیل را سرمایه‌ای ملی خواند و بر ضرورت تشکیل کارگروه حفظ بازار وکیل تأکید و تصریح کرد: کاربری بازار طوری تعریف شود که برای مردم قابل پذیرش باشد.

علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تأکید بر ضرورت تشکیل کارگروه مشترکی برای بررسی مشکلات بازار وکیل با حضور دستگاه‌های مرتبط، گفت: بازار وکیل یک سرمایه ملی به شمار می‌آید که به لحاظ معماری و جاذبه‌های گردشگری حفظ آن برای دستگاه‌های فرهنگی کشور به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در اولویت باشد.



نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بازار وکیل علاوه بر جاذبه‌‎های توریستی به دلیل اینکه در مرکز شهر قرار گرفته و امروز هم کاربری بازار دارد، مراجعات روزانه بسیاری به آن صورت می‌گیرد که همین مراجعات بالا موجب فرسودگی بازار وکیل نیز شده است.



وی بر مرمت و بهسازی فوری بازار وکیل تأکید و اضافه کرد: قطعا در شکل و فیزیک بازار با توجه به قدمت بالای آن و حساسیت‌های ثبت ملی و جهانی بازار نباید تغییری ایجاد شود و باید مرمت و بهسازی بازار در حضور کارشناسان میراث فرهنگی صورت بپذیرد.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که در جوار  بازار وکیل خانه‌های بسیاری در بافت تاریخی حاشیه بازار وجود دارند که یکی از ضرورت‌ها برای بهسازی بازار حفظ و نگهداری این خانه‌ها با معماری قدیمی و خاص خودش است.



عضو مجمع نمایندگان استان فارس با یادآوری اینکه اولویت اصلی کارگروه مذکور باید مراقبت از این سرمایه ملی باشد، افزود: همچنین تعریف نوع کاربری برای بازار وکیل هم زمینه گردشگری و هم در زمینه اقتصادی یکی دیگر از مواردی است که باید در دستور کار این کارگروه باشد تا برای افکار عمومی نیز تعریف کاربری بازار قابل پذیرش شود.



به گزارش خانه ملت، بازار وکیل  شیراز یکی از آثار دوره زندیه است که به فرمان کریم خان زند ساخته شد. این بازار که با شماره ۹۲۴ در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده، یکی از بزرگترین بازارهای تاریخی کشور به شمار می رود. این بازار هم اکنون نیز دارای رونق است و نه تنها در حوزه کسب و کار بلکه در بخش گردشگری نیز هر ساله شاهد انبوهی از گردشگران خارجی است که برای بازدید به این بازار تاریخی شیراز می آیند.



در این راستا طی چند مدت اخیر ساماندهی بازار وکیل به عنوان یک بازار مهم تاریخی در دستور کار قرار گرفته و ضرورت تشکیل یک کارگروه مشترک متشکل از مسئولان میراث فرهنگی، نمایندگان مجلس و شورای شهر برای آن احساس می‌شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 247178
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار