خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/08/01 - 09:51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست نقد طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی مطرح شد

برون سپاری آموزش و پرورش به نهادهای دیگر اشتباه است

نشستی جهت نقد و بررسی طرح رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور با حضور اساتید دانشگاهی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار و در این نشست تأکید شد که برون سپاری آموزش و پرورش به نهادهای دیگر اشتباه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به دنبال ارائه طرح یک فوریتی ۵۷ نماینده مبنی بر رفع انحصار از زبان انگلیسی، گروه زبان دانشگاه تربیت مدرس عصر روز گذشته (سه شنبه 30 مهرماه)، نشستی جهت نقد و بررسی رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را با حضور اساتید دانشگاهی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان آموزش و پرورش برگزار کرد. 



در این جلسه فریده اولادقباد، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی، گفت: اینکه دانش آموز را مجبور به خواندن انحصاری فقط یک زبان نکنیم، ایده خوبی است، البته این طرح مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی است.



سیده فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش تدریس زبان انگلیسی را جزء ۱۱ ماده آموزشی خود قرار داده است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: تمام اجلاس‌ها، برنامه‌های بین المللی، کارهای دانشجویی، مقاله‌ها و غیره به زبان انگلیسی است؛ اما اگر هر فردی زبان سوم و یا چهارمی هم بداند، آن زبان برای او جادویی در زندگی اجتماعی و فرهنگی می‌کند که بی نظیر است.



پروانه سلحشوری، دیگر نماینده تهران نیز در این نشست گفت: بعضی از طرح‌هایی که در برنامه ششم توسعه مانند سهمیه‌هایی دانشگاهی اجرایی شد، بسیاری را از کشور فراری داد، اما امیدوارم این اتفاق دوباره رخ ندهد.



مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این نشست تخصصی تاکید کرد: این طرح به دلیل ایرادهای جدی که دارد نمی‌توان توجیه علمی و اجرایی برای آن قائل شد. البته هدف این طرح نیز مبارزه با امپریالیسم زبانی است تا مراودات کشور با دیگر کشورها تک زبانی نشود؛ بر همین اساس آموزش زبان‌های ایتالیایی، روسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و ترکی استانبولی در دستور کار قرار گرفته است. 



محمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس دبیر سخنران این نشست بود که بیان کرد: بهتر است از افراط و تفریط پرهیز کنیم و این را هم بدانیم که برون سپاری آموزش و پرورش به نهادهای دیگر اشتباه است.



در مجموع، حاضرین این نشست بر این باور بودند که به جای طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزش همگانی کشور بهتر است در پی توسعه سایر زبان‌ها و افزایش کیفیت آموزشی مدارس در آموزش برویم./



پایان پیام

  • کد خبر : 290168
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار