خبرگزاری خانه ملت

هدر مشکی
  • تاریخ انتشار : 1395/07/18 - 17:50
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رضایی مطرح کرد:

برنامه ششم و جای خالی حاشیه‌نشینی/ حاشیه‌هایی که به متن تبدیل نمی‌شوند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزایش امکانات در روستا و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی را تنها راه‌های پیشگیری و درمان حاشیه‌نشینی دانست.

مسعود رضایی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص علل افزایش حاشیه‌نشینی و سکونت 35درصد از جمعیت کشور در سکونت‌های غیررسمی، گفت: دلایل ایجاد سکونت‌های غیررسمی باید در وهله نخست به لحاظ جامعه‌شناسی بررسی شود، آنچه کاملا مشخص است آنکه اکثر حاشیه‌نشینان از روستاها و شهرهای کوچک به کلان‌شهرها مهاجرت کرده‌اند و سکونت های غیررسمی را به وجود آورده‌اند.



نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جهت پیشگیری از افزایش حاشیه‌نشینی باید به عمران و آبادی روستاها، بهبود فضاهای تفریحی و آموزشی و تقویت امکانات در روستاها پرداخته شود، در واقع تمام امکانات یک شهر باید برای روستاییان فراهم شود تا جذب جاذبه‌های شهر نشوند. متاسفانه روستاییان برای یافتن شغل و استفاده از امکانات آموزشی و تفریحی و حتی درمانی به شهرها مهاجرت می‌کنند و با توجه به بضاعت و وضعیت اقتصادی در حاشیه شهرها مستقر می‌شوند.



وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینان دچار دوگانگی شده‌اند، افزود: حاشیه‌نشینان با فقر و فلاکت در جوار افراد مستغنی و ثروتمند زندگی می‌کنند، متاسفانه این دوگانگی فکری سبب شده تا به سوی شغل‌های کاذب، فروش موادمخدر و کالای قاچاق روی آورند، در واقع با این وضعیت حاشیه شهر را به فضاهای امنی برای این اقدامات تبدیل کرده‌اند.



این نماینده مردم درمجلس دهم یادآور شد: این افراد قادر به برنامه‌ریزی برای زندگی صحیح نخواهند بود چراکه از شغل‌های نامشخص برخوردارند، این وضعیت سبب از هم پاشیدگی زندگی افراد و افزایش اعتیاد نیز شده است، بنابراین مشکلات ناشی از این نوع زندگی به زندگی شهری نیز آسیب می‌زند.



رضایی با بیان اینکه تقویت و بهبود فضاهی حاشیه شهرها راه درمان مشکلات مذکور است، تصریح کرد: اصلاح وضعیت بهداشتی و آموزشی در سکونت‌های غیر رسمی قطعا در کاهش آسیب‌ها کمک بسیار خواهد داشت.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تامین منابع و فراهم کردن تمهیدات از سوی مجلس و دولت برای رفع معضلات مذکور لازم است، در لایحه برنامه ششم توسعه نیز به صورت کلی به محرومان توجه شده اما به طور جزئی به مشکلات حاشیه نشینان نپرداخته است بنابراین بهتر است در لایحه بودجه سال آتی منابعی در نظر گرفته شود.



به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ صدیف بدری سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس بنابر جلسه‌ای که با مسئولان سازمان نوسازی شهر تهران داشتند، خبر داده است: در کشور 55 هزار هکتار مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی است که بالغ بر 20 میلیون نفر از شهروندان نیز در این مناطق زندگی می‌کنند، این میزان حدود 35 درصد جمعیت شهرهای کشور را شامل می‌شود./



پایان پیام


  • کد خبر : 178041
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار