خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/12/25 - 15:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
کمالی پور خبر داد:

بررسی لایحه حمایت از کودکان پس از تعطیلات نوروز در صحن علنی/ مشکلات کودکان و نوجوانان تنها با تصویب قانون رفع نمی شود

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس از بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از تعطیلات نوروز در صحن علنی مجلس خبر داد.

یحیی کمالی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با بیان اینکه این لایحه بعد از کش و قوس های فراوان به کمیسیون ارائه و با تلاش و اهتمام نمایندگان بررسی آن به اتمام رسید، گفت: با اتمام روند بررسی این لایحه در کمیسیون قضایی به طور قطع بعد از تعطیلات نوروز در صحن علنی مجلس مورد ارزیابی نمایندگان قرار می گیرد.



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در رابطه با طولانی شدن روند بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون متبوع خود، افزود: این لایحه باید به گونه ای بررسی می شد که ضمانت اجرایی داشته باشد و نمی توانستیم دقت را فدای سرعت کنیم.



وی با بیان اینکه در گذشته ساز وکار لازم برای برخورد با والدینی که فرزندانشان را مورد آزار و اذیت قرار می دادند وجود نداشت، ادامه داد: در این لایحه برای والدین متخلف مجازات هایی تعیین شده و با پیش‌بینی طرد کودکانی که والدین آنها به دلیل کودک‌آزاری مجازات شده‌اند، یا در پی ارتکاب این جرم و تعیین مجازات از والدینشان سلب حضانت شده است، برای نحوه مراقبت‌های بعدی از آنها نیز تصمیم‌گیری شده است.



این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه آمار دقیقی از کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان وجود ندارد، تصریح کرد: بانک اطلاعاتی جامعی در این رابطه وجود ندارد و آمارهای ارائه شده از سوی برخی دستگاه ها نیز دقیق و جامع نیست.



کمالی پور با بیان اینکه تصویب قوانین تنها راهکار رفع مشکلات کودکان و نوجوانان نیست، افزود: باید در کنار تصویب قوانین زیرساخت های عمومی جامعه برای کاهش مشکلات و معضلات کودکان و اجرای قوانین مهیا و فراهم شود.



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم با بیان اینکه در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تنها به اعمال مجازات قانونی و کیفری اکتفا نشده است، تصریح کرد: راهکارهای جلوگیری از آسیب ها و حمایت قبل و بعد از آسیب و پیشگیری و رویکردهای آموزشی و حمایتی در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است؛ البته با تبدیل این لایحه به قانون خلاء‌های قانونی در مسیر حمایت از کودکان و نوجوانان برطرف می شود.



عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اجرای اصولی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بخشی از مشکلات اجتماعی کودکان را مرتفع می کند، گفت: برای دستگاه هایی مانند وزارت کشور، آموزش و پرورش، بهزیستی، دادگستری و مجموعه های مرتبط با امور کودکان وظیفه خاصی درنظرگرفته شده اما قوه قضاییه وظیفه اصلی نظارت را بر عهده دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 236695
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار