خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/10/02 - 18:03
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
نوروزی خبر داد:

بررسی اصلاح ماده یک قانون 1041مدنی پیرامون تغییر سن ازدواج/ارائه گزارش از وضعیت نقشه‌نگاری کاداستر

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس، از بررسی اصلاح ماده یک قانون 1041مدنی پیرامون تغییر سن ازدواج و ارائه گزارش از وضعیت نقشه نگاری کاداستر و افزایش درآمد حاصل از آن در نشست امروز کمیسیون متبوعش خبر داد.

حسن نوروزی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در تشریح دستور کار نشست امروز (یکشنبه 2 دی ماه ) کمیسیون متبوعش گفت: در این نشست طرح اصلاح ماده یک قانون 1041مدنی اصلاحیه مصوب 1/4/1381 مطرح شد که این طرح توسط تعدادی از همکارانمان در رابطه با تغییر سن ازدواج دختران به 16 سال و پسران به 18 سال تدوین شده بود.



 



تشکیل کمیته‌ای در مجلس برای آسیب‌شناسی تغییر سن ازدواج در کشور



نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این طرح مورد تصویب قرار نگرفت و قرار بر این شد با توجه به مسائل خاص اجتماعی که در پی انجام ازدواج افراد کمتر از 16 سال در کشور رخ داده است، کمیته‌ای با حضور متخصصانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پزشکی کشور و تعدادی از اعضای این کمیسیون تشکیل شده تا طرحی منسجم‌تر و موافق با وضعیت نظام جمهوری اسلامی ایران و کشور تدوین کرده و در مجلس ارائه دهد.



وی تاکید کرد: در ادامه این نشست رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیحاتی در مورد اینکه سردفتران بعد از این در دفاتر ثبت اسناد رسمی در رابطه با اسنادی که تنظیم می‌کنند باید اثرانگشت خود را در سیستم الکترونیکی ثبت کنند که این اقدام باعث پیشگیری از خدشه اعتماد به روند فعالیت این سازمان می‌شود، ارائه شد.



نوروزی خاطرنشان کرد: بررسی این موضوع که به موجب ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری در امور ثبتی از جمله امور شناخته شده است و سند رسمی به حکم قانون از اعتبار بالایی برخوردار است و چون این اسناد لازم الاجرا بوده، باعث شده که رفت و آمد به دادگاه‌ها و احکام آنها کمتر شود نیز در این نشست صورت گرفت، چرا که به محض اینکه سند لازم الاجرایی به اداره ثبت ارائه شود قاضی و حاکم در مورد آن نظر می‌دهند و در مواردی در خصوص مطالبات و ...این اسناد در دفترخانه‌ها مورد توجه واقع می‌شود.



وی افزود: سیستم اداره ثبت کنونی با سیستم ثبت قبلی تفاوت زیادی دارد، چرا که الکترونیکی شده است و در پی این روش مراجعه به اداره ثبت به شدت کاهش یافته است، اسناد از وضعیت سابق که اصل آن در دفاتر بزرگ بود و فرع آن به صورت اسناد منگوله‌دار در اختیار افراد قرار می‌گرفت تک برگه شده و اطلاعات مربوط به آنها در سیستم الکترونیکی ثبت شده است.



 



سازمان ثبت اختراع جایگاه ویژه‌ای در کشور پیدا کرده است



نوروزی بیان کرد: رئیس این سازمان گزارشی از وضعیت نقشه‌نگاری کاداستر و تلاش‌هایی که در این مورد انجام شده است، ارائه داد، همچنین در رابطه با درآمدی که سازمان ثبت اسناد کشور برای ایران داشته است اعم از اینکه در ده سال گذشته 300 میلیارد تومان بوده است که در شرایط کنونی به 1950 میلیارد تومان رسیده است که رشد بسیار مقبولی را نشان می‌دهد، همچنین در مورد پیشرفت‌هایی که در حوزه ثبت اختراع شده است، سازمان ثبت اختراع، تقریبا جایگاه ویژه‌ای در کشور پیدا کرده است، ضمن اینکه مسئولان این سازمان تقاضا داشتند که در بودجه سال 98 توجه خاصی به آنها شود.



این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: مسئولان سازمان ثبت اسناد گزارشی را از نحوه برگزاری آزمون اخیر خود ارائه دادند و به برخی ایراداتی که همکارانمان به آن وارد می‌دانستند نیز پاسخ دادند.



سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مهمانان حاضر در این نشست یادآورشد: کارشناسانی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، متخصصان روانشناسی و کودکان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نمایندگانی از سایر کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی در این نشست حضور داشتند./



 



 



پایان پیام

  • کد خبر : 269782
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار