خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/10 - 11:47
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عضو فراکسیون کارگری مجلس:

باید رویکرد جدیدی برای حمایت از کارگران اتخاذ شود / قوه قضائیه ضامن اجرای بهینه قانون کار

عضو فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه باید رویکرد جدیدی برای حمایت از کارگران اتخاذ شود بر ضرورت ارائه بسته‌های معیشتی و پرداخت بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا تاکید کرد.

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با تبریک روز جهانی کارگر با بیان اینکه کارگران عناصر فعال و تاثیرگذار در اقتصاد کشور و موتور محرکه تولید هستند، گفت: چرخ تولید با دستان کارگران می‌چرخد و نباید تصور کنیم که شغل کارگران کم اهمیت است و کار ساده‌ای انجام می‌دهند.



عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: در اغلب اوقات در مورد شرایط کارمندان صحبت‌هایی می‌شود اما در مورد کارگران تنها در هفته کارگر و زمان تصویب حقوق‌شان اظهارنظرهایی می‌شود و بعد از آن هم به فراموشی سپرده می‌شوند در حالی که این قشر در سخت‌ترین شرایط مشغول فعالیت هستند و معیشت و درآمد مناسبی هم ندارند.



وی با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه کارگری با سه‌جانبه گرایی حل و فصل می‌شود، ادامه داد: البته کارفرمایان هم نیاز به تشویق و توجه دارند و کارگر، کارفرما و دولت سه بخش مهم تصمیم‌گیرنده و اثرگذار در حقوق و مزایای کارگران هستند؛ نمایندگان کارگران در سال نشست‌هایی را برای ایمنی و بهداشت کار و حقوق و معیشت کارگران برگزار می‌کنند و دولت به تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.



نماینده مردم رودسر و املش در مجلس دهم با انتقاد از اینکه وضعیت معیشت کارگران با تورم سازگاری ندارد، گفت: قیمت کالاها و خدمات به طور مداوم در حال افزایش اما حقوق کارگران ثابت است و کاهش شدید قدرت خرید کارگران را در پی دارد البته سالانه به صورت کلیشه‌ای هم مبلغ ناچیزی به دستمزد کارگران افزوده می‌شود که به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای آنها نیست.



عباسی با تاکید بر اینکه باید به دنبال راهی برای حمایت از کارگران باشیم که کارفرمایان هم دچار مشکل نشوند، تصریح کرد: می‌طلبد دولت با ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی به کارفرمایان حمایت بیشتری را از آنها در رابطه با قیمت و کیفیت کالاها و ارائه خدمات، عوارض، بیمه و تسهیلات ارزان قیمت داشته باشد زیرا با حمایت از کارفرمایان وضعیت کارگران هم بهبود می‌یابد.



این نماینده مردم در مجلس دهم بر ضرورت توجه جدی دولت به مسکن، درمان و رفاه کارگران تاکید کرد و گفت: با تعریف این مزایا در بسته‌ای می‌توان جایگاه کارگران را در جامعه ارتقا و از شعارزدگی و شعاردادن پرهیز کرد.



سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزارتخانه‌ای محور در امور کارگران می‌تواند نقش موثری را در رابطه با بخش‌های مختلف مانند روابط کار و تامین دیگر نیازهای کارگران مانند مسکن داشته باشد.



وی با تاکید بر اینکه باید رویکرد جدیدی را برای حمایت از کارگران اتخاذ کرد، ادامه داد: لایحه اصلاح قانون کار به دلیل اختلاف نظرهای موجود سال‌ها است میان دولت و مجلس در حال رفت و برگشت است البته انتظار می‌رفت که در دولت یازدهم و دوازدهم لایحه به مجلس ارجاع و اصلاحاتی انجام شود اما هنوز به دلیل اختلاف نظرها ارائه نشد.



عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: باید تغییراتی در لایحه ایجاد و به کارگران، مساله مهارت و محیط کار و کیفیت در تولید و خدمات توجه ویژه‌ای شود.



وی در رابطه با دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی دستمزد 99 کارگران، گفت: قوه قضائیه ضامن اجرای بهینه قانون کار و عدالت در جامعه است و اگر فرآیند اجرای قانون به درستی طی نشده باشد ورود می‌کند بنابراین انتظار می رود کم و کیف تعیین حقوق کارگران را بررسی کند تا کارگران در شرایط بد اقتصادی فعلی بیش از این آسیب نبینند.



نماینده مردم رودسر و املش در مجلس دهم رفع دغدغه اخراج کارگران را نیازمند اصلاح قانون کار و توجه جدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و ادامه داد: وزرای اقتصاد، صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده کارگران و کارفرمایان اعضای تعیین حقوق و دستمزد کارگران هستند که باید تلاش کنند تمامی جوانب را در نظر بگیرند تا بنگاه های تولیدی یا شرکت‌های خدماتی فعال باشند و آسیب نبینند.



عباسی یادآور شد: در حال حاضر به دلیل بحران کرونا بسیاری از کارگران شغل خود را از دست داده و وضعیت معیشتی نامطلوبی دارند البته اعتباراتی پیش بینی شده که وزارت تعاون به عنوان مدافع حقوق کارگران و کارفرمایان در شورای عالی و اشتغال باید بتواند معیشت کارگران را تامین کند.



این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: باید بسته های معیشتی به کارگران آسیب دیده از کرونا ارائه و به آنها بیمه بیکاری پرداخت شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 297188
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار