خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/08/27 - 15:40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
عضو فراکسیون امید مجلس:

بازگشت مورالس به عرصه قدرت در آینده نزدیک بعید است

نماینده مردم ایلام گفت: بعید می‌دانم که زمینه ای برای بازگشت به قدرت مورالس فراهم شود و قطعا چند سالی را به حاشیه می‌رود.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اتفاقات بوجود آمده در بولیوی و کناره گیری مورالس از ریاست جمهوری، گفت: جامعه بولیوی در سال‌های اخیر به دلایل مختلف دو قطبی شده و البته تلاش مورالس هم این بوده که خود را نماینده طبقه پایین جامعه قلمداد کند، از طرفی هم مخالفان به نوعی به سمت جلب حمایت طبقات متوسط به بالای جامعه حرکت کرده بودند که همین مسئله هم باعث شده بود که شکاف‌ها تشدید شود و جامعه را دوقطبی کند.



وی در ادامه افزود: وقتی جامعه دوقطبی می‌شود؛ زمینه برای بروز بی ثباتی و فعال شدن شکاف‌های دیگر فعال خواهد شد، بنابراین وقتی که این تقابل تشدید شود راه بر مذاکره بسته می‌شود و خواه، ناخواه مشکلات بعدی هم بوجود می آید.



عضو فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: در بولیوی وقتی به انتخابات به عنوان اینکه اراده مردم حاکم شود مراجعه می‌کنید، مشاهده می‌شود که در چنین جامعه ای حقانیت و سلامت انتخابات هم با تردیدهای جدی مواجه است؛ یعنی در اینجا انتخابات نمی‌تواند فصل الخطاب باشد.



مورالس پذیرفت که به صورت مسالمت آمیز از قدرت کناره گیری کند



نماینده مردم ایلام گفت: در سال‌های اخیر در بولیوی نشان داده شده که انتخابات نه تنها خاتمه بخش به تعارضات نیست؛ بلکه خودش می‌تواند به تعارضات دامن بزند که عملا این اتفاق هم افتاده است، ضمن اینکه شرایط چنین جوامعی هم عادی نیست و مداخله خارجی صورت می‌گیرد و در داخل هم زمینه برای این اینگونه موارد موجود است، که همین مسئله باعث می‌شود تا بحران داخلی تشدید شود.



این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: جریانات سیاسی در بولیوی اگر بخواهند به مسیر درگیری و خونریزی نروند بایستی یک نفر کوتاه بیاید، که معتقدم مورالس در این زمینه کوتاه آمد و پذیرفت که به صورت مسالمت آمیز از قدرت کناره گیری کند و در ضمن اینکه الان موضع‌گیری‌هایی را دارد برای این است که به نوعی بخواهد خودش را در عرصه سیاسی بولیوی حفظ کند.



رئیس جمهور مستعفی بولیوی برای چندسالی به حاشیه می‌رود



وی تاکید کرد: بعید می‌دانم که زمینه ای برای بازگشت به قدرت مورالس فراهم شود و در این مدت چون الگویی که در این جوامع در حال گذار صورت می‌گیرد؛ یعنی واگذاری قدرت به تیم جدید و هئیت حاکمه جدید معمولا به گونه ای است که زمینه برای بازگشت مورالس در آینده نزدیک فراهم نیست و رئیس جمهور مستعفی بولیوی برای چندسالی به حاشیه می‌رود./



پایان پیام

  • کد خبر : 291347
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار