خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/02 - 00:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شاعری:

باران‌های سیل آسا دلیلی بر ترسالی کشور نیست

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت: کشور ما در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد و نمی‌توانیم با باران‌های سیل آسا اخیر ادعا کنیم که کشور وارد دوره تر سالی شده است.

علی محمد شاعری عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص ورود کشور به دوره تر سالی گفت: کشور ما در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد نمی‌توانیم با باران‌های سیل آسای اخیر ادعا کنیم که کشور وارد دوره تر سالی شده است،بارندگی‌های اخیر طی امسال و سال گذشته نشان می‌دهد که خشکسالی و کم آبی سال‌های گذشته تا حدودی جبران شده است.



نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: در هیچ کشوری پیش‌بینی و اعلام قطعی وقوع ترسالی و یا خشکسالی وجود ندارد؛ چرا که ترسالی یا خشکسالی روندهای بسیار طولانی هستند و تمام پیش بینی‌هایی که در حال حاضر در دنیا در این مورد صورت می‌گیرد بر مبنای آمارهای مشاهده‌ای کوتاه مدت و یک سری فرضیات است.



نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: بارندگی‌های شدید در یکسال اخیر منجر به پر شدن آب دریاچه‌ها و ذخیره سفره‌های زیرزمینی و آبخیزداری شده است, در طی یکسال گذشته ۵۰ درصد سفره‌های زیرزمینی کشور در شرایط بحرانی و خشک شدن قرار داشتند، اگر این روند خشکسالی ادامه‌دار بود ‌بدون شک تهدیدی برای توسعه و پایداری منابع طبیعی‌ کشور محسوب می‌شد.



تغییرات اکوسیستمی می‌تواند ناشی از برداشت‌های بیش از اندازه از مناطق سبز و جنگلی کشور در سال‌های اخیر باشد



وی تاکید گرد: دلایل متفاوتی می‌تواند عامل تغییرات جوی چند سال اخیر کشور باشد، ایران همچون  کشورهای عراق، عربستان، کویت و کشورهای خلیج فارس در کمربندی خشک و نیمه خشک قرار گرفته است این تغییرات اکوسیستمی می‌تواند ناشی از برداشت‌های بیش از اندازه از مناطق سبز و جنگلی کشور در سال‌های اخیر باشد، خساراتی که هرساله به محیط زیست وارد می‌شود و جبران آن بسیار سخت و گاهی غیر قابل بازگشت است.



بخشی از سیلاب‌ها بر اثر تخریب محیط زیست است



شاعری یادآور شد: بخشی از سیلاب‌ها که در کشور رخ می‌دهد بر اثر تخریب محیط زیست است اگر بتوانیم سیلاب‌ها را در منشاء کنترل کنیم فرصت استفاده از منابع آبی را خواهیم داشت و همچنین مانع از خسارات آن در پایین دست می‌شود.



بیشتر بخوانید:





عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت: نمی‌توانیم این بارش‌ها را برای سال آینده پیش بینی کنیم اما امیدواریم پاییز و زمستان پر بارانی داشته باشیم، بارش‌های ادامه‌دار نمی‌تواند ایران را از حالت خشکسالی خارج کرده و به کشوری مدیترانه‌ای تبدیل کند، باید با شرایط جوی خشک و نیمه خشک کشور کنار بیاییم./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 296922
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار