خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/05/15 - 12:29
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اختیاری در تشریح عملکرد فراکسیون "هوافضا و هوانوردی":

ایران در صنعت هوا فضا یکی از قدرت های برتر منطقه است

رئیس فراکسیون هوافضا و هوانوردی مجلس گفت: زمانی می‌توان از مشکلات و دردسرهای تحریم‌ آزاد شد که هوانوردی عمومی گسترش پیدا کند تا بتوان در کنار آن، بخش‌های دیگر هوانوردی همچون مسافربری و باربری را تقویت کرد اما متاسفانه به هوانوردی عمومی توجه لازم نشده است.

اسفندیار اختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح عملکرد فراکسیون هوافضا و هوانوردی گفت: یکی از صنایع با تکنولوژی پیشرفته و بالا که نیاز هر فردی به ویژه در دنیای امروزی است و در اکثر صنایع کارکرد دارد، صنعت هوانوردی است. اکثر تکنولوژی به نوعی در ارتباط با این فن آوری است، بنابراین همیشه نیاز بوده است تا در مجلس گروهی پیگیر مشکلات این صنایع کلیدی باشد.



زمانی می‌توان از مشکلات و دردسر تحریم‌ها آزاد شد که هوانوردی عمومی گسترش پیدا کند



ایران؛ از قدرت های برتر منطقه در صنعت هوافضا 



نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در صنعت هوافضا یکی از قدرت‌های برتر منطقه است و این نیز مزیت‌ها و در برخی مواقع مشکلات خاص خود را دارد که البته باعث افتخار هر ایرانی است. بخش دیگری از وظایف این فراکسیون پیگیری، حمایت، حل مشکلات و همراهی با این دو صنعت بزرگ کشور است.



وی ادامه داد: تشکیل این فراکسیون تنها مربوط به این دوره از مجلس نیست بلکه در دوره‌های قبل نیز این فراکسیون وجود داشته و فعالیت کرده است. صنعت هوانوردی و هوافضا، اولین صنعت و تکنولوژی بود که تحریم شد و هیچ زمانی از تحریم خارج نشده به طوری‌که حتی در زمان برجام نیز این تحریم‌ها برداشته نشد و اجازه دسترسی به فناوری و تجهیزات مربوط به آن داده نشد در حال حاضر نیز بیشترین تحریم‌ها مربوط به این بخش از تکنولوژی است.



ایجاد کمیته مستقل برای بررسی سوانح هوانوردی یک ضرورت است



رئیس فراکسیون هوافضا و هوانوردی مجلس با بیان اینکه به‌طور ویژه باید مسائل مربوط به سوانح بخصوص سوانح هوانوردی پیگیری شود تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا ببینیم چگونه می‌توان برای بررسی سوانح هوانوردی بر اساس ضوابطی که وجود دارد، کمیته مستقلی ایجاد شود تا هدف آن بررسی سوانح و تصحیح دستوالعمل‌ها و رفع ایراد باشد. در حال حاضر عملی که بیشتر انجام می‌شود، سوانح از نظر مقصر بررسی می‌شود که امکان پدید آمدن حادثه برای دفعات بعدی وجود دارد اما آنچه که بسیار مهم است، این است که باید کمیته‌ای مستقل پس از بررسی سوانح آیین نامه‌ها، روش‌های پرواز را بررسی کند تا بتوان مشکلات را حل کند.



سازمان هواپیمایی کشوری باید کاملا مستقل باشد



اختیاری اظهار داشت: متاسفانه در مسائل مربوط به هوانوردی یک بعد قانونی نیز وجود دارد و اینکه سازمان هواپیمایی کشوری زیر مجموعه وزارت راه است و استقلال کافی و کامل ندارد. برای بررسی سوانح، این استقلال باید بیش از گذشته باشد تا به طور ویژه سوانح را بررسی کند و باید این بررسی به سوانح ریلی و جاده‌ای توسعه یابد تا از تصادفات و اتفاقات مربوط به آن کاهش یابد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این راه قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و نظرات لازم از مرکز پژوهش‌ها و مسئولان، گرفته شده و امیدوارم قوانین لازم مصوب شود تا یک گروه یا نهاد خاص، برای بررسی سوانح شکل بگیرد و مستقل عمل کند.



این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نیاز تقویت هوانوردی عمومی گفت: زمانی می‌توان از مشکلات و دردسر تحریم‌ها آزاد شد که هوانوردی عمومی گسترش پیدا کند تا بتوانیم در کنار آن، دیگر بخش‌های هوانوردی، همچون مسافربری و باربری را تقویت کرد اما متاسفانه به هوانوردی عمومی به اندازه کافی توجه نشده و تقویت نگردیده به همین دلیل این تکنولوژی بومی نشده است و درصد وابستگی ما به شرکت‌های خارجی بسیار زیاد است. البته در این موارد سازمان هواپیمایی کشور قدم‌های خوبی برداشته، اما تا حد مطلوب فاصله بسیار است./



پایان پیام

  • کد خبر : 286146
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار