خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/06/26 - 17:09
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
کبیری مطرح کرد:

انتقاد از واردات تخمه آفتابگردان تحت عنوان دانه‌های روغنی

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس، گفت: برخی از سودجویان علی رغم افزایش تعرفه واردات تخمه آفتابگردان این محصول را تحت عناوین و کدهایی مانند دانه روغنی با تعرفه پایین وارد کشور می‌کنند.

تقی کبیری  نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری  خانه ملت،  درباره وضعیت کشت و عرضه تخمه آفتابگردان، گفت شهرستان خوی مرکز کشت و توزیع  تخمه آفتابگردان محسوب می‌شود، حدود 70 درصد محصول تخمه آفتابگردان کشور در بازار خشکبار توزیع و 40 درصد آن در این شهرستان کشت می‌شود.



افزایش تعرفه 55 درصدی محصول تخمه آفتابگردان وضعیت کشاورزان را تغییر داده است



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال جاری با توجه به میزان بارش‌ها کشت تخمه آفتابگردان وضعیت مطلوبی دارد، ادامه داد: در سال‌های 96 و 97 موفق شدیم تعرفه واردات تخمه آفتابگردان را از 5 درصد به 55 درصد افزایش دهیم و این موضوع باعث شد وضعیت کشاورزان و بازرگانان تغییرات مثبتی داشته باشد.











تخمه آفتابگردان


 



سود عمده برداشت و عرضه تخمه آفتابگردان به جیب دلالان می‌رود



وی با تاکید بر اینکه متاسفانه سود عمده برداشت و عرضه تخمه آفتابگردان به جیب دلالان می‌رود و حداقل سود سهم کشاورزان می‌شود، عنوان کرد: برخی از سودجویان علی رغم افزایش تعرفه واردات تخمه آفتابگردان این محصول را تحت عناوین و کدهایی مانند دانه روغنی با تعرفه پایین وارد کشور می‌کنند.



واردات تخمه آفتابگردان ممنوع شود



کبیری با بیان اینکه پیشنهاد داده شده تا واردات تخمه آفتابگردان ممنوع شود، تصریح کرد: اگر قرار است واردات تخمه آفتابگردان ادامه پیدا کند باید این واردات با ارز آزاد صورت بگیرد و از سوی دیگر صادرات تولید داخل این محصول نیز آزاد شود.



واردات تخمه آفتابگران علی رغم ارزبری زمینه زیان کشاورزان را فراهم می‌کند



نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه واردات تخمه آفتابگران علی رغم ارزبری زمینه زیان بازرگانان و کشاورزان این محصول را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر دست دلالان کوتاه و واردات تخمه آفتابگردان متوقف شود وضعیت کشاورزان روبه بهبودی می‌رود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 288252
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار