خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/02 - 10:18
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
جلودارزاده عنوان کرد:

امیدواری برای ورود قوه قضائیه به مسئله کودکان کار و خیابانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم قوه قضائیه در سال جدید به مسئله کودکان کار ورود پیدا کند تا دستگاه‌های متولی این امر به بهانه نداشتن بودجه از مسئولیت جمع آوری و سرو سامان دادن آنها شانه خالی نکنند.

سهیلا جلودار زاده در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در مورد سامان دهی کودکان کار گفت:  قوانین متعددی درباره ساماندهی کودکان کار داریم، اولین و اصلی‌ترین این قوانین آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مصوب سال ۸۴ است که مسئولیت تمام سازمان‌ها در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی را مشخص کرده است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه برنامه ششم توسعه در بخش هشتم بند (ب) ماده ۹۵ این لایحه مبنی بر ساماندهی کودکان کار به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار داد، در بند ب ماده ۹۵ آمده دولت موظف است به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل بر محورهای ذیل اقدام کند به گونه‌ای که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد.


رشد کودکان کار در سطح شهر


وی ادامه داد: در دو سال اخیر متاسفانه نه تنها شاهد کاهش کودکان کار نبودیم بلکه رشد صعودی آنها در برخی مناطق را نظارگر هستیم، این کودکان بالاجبار یا خود خواسته به کار تکدی گری، زباله‌گردی، کارگری در کوره‌های آجرپزی و دستفروشی در مترو چهار راه‌ها مشغول به کار هستند.


نبود بودجه بهانه همیشگی


جلودارزاده تصریح کرد:  امروزه شرایط خاصی که کشور به لحاظ ویروس کرونا دارد این کودکان بدون رعایت نکات بهداشتی مشغول به کار هستند تنها برای لقمه‌ای نان و سرپناه و بیشتر نهادهایی که خود را متولی ساماندهی این کودکان می‌دانند نداشتن بودجه را بهانه می‌کنند.



کودکان سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند اگر به درستی پرورش داده نشوند بدون شک در آینده آسیب‌های دیگری را در قالب معضلات اجتماعی پرورش خواهند داد



نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد:  مجلس هر ساله بودجه مورد نیاز کودکان کار در نظر گرفته و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ می‌کند؛ باید قوانین تصویب شده در راستای حمایت از این کودکان به درستی به مرحله اجرایی شدن برسد، کودکان سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند اگر به درستی پرورش داده نشوند بدون شک در آینده آسیب‌های دیگری را در قالب معضلات اجتماعی پرورش خواهند داد.



مشکلات کودکان کار در حد بیان درد




وی در ادامه افزود: کودکان کار به لحاظ سلامتی  جسمی و روحی در معرض آسیب‌های گسترده‌ای قرار می‌گیرند اما متاسفانه در حال حاضر شرایط کودکان کار و خیابانی فقط در حد بیان درد می‌شود.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نیروی انتظامی مسئول جمع‌آوری این کودکان و همچنین وظیفه شناسایی ماهیت این آنها را دارد در این بین بهزیستی مسئول نگهداری این کودکان است، در پروسه سر و سامان دادن این کودکان باید خانواده آنها شناسایی و حتی شرایط تحصیل و ادامه کار آنها برای شغل‌های درآمدزا و بدون خطر مهیا شود .


اقدامات خیرانه در راستای نجات سرمایه اجتماعی


نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: امروز جامعه درگیر انواع آسیب‌های اجتماعی است از کودکان کار و رشد اعتیاد تا زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌توانیم با فرهنگ‌سازی در کار خیر اقداماتی خیرانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم، مردم ما همیشه ثابت کرده‌اند که در کارهای خداپسندانه پیشگام هستند نجات سرمایه اجتماعی امروزه می‌تواند بهترین و نیکوترین عمل در شرایط فعلی جامعه باشد.


بیشتر بخوانید:




 


جلودارزاده در پایان گفت:  ما قوانین متعددی در رابطه با منع کار کودکان داریم اگر این قوانین به درستی در مرحله اجرایی شدن قرار بگیرند دیگر شاهد کار کودکان در نقاط متروک شهرها نخواهیم بود، چندین سازمان و نهاد خود را مسئول و متولی جمع آوری کودکان کار می‌داند ولی در مرحله پاسخگویی سکوت اختیار می‌کند؛ امیدواریم قوه قضائیه در سال جدید به مسئله کودکان کار ورود پیدا کند تا دستگاه‌های متولی این امر به بهانه نداشتن بودجه از مسئولیت جمع آوری و سروسامان دادن  آنها شانی خالی نکنند./


 


پایان پیام


 
  • کد خبر : 296927
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار