خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/10/03 - 16:17
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست فراکسیون توسعه زیست بوم فناوری با مجمع خیرین حامی فناوری مطرح شد؛

استفاده از ظرفیت خیرین با ایجاد بخش مشارکت مردمی در معاونت فناوری دولت

نشست فراکسیون توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری با اعضای هیات مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین حامی فناوری  به منظور بررسی فعالیت‌ها و توسعه همکاری‌های دولت و مجلس با این مجموعه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، نشست فراکسیون توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری روز گذشته (سوم دیماه) با حضور اعضای هیات مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین حامی فناوری، اسماعیل قادری فر معاون توسعه فناوری و رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و عبدالمجید شجاع معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور حقوقی و مجلس به منظور بررسی فعالیت‌ها و توسعه همکاری‌های دولت و مجلس با این مجموعه به پیشنهاد معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.



سیده فاطمه حسینی در این نشست با بیان اینکه معاونت فناوری ریاست جمهوری باید به دنبال ایجاد حوزه مشارکت مردمی باشد، افزود: منابع دولتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و بسیاری از دستگاه ها دولتی صرفاً در بخش زیرساخت‌ها هزینه می شود، از این رو از ظرفیت مشارکت‌های مردمی بهره‌برداری  می‌شود. 



رئیس فراکسیون توسعه زیست بوم، فناوری با بیان اینکه به کارگیری ظرفیت خیرین با ایجاد بخش مشارکت مردمی در معاونت فناوری دولت، امکان پذیر است، اظهار کرد: مشارکت مردمی باید در معاونت فناوری به رسمیت شناخته شده و تکالیفی در جهت ترویج و فرهنگ سازی و شناسایی و ترغیب خیرین ایجاد شود. همچنین در جهت ترویج  سرمایه‌گذاری در امور فناوری بهتر است خیرین از کارخانه‌های فناوری بازدید داشته باشند، چرا که ایجاد تعامل در این حوزه بسیاری از مشکلات را از طریق اعتماد سازی حل می کند.



این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در این جلسه فراکسیون ، شاهد حضور افرادی بودیم که به صراحت ظرفیتشان را معرفی کردند و جای تشکر و قدردانی دارد. از این جهت باید از پتانسیل و ظرفیت های مجمع خیرین حامی فناوری، بهترین استفاده را داشته باشیم.











نشست فراکسیون توسعه زیست بوم فناوری با مجمع خیرین حامی فن آوری


معصومه آقاپور علیشاهی نیز در این جلسه تصریح کرد: اعضای هیات مدیره و مدیرعامل انجمن خیرین حامی فناوری صادقانه و شفاف توانایی‌ها و پتانسیل‌های خود را مطرح کردند از این رو ما نیز باید شفاف و صادقانه اعلام کنیم که چه امکاناتی می توانیم در اختیارشان قرار دهیم چرا که فعالیت‌های جزیره ای در حوزه فناوری و کارآفرینی سرانجام مطلوبی به همراه نخواهد داشت.



اعضای هیئت مدیره مجمع خیرین حامی فناوری به درآمدزایی مجموعه نیز توجه کنند



عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه 700 ساله ربع رشیدی در تبریز، افزود: مجمع نمایندگان این استان همواره در تلاش هستند دانشگاه ربع رشیدی را مجددا احیا کنند. بنده معتقدم یکی از دلایل پایداری این دانشگاه در طول این سال‌ها توجه به حوزه اقتصاد و درآمدزایی بوده است از این رو توصیه می کنم مجمع خیرین حامی فناوری نیز در کنار فعالیت های خیریه به درآمد پایدار مجموعه نیز فکر کرده و اقداماتی داشته باشند.



ضرورت استفاده از ظرفیت‌های معنوی و مادی خیرین در جهت ترویج و گسترش فناوری‌های نوین



رستم پور رئیس هیات مدیره مجمع خیرین حامی فناوری با اشاره به زمان تاسیس این انجمن، افزود: NGO خیرین حامی فناوری در سال93 به همت تعدادی از نخبگان و صاحب نام حوزه فناوری با هدف حمایت و بهره برداری از ظرفیت های معنوی و مادی خیرین در جهت ترویج و گسترش فناوری های نوین تشکیل شد.



وی ادامه داد: یکی از اهداف تشکیل این انجمن همکاری با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری است تا حلقه واسطه نوآوران و دانشجویان با خیرین در حوزه علوم و فناوری باشد.



رستم پور افزود: مجلس و دولت از دو جهت می‌توانند به مجمع خیرین کمک کنند. ابتدا حمایت و مساعدت فنی و حقوقی برای ثبت و اخذ مجوز از وزارتخانه ها و همچنین حمایت های مالی که پس از ارزیابی در کمیته به خیرین معرفی می شود.











نشست فراکسیون توسعه زیست بوم فناوری با مجمع خیرین حامی فن آوری


یاشار نراقی مدیرعامل مجمع خیرین حامی فناوری در این نشست با اشاره به ایده شکل گیری انجمن متبوع خود، گفت: این انجمن حلقه مفقوده سیستم نوآوری از زمان شکل گیری ایده تا تبدیل آن به محصول و عرضه به بازار در حوزه سرمایه گذاری است.



اکوسیستم نوآوری و فناوری باید خصوصی باشد



نراقی با بیان اینکه اکوسیستم نوآوری و فناوری باید خصوصی باشد، تصریح کرد: دولتی بودن این اکوسیستم برکات و ضعف هایی به همراه داشته است بنابراین ما تلاش کردیم خلاءهای موجود را با همکاری متخصصان این بخش رفع کنیم.



مدیرعامل مجمع خیرین حامی فناوری با بیان اینکه امروزه وجود گروه های خیری که نگاه درآمدی و سرمایه گذاری نداشته باشند، احساس می شود، افزود: اولویت فعالیت‌های مجمع خیرین حامی فناوری  در حوزه های مختلف کشاورزی و بهداشت به دلیل نیاز جامعه است.



سیدعلی نجومی عضو هیات مدیره مجمع خیرین حامی فناوری ضمن معرفی اعضای هیات مدیره و سوابق کاری آن ها، اظهار کرد: افرادی حضر در این مجمع از تجارب زیادی در حوزه های مختلف حقوقی و دولتی برخوردار هستند و مجمع خیرین حامی فناوری را در تحقق اهداف خود یاری می‌کنند.



میترا امین لو عضو هیات مدیره این مجمع با بیان اینکه وقف و امور خیریه در فرهنگ دینی و ایرانی ما کاملا شناخته شده است، افزود: خیرین زیادی در کشور به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند که ما باید آن ها را در مسیر مشخصی هدایت کنیم. بنابراین حمایتی که مجلس و معاونت فناوری دولت می تواند از این مجمع داشته باشد این است که منابع و فناوری‌های موجود را در یک بستر و مجموعه‌ای هدایت کرده و جایگاهی برای آن تعریف کنند.



مجمع خیرین حامی فناوری سرمایه خیرین را در جهت توسعه زیست بوم‌های نوآوری و فناوری هدایت می‌کند



عضو هیات مدیره مجمع خیرین فناوری ادامه داد: این انجمن تلاش می کند با هدایت خیرین و سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف فناوری براساس نیازهای موجود و آمایش سرزمینی به توسعه زیست بوم های نوآوری و فناوری که کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به آن توجه ویژه دارد، نقش آفرینی کند.



وی ادامه داد: کارگروه‌های مختلفی در این انجمن ایجاد شده است اما اخیرا کارگروهی در حوزه زنان راه اندازی شده تا خلاء های موجود در حوزه فناوری زنان را رفع کند.



اسماعیل قادری فر معاون توسعه فناوری و رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، تشکیل انجمن خیرین حامی فناوری را اقدام بسیار ارزشمندی دانست و افزود: اعضای هیات مدیره باید انتظارات خود را در حوزه های مختلف از معاونت فناوری ریاست جمهوری به صورت شفاف مشخص کنند تا بتوانیم حداکثر همکاری را داشته باشیم.



وی با بیان اینکه در حوزه وقف به خصوص در بخش مدرسه سازی اقدامات بسیاری انجام شده است، تصریح کرد: تا زمانی که واقف پای کار نباشد هیچ اقدامی انجام نمی شود از این رو باید در زمینه ترویج و فرهنگ سازی برای ورود خیرین به حوزه فناوری و تقویت زیرساخت‌ها تلاش شود.



شجاع معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور حقوقی و مجلس نیز در این نشست با اشاره به دیدگاه ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ، اظهار کرد: ایشان همواره تلاش کردند از بخش خصوصی در حوزه فناوری حمایت کنند. بنابراین هر چقدر به تقویت بخش خصوصی کمک کنیم دیدگاه‌ ایشان را بهتر در حوزه توسعه زیست بوم فناوری پیاده کرده‌ایم./



پایان پیام

  • کد خبر : 293117
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار