خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/06/30 - 12:35
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
یارمحمدی:

آمار بیماری‌های خطرناک در سیستان و بلوچستان تکان‌دهنده است

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان‌وبلوچستان در مجلس، با انتقاد از عملکرد جامعه علوم پزشکی مرزی، آمار بیماران بخش‌های مرکزی و جنوبی این استان را نگران‌کننده دانست و از مسئولان وزارت بهداشت خواست در جهت رفع مشکلات حوزه درمان این مناطق ورود پیدا کنند.

علیم یارمحمدی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری  خانه ملت، وضعیت بیماران در سیستان و بلوچستان به خصوص بخش‌های مرکزی و جنوبی این استان را نگران‌کننده دانست و افزود: بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 65 خانه بهداشت در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از این تعداد 43 تا از آنها نیمه فعال بوده که به آنها عنوان سیار داده شده است.



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که این مراکز در مهار بیماری‌های مسری و اطلاع از سلامت جامعه هدف موفق نبوده‌اند و به دلیل نبود نیروی انسانی، فضای کافی و زیرساخت‌های لازم اطلاعاتشان در این زمینه به روز نمی‌شود.



بیماران مبتلا به ایدز بدون آموزش در سطح زاهدان رها شده‌اند



وی یادآورشد: هم‌اکنون مرگ و میر مادران باردار یکی از دغدغه‌های موجود در این منطقه است که باید به صفر برسد. از سوی دیگر وجود بیماران مبتلا به ایدز که بدون اینکه آموزش ببینند در سطح زاهدان رها شده‌اند، نگران‌کننده است. همچنین تعداد 12 هزار نفر از 16 هزار و پانصد مبتلا به تالاسمی در کشور در این شهر زندگی می‌کنند. ضمن‌اینکه بیماری سل هنوز در این منطقه ریشه‌کن نشده و مقاوم به درمان نیز شده‌اند و اکثر این بیماری‌ها ناشی از ازدواج‌های فامیلی بوده که هزینه سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند و هیچ تحقیقات میدانی اصولی هم برای رفع علل بروز این بیماری‌ها در این استان انجام نمی‌شود.



این نماینده مردم در مجلس دهم، در ارائه راهکار برای برون‌رفت از این مشکلات خاطرنشان کرد: مردم سیستان و بلوچستان به ویژه در بخش مرکزی و جنوبی این استان در حالی با مشکلات جدی در حوزه سلامت مواجه هستند که فاصله 8700 روستای موجود در این مناطق با هر کدام از شهر یا روستای بعدی حداقل 50 کیلومتر است و تنها هلال احمر و اورژانس‌ها به مردم این مناطق خدمات ارائه می‌دهند، اما جامعه علوم پزشکی مرزی انگیزه‌ای برای رفع مشکلات حوزه سلامت این مناطق ندارد.



این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وجود مشکلات عدیده در حوزه بهداشت و درمان این استان می‌طلبد که دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این موضوع ورود پیدا کنند و در این مورد از دو عضو کمیسیون بهداشت مجلس که از این استان هستند، مشاوره بگیرند و اعتباراتی را  برای درمان یا کنترل بیماری‌های تکان‌دهنده‌ای که در این مناطق وجود دارد، تخصیص دهند./



پایان پیام

  • کد خبر : 288351
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار