خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/29 - 11:15
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : سیاسی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه:

آتش بس در غزه یک اصل است/ دولت آمریکا را دولت صالح برای پیگیری آتش بس نمی‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آتش بس در غزه یک اصل است، گفت: ایران از هر تلاش برای آتش بس استقبال می کند و از همه ظرفیت های خود برای پایان کشتار وحشیانه مردم غزه توسط رژیم صهیونسیتی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی امروز دوشنبه 29 مرداد ماه خود با رسانه های خارجی و داخلی و در تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی به محبان اهل بیت و شیعیان و زائران و مجاوران عتبات عالیات گفت: امیدواریم با ترتیبات اتخاذ شده و با همکاری دولت عراق طی ماه‌های گذشته شاهد برگزاری پرشکوه کنگره عظیم پیاده روی اربعین باشیم و این مراسم با امنیت و آرامش طی شود و از کمک های دولت عراق نیز در مسیر برگزار و حسن میزبانی نیز پیشاپیش تشکر و از ملت کریم و سخاوتمند عراق نیز قدردانی می‌کنم.

دعوی حقوقی علیه آمریکا در پرونده کودتای 28 مرداد

وی ادامه داد: دیروز نخستین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ننگین ۲۸مرداد 1332 برگزار شد، اساس برگزاری این دادگاه یک مبنای قانونی جدی دارد و بر اساس اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی حق هر شهروند است، امریکا به دلیل این اقدام علیه دولت قانونی و مردم و شهروندان ایرانی خسارات زیادی دیدند و در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی این دادگاه تشکیل شده است و روند آن تا رسیدن به حقوق ملت ایران ادامه خواهد داشت.

کنعانی ادامه داد: در نتیجه اقدام ننگین رژیم آمریکا و بریتانیا علیه دولت قانونی ایران در ۲۸مرداد ۳۲ خسارات زیادی به مردم وارد شده و از مجاری دیپلماتیک همکاری ها برای پیگری حقوق ملت مبتنی بر رای قوه قضاییه ادامه خواهد داشت.

آتش بس در غزه یک اصل است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص مذاکرات آتش بس غزه نیز گفت: جهان از جنایت های رژیم صهیونسیتی علیه مردم بی دفاع غزه به تنگ آمده و لزوم آتش بس یک اصل است و جنایات های رژیم صهیونسیتی تهدید علیه منطقه و جهان بوده و استمرار این رفتار ها نتیجه بی عملی جامعه جهانی است، ایران از هر تلاش برای آتش بس و پایان دادن جنایت های رژیم صهیونسیتی استقبال می کند و از همه ظرفیت های خود همواره برای پایان کشتار وحشیانه مردم غزه توسط رژیم صهیونسیتی استفاده کرده اما ما دولت آمریکا را به عنوان یک دولت صالح برای پیگیری موضوع آتش بس نمی‌دانیم و آمریکا حامی همه جانبه رژیم صهیونسیتی بوده است و بارها اعلام کرده به امنیت رژیم اشغالگر قدس متعهد است و کمک های مالی و نظامی این کشور اثبات کرده یک طرف جنگ است.

وی افزود: رژیم صهیونسیتی نشان داد تاکنون تمایلی به توقف جنگ ندارد و همچنان به کشتار مردم غزه ادامه می دهد و از سوی دیگر جنبش حماس هم اعلام کرده رژیم صهیونسیتی مفاد جدیدی را به روند توافق اضافه کرده و نشان می‌دهد رژیم متجاوز هیچ تمایلی برای صلح ندارد و آمریکا باید نشان دهد این مذاکرات یک مانور برای خرید زمان به نفع اسراییل است یه دیدگاه دیگری دارد.اما تاکنون ما حسن نیتی از آنها ندیدیم.

وی تاکید کرد : حق جمهوری اسلامی در پاسخ دادن به رژیم صهیونسیتی که تمامیت ارضی ما را مورد تعدی قرار داده و میهمان مان را به شهادت رسانده و موضوع آتش بس به عنوان یک مطالبه و یک اصل مباحثی جدا است ،ما از آتش بس همواره حمایت می‌کنیم و با کشورهای دوستی که پیگیر آتش بس هستند در حال تبادل نظر هستیم اما این موضوع ارتباط مستقیمی با حق ایران برای پاسخگویی به متجاوز ندارد، مهمان ما در خاک جمهوری اسلامی به شهادت رسید و ایشان اتفاقا رهبر روند مذاکرات صلح از سوی جنبش حماس بود و رژیم صهیونیستی با به شهادت رساندن اسماعیل هنیه نشان داد به دنبال صلح نیست و ما به عنوان جمهوری اسلامی حق دفاع از خود را داریم. اگر تمامیت ارضی کشوری مورد تجاوز قرار گیرد و شورای امنیت نتواند از آن دفاع کند حق آن کشور است که از خود دفاع کند ضمن اینکه ایران بر حق خود تاکید دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد: اگر جامعه بین المللی و شورای امنیت میتوانست و در عمل نشان می‌داد که بر حفظ و صلح بین المللی و کشورهای منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی از اراده و توانایی لازم برخوردار است، ما شاهد بیش از ۱۰ ماه جنایت در غزه نبودیم. درخواست خویشتن داری از جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که رژیم صهیونسیتی امنیت منطقه را از بین برده قابل قبول نیست و بی کیفر ماندن این رژیم یک تهدید علیه صلح و امنیت منطقه و جهان است و در کمال تأسف رژیم آمریکا و برخی دولت های اروپایی حتی از محکوم کردن اقدام رژیم صهیونسیتی در ترور آقای هنیه اجتناب کردن آیا درخواست خویشتن داری یک درخواست معقولانه و یا یک درخواست برای تشویق رژیم تروریست صهیونسیتی است ؟ ما به دنبال تنش نیستیم و معتقدیم همه کشورهایی که به صلح و امنیت بین‌المللی توجه دارند باید از حق جمهوری اسلامی ایران در پاسخگویی به متجاوز دفاع کنند.

کنعانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در سالگرد کودتای ننگین ۲۸ مرداد علیه دولت ملی ایران هستیم و به گواه اسناد و مدارک تاریخی و حتی اسنادی که توسط آرشیو آمریکا منتشر شد این کودتا توسط رژیم آمریکا و بریتانیا طراحی شده و یک نمونه بارز از دخالت های آشکار از دخالت در ایران است و این موضوع موضوع جدیدی نیست که آمریکا اقدامات مخرب خود را پیگری کند و این نمونه از رفتار ها به فراوانی وجود دارد که این کشور به دنبال مداخلات غیر سازنده در کشور های مختلف دنیاست که با استفاده از تشکل ها تلاش کنند آرامش کشور ها را نقض کنند.

وی در مورد نقض حاکمیت یمن توسط آمریکا گفت :این رفتار ها کمکی به منطقه نمیکند و انتظار می‌رود همه کشورها که به صلح منطقه فکر میکند و یا شعار می دهند در رفتار عمل کنند و از روند سیاسی در چارچوب وحدت سرزمینی یمن برای استقرار صلح در این کشور حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد توافق جامع ایران و روسیه نیز گفت :این توافق در چارچوب اراده سیاسی متقابل نهایی شده و امضای نهایی آن یک روند حقوقی دارد و ما در آینده شاهد دعوت آقای پوتین از رییس جمهور برای حضور در اجلاس بریکس هستیم و امیدواریم با طی روند تشریفاتی این سند امضا شود.

وی در خصوص نظر وزارت امور خارجه در مورد آقای عراقچی گفت: آقای عراقچی از بدنه این وزارتخانه هستند و مراتب را در این وزارتخانه طی کردند و ایشان قطعاً یک کارشناس خبره در وزارت خارجه هستند و ما منتظر هستیم نمایندگان مجلس رأی قاطع خود را به آقای عراقچی اعلام کنند و هر قدر این رای قاطع تر باشد استحکام وزارت خارجه بیشتر خواهد بود و این در چارچوب حقوق نمایندگان ملت است و دستگاه دیپلماسی با آقای عراقچی بیگانه نیستند ،و بین مجلس و دستگاه دیپلماسی همواره یک رابطه خوبی بوده و امیدواریم در دوره پیش رو نیز این رابطه تداوم یابد.

کنعانی در خصوص ارسال اطلاعات منتشر شده در مورد ارسال تجهیزات پیشرفته نظامی به ارمنستان گفت: من اطلاع دقیقی در این باره ندارم و بر  اساس اخبار نمیتوانم اظهار نظری کنم اما ایران و ارمنستان روابط همسایگی خوبی دارند اما اساسا به نقش آمریکا در منطقه و حضور آمریکا در منطقه بدبین هستیم که این نگاه به سابقه تاریخی آمریکا باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: کانالهای ارتباطی بین ایران و آمریکا وجود دارد و در شرایط منطقه تبادل پیام از طریق واسطه ها بین دو طرف وجود دارد.

وی ادامه داد: حقوقی که از ملت ایران توسط آمریکا از بین رفته با مرور زمان نه از بین می‌رود و نه فراموش می‌شود و کودتای ننگین ۲۸ مرداد هم یک نمونه است آنها باید بپذیرند نسب به ملت ایران یک دین تاریخی دارند./

پایان پیام

  • کد خبر : 382519
صادق حسینی توسل
خبرنگار

صادق حسینی توسل

آخرین اخبار