خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/08 - 12:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رشیدی:

صندوق‌های بازنشستگی در اسارت دولت هستند/ آزادسازی این صندوق‌ها نیاز به همسان‌سازی را رفع می‌کند

عضو هیات رییسه مجلس، با بیان اینکه عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، انگیزه فعالیت در شاغلان را نیز از بین می‌برد با تاکید بر اینکه صندوق‌های بازنشستگی در اسارت دولت هستند افزود: آزادسازی این صندوق‌ها نیاز به همسان‌سازی را نیز رفع می‌کند.

محمد رشیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد تعلل دولت در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و عدم توجه به این مهم در برنامه هفتم توسعه، گفت: همسان‌سازی از جمله مطالباتی بود که از ابتدای فعالیت این دوره از مجلس مطرح شد ضمن‌اینکه از احکام برنامه ششم توسعه بود اما نه دولت قبل و نه این دولت آن را به طور کامل اجرا نکردند به این دلیل که گفتند بار مالی سنگینی به همراه دارد.



نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما در بازنشستگان توقعی ایجاد کردیم که نتوانستیم به آن پاسخ دهیم لذا باعث نارضایتی آنها شد و این در حالی است که بازنشستگان یک طیف گسترده باتجربه، اندیشمند و توانمندی هستند که سال‌ها در کشور به ارائه خدمت پرداختند و اغلب فعالیتشان در دوره‌ای بوده است که همزمان با دوره دفاع مقدس بود و در سخت‌ترین شرایط به کشور خدمت کردند.



وی تصریح کرد: عدم توجه به همسان‌سازی حقوق باعث شده است که بازنشستگان احساس کنند کشور آنها را پس زده است و نیازی به آنها ندارد اما اینطور نیست. همچنین این وضعیت می‌تواند انگیزه کارکنان امروز را نیز کاهش دهد چرا که معتقدند روزی به وضعیت بازنشستگان کنونی دچار خواهند شد.



رشیدی با بیان اینکه ما باید برای تحقق این مطالبه به حق بازنشستگان تدبیری اساسی بیندیشیم، خاطرنشان کرد: راهکار مطلوب این است که باید صندوق‌های بازنشستگی را آزاد کنیم تا شاید با این اقدام اتفاقی بهتر از همسان‌سازی نیز برای بازنشستگان بیفتد چرا که هم‌اکنون صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری تقریبا در اسارت دولت هستند و هر زمان دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود از منابع آنها به عنوان استقراض تامین می‌کند که هر سال هم سنگین‌تر می‌شود و بازپرداخت وامی که گرفته است به کندی و سختی صورت می‌گیرد.



وی با تاکید بر اینکه بازنشستگان معتقدند صندوق و سرمایه دارند اما هیچ بهره‌ای از آن نمی‌برند، افزود: سازمان تامین اجتماعی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستا را دارد و صندوق بازنشستگی کشوری با شرکت‌های زیرمجموعه‌ای که دارد چه سودی برای بازنشستگان دارند؟ آن هم در شرایطی که اغلب این شرکت‌ها زیان‌ده هستند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به دلیل زیان‌ده بودن این شرکت‌ها، یادآور شد: افرادی با رابطه یا با نگاه سیاسی و تشکیلاتی وارد هیات مدیره این شرکت‌ها می‌شوند که فاقد تخصص لازم هستند و حقوق‌های نجومی نیز دریافت می‌کنند که این اقدام باری بر بازنشستگان تحمیل می‌کند، از سوی دیگر دولت هم از این صندوق‌ها وام می‌گیرد و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد تا جاییکه صندوق‌های بازنشستگی به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و در مجموع باعث شده است بازنشستگان در شرایط سختی قرار گیرند.



عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما اگر بتوانیم صندوق‌های بازنشستگی را احیاء کنیم و شرکت‌های زیرمجموعه آنها را به سود‌دهی برسانیم یا واگذار کنیم و اجازه دهیم بازنشستگان برای آنها تصمیم بگیرند، نیازی به همسان‌سازی وجود نخواهد داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 369035
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار