خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/29 - 16:05
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
میرزاده تشریح کرد

عملکرد درخشان کمیسیون آموزش در دوره دهم / از تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس تا ارجاع گزارش تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان به دستگاه قضا

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس عملکرد این کمیسیون را در دو حوزه تصویب قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن را طی دوره چهار ساله مجلس دهم تشریح کرد.

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملتدر تشریح عملکرد کمیسیون مجلس آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دهم، اظهار کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات با وجود شرایط سختی که بر کشور حاکم بود و حوادث غیرمترقبه‌ای حوزه آموزش را از اولویت‌های خود دور کرد اما کارهای بزرگی در ظرف مدت 4 سال گذشته در کمیسیون آموزش صورت گرفت.



نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی، یکی از مصوبات اساسی در کمیسیون آموزش را تصویب برنامه پنجساله ششم توسعه برشمرد و افزود: در لایحه‌ای که از جانب دولت برای کمیسیون ارسال شد، در خصوص آموزش و پرورش فقط یک بند را شامل می‌‎شد که این یک بند در کمیسیون آموزش و مجلس به بیش از 20 افزایش پیدا کرد و شیوه‎ها و روش‌‎های مختلفی برای  برداشتن موانع از مسیر آموزش و پرورش، افزایش درآمدها و اداره بهتر آموزش و پرورش پیش بینی شد.



وی، تصویب تشکیل شورای عالی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور را یکی دیگر از مصوبات مهم کمیسیون آموزش مجلس دهم دانست و گفت: این قانون که با حضور وزرای مربوطه تشکیل جلسه می‌‎دهد برای هم‌افزایی مراکز آموزش مهارتی در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان مصوب شد.



میرزاده، تصویب قانون مدارس غیر دولتی را یکی دیگر از قوانین مهم تصویب شده در مجلس دهم برشمرد و ادامه داد: در این قانون صفر تا صد تأسیس و نحوه اداره مدارس غیردولتی که تعداد آن‌ها کم هم نیست، دیده شده است.



وی افزود: در بحث دزدی علمی و فروش پایان نامه‌ها نیز کمیسیون آموزش مصوبه مهمی داشت که بر این اساس از نحوه برخورد با عوامل پایان نامه فروشی‌‎ها تا دانشجو و یا استاد استفاده کننده از آن دیده شده که عنوان این قانون، "تعیین مجازات و جلوگیری از تخلفات آثار علمی" است که در کمیسیون آموزش ماه‌ها روی آن کار کارشناسی صورت گرفت.



سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصویب قانون تعیین تلکیف نیروهای بلاتکلیف آموزش و پرورش را نیز یکی دیگر از مواردی برشمرد که سالیان سال نیروهای آموزش و پرورش را سردرگم کرده بود که نهایتا این قانون اخیرا با تأیید شورای نگهبان تعیین تکلیف شد و آموزش و پرورش مکلف به اجرای آن است.



وی، تصویب قانون رعایت الگوی اصلاح مصرف انرژی را یکی دیگر از ابتکارات کمیسیون آموزش مجلس دهم برای کاهش مصرف انرژی در مدارس برشمرد و گفت: همچنین اعطای مجوز تغییر کاربری املاک آموزش و پرورش نیز یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در مجلس دهم برای استفاده بهینه از اموال آموزش و پرورش بود.



میرزاده تصریح کرد: اعمال مدرک تحصیلی و رتبه بندی معلمان نیز یکی از اقدامات مهم در مجلس دهم بود که باید در مجلس آینده نیز این موضوع پیگیری شود.



این نماینده مردم در مجلس دهم یکی از اقدامات مهم در حوزه نظارت را بحث تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و ارائه گزارش آن به قوه قضاییه برای رسیدگی قضایی برشمرد و گفت: افزون بر این، بحث اعمال ماده 134 برای نظارت بر پرونده مدارس خارج از کشور که هزینه بالایی برای کشور دارد نیز در کمیسیون صورت گرفت تا جلوی بسیاری از هزینه‌های اضافه در این خصوص گرفته شود.



وی یادآور شد: همچنین کمیسیون آموزش در حوادث ناگواری که در اقصی نقاط کشور رخ داد، حضور نظارتی به موقع در صحنه داشت و گزارش‌های مهمی از این حوادث در صحن مجلس و کمیسیون قرائت شد و نهایتا در مواردی که لازم بود، متخلفان به قوه قضاییه نیز معرفی شدند.



میرزاده، حادثه آتش سوزی در مدرسه زاهدان، حادثه برای دانش آموزان تاکستان، حادثه تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، حوادث طبیعی سیل در گلستان، لرستان و خوزستان و زلزله در کرمانشاه و همچنین اتوبوس حامل دانش آموزان برای حضور در اردوی راهیان نور را از جمله مواردی برشمرد که اعضای کمیسیون بلافاصله در صحنه حاضر و گزارش نظارتی تهیه کردند.



وی یادآور شد: افزون بر این، کمیسیون در مواردی برخی گزارشات از استان‌ها دریافت می‌کرد که برای رسیدگی به این گزارشات، سفر استانی ترتیب داده شد و اعضای کمیسیون از بخش‌های مختلف آموزش و پرورش در مراکز استان‌ها و شهرهای کوچک، دانشگاه آزاد، دانشگاه دولتی، دانشگاه علوم پزشکی، پارک‌های علمی و فناوری و مراکز دانش بنیان بازدید به عمل آوردند و در این بازدیدها مسئولان مربوطه وزارتی همراه اعضای کمیسیون بودند تا برخی مشکلات در صحنه حل و فصل شود ضمن اینکه این سفرها در تصمیم‌گیری‌های کلان کمیسیون نیز بسیار تأثیرگذار بود.



سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: در مجموع حوادث و اتفاقات پیش بینی نشده از جمله سیل، زلزله و در آخر شیوع ویروس کرونا موجب شد تا کمیسیون به بسیار از اولویت‌ها و برنامه‌های مد نظر خود فرصتی نداشته باشد اما در مجموع عملکرد قابل قبولی از خود به یادگار گذاشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 297981
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار