خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/20 - 09:11
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نماینده شیراز در مورد خبر تخریب بافت های تاریخی شیراز:

شهرداری شیراز فقط به خاطر فرسودگی این اماکن دفع خطر کرده است

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تخریب عمدی در خانه‌های تاریخی و آثار باستانی فارس صورت نگرفته است، گفت: شهرداری‌ها براساس ماده ۵۵ قانون موظف هستند اماکن تاریخی که فرسوده شده‌اند به نوعی رفع خطر کنند، در مسئله بافت‌های فرسوده شیراز هم همین مسئله صدق می‌کند و شهرداری فقط با خاکبرداری اقدام به رفع خطر کرده است.

علیرضا پاک فطرت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد گزارشات متعدد تخریب بافت‌های کهن شهر شیراز، گفت: وزیر میراث فرهنگی به همراه معاون پژوهشی وزارتخانه به این مسئله شخصا ورود کردند، طی بررسی‌های صورت گرفته از طریق اکثر رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی این موضوع را روشنگری نموده و اعلام کردند که خانه‌های تاریخی تخریب نشده است.



شهرداری فقط با خاکبرداری رفع خطر کرده است



نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید به اینکه بسیاری از بافت‌های تاریخی تخریب شده‌اند، تاکید کرد: بسیاری از بافت‌های کهن از جمله خانه‌های تاریخی با سقف چوبی در استان فارس آسیب دیده‌اند بعضا فرسودگی آنها محل تجمع موریانه شده و گاهی هم به دلیل متروکه بودن، به مکانی برای تجمع معتادان و خلافکاران تبدیل شده است. شهرداری‌ها براساس ماده ۵۵ قانون موظف هستند اماکن تاریخی که فرسوده شده‌اند به نوعی رفع خطر کنند، در مسئله بافت‌های فرسوده شیراز هم همین مسئله صدق می‌کند و شهرداری فقط با خاکبرداری اقدام به رفع خطر کرده است.



تخریب آثار باستانی جرم است



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه تخریب هر گونه آثار باستانی جرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: هر شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به تخریب خانه‌های تاریخی کند جرم است و مطابق با قانون باید مجازات شود.



حدود یک سوم ابنیه‌های تاریخی و آثار باستانی کشور در استان فارس قرار دارند، طی چند سال اخیر در حفظ و نگهداری آثار باستانی به دلیل کمبود اعتبارات کوتاهی‌هایی صورت گرفته است



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود یک سوم ابنیه‌های تاریخی و آثار باستانی کشور در استان فارس قرار دارند، طی چند سال اخیر در حفظ و نگهداری آثار باستانی به دلیل کمبود اعتبارات کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. 



وی با بیان اینکه حفظ و نگهداری آثار باستانی نیازمند اعتباراتی است، تصریح کرد: تحریم‌های ناجوانمردانه اعمال شده برعلیه ایران نه تنها به لحاظ مسائل اقتصادی بلکه مسائل گردشگری و فرهنگی را نیز تحت تاثیر قرار داده است به گونه‌ای که طی چند سال اخیر گردشگران خارجی کمتری به کشور ورود داشتند اما با تمام این تفاسیر شیراز رتبه نخست گردشگری از بعد ملی و بین المللی داشته است، امیدوارم وزیر گردشگری برای تقویت گردشگری کشور تلاش‌های گسترده‌تری را انجام دهد.



پاک فطرت اضافه کرد: گردشگرانی که استان فارس و سایر استان‌های تاریخی دیگر را برای گردشگری انتخاب می‌کنند، بیشتر از جنبه‌های فرهنگی، هنری و قدمت تاریخی ایران است نه با انگیزه‌های سیاسی؛ بر همین اساس می‌توان به واسطه همین مسئله، تحریم‌ها را دور زد و اقدام به تقویت زیر ساخت‌ها کرد، بازدید گردشگران متعدد از ابنیه تاریخی و آثار باستانی منجر به حفظ و حراست از این آثار باستانی خواهد شد چرا که گردشگران مسئولان و متولیان امر را مجاب به حفظ و نگهداری از آثار تاریخی می‌کنند.



ورود بخش خصوصی می‌تواند حافظ آثار باستانی باشد



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ورود بخش خصوصی به حفظ و نگهداری آثار باستانی، خاطر نشان کرد: اگر بخش خصوصی بتواند بدون تغییر کاربری اقدام به حفظ و نگهداری آثار باستانی کند در کنار آن کسب درآمد داشته باشد، قطعا گردشگران بیشتری از آثار باستانی استقبال خواهند داشت.



بیشتر بخوانید:





پاک فطرت در پایان یادآور شد: مجلس در برابر کوتاهی‌های صورت گرفته از حفظ آثار تاریخی سوالاتی از متولیان و مسئولان گردشگری خواهد داشت، اگر مشکلی در جهت حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی وجود دارد دولت باید در قالب لایحه به مجلس تقدیم کند،اما متاسفانه دولت کمتر مشکلات را در ابعاد مختلف به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 358621
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار