خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/12/24 - 08:47
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : فرهنگی
این چهارشنبه سوری ایرانی نیست؛

رجوع به آداب گذشته تنها راه برگزاری مراسم چهارشنبه سوری بدون خطر

با نزدیکی به آخرین غروب سه شنبه سال در فضای مجازی با انبوهی از مطالب با موضوع ساخت، تهیه و خرید و فروش مواد محترقه مواجه هستیم اما دریغ از یادآوری فرهنگ و آیین کهن ایرانی که در چنین روزی با در شال انداختن، شعرخوانی، قاشق زنی در گذشته رواج داشت و حالا به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد آخرین چهارشنبه سال وجود دارد که از دل افسانه‌ها برخواسته و بر سر زبان بزرگترها زمزمه می‌شود، از داستان گذر سیاوش از دل آتش تا قیام مختار ثقفی اما آنچه تا به امروز افسانه چهارشنبه سوری را زنده نگه داشته دورهمی غروب آخرین سه شنبه سال است که در دهه‌های اخیر جوانان با نارنجک‌های پنهانی در جیب و نوجوانان با فشفشه‌هایی در دست خود سعی در زنده نگه داشتن این دورهمی پایان سال را دارند. 



متاسفانه در روزهای پایانی سال شاهد افزایش حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری هستیم اکثر حادثه دیدگان از جوانان و نوجوان هستند، گروه سنی که اغلب تابع احساسات و هیجانات بی محابا دل به آتش می‌زنند و به دلیل صدمات جسمی جبران ناپذیر یک عمر پشیمانی برای خود و دیگران به همراه می‌آوردند، لازم و ضروری است فکری اساسی در خصوص خطرناک ترین چهارشنبه سال شود. در فضای مجازی با انبوهی از مطالب با موضوع ساخت، تهیه، خرید و فروش مواد محترقه مواجه هستیم اما دریغ از یادآوری فرهنگ و آیین کهن ایرانی که در چنین روزی با در شال انداختن، شعرخوانی، قاشق زنی در گذشته رواج داشت و حالا به دست فراموشی سپرده شده است.



فاطمه محمد بیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد پیامدهای چهارشنبه سوری پایان سال به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: حدود یک دهه می‌شود که صداهای مهیب و ترسناک در هفته پایانی سال جای فرهنگ دورهمی غروب آخرین سه شنبه سال را گرفته است و متاسفانه هر سال با اعمال محدودیت‌های بیشتر باز شاهد اتفاقات ناگوار و بیشتری هستیم، روزهایی که خانواده‌های ایرانی آماده شروع سال جدید هستند با طی کردن مسیر اشتباه راهی بیمارستان‌ها شده و در برخی از موارد به استقبال مرگ می روند.



معلولیت ماندگار در چهار شنبه پایان سال



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز با اشاره به آخرین قربانیان غروب سه شنبه پایانی سال افزود: طبق آمار منتشر شده از قربانیان چهارشنبه پایانی سال گذشته، حدودا ۵۰۰ نفر آنها دچار آسیب‌های ماندگار شده‌اند و متاسفانه ۹ نفر از هموطنان‌مان خواسته و ناخواسته جان خود را در برگزاری این مراسم از دست دادند، علیرغم تلاش‌ها و اطلاع رسانی‌ها مبنی بر خانه ماندن باز شاهد اتفاقات ناخوشایند بودیم.



شادی که به سمت تلخی پیش می‌رود



محمد بیگی در ادامه خاطر نشان کرد:  خسارات جبران ناپذیری  برای چند ساعت شادی زودگذر را گاهی باید تا پایان عمر پرداخت کنیم، این نقطه شروع دور شدن از فرهنگ غنی ایرانی است که خود را در آتش سوزی‌های وحشتناک و حتی جان باختن تعدادی از هموطنان نشان می‌دهد، شدت گیری کرونا با سویه‌های جدید و برگزاری چنین مراسمی با این شیوه سوار کردن بحران روی بحران است.     



عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هزینه سنگین چند لحظه شادی بر روى دوش نظام سلامت ادامه می‌دهد: سوختگی، قطع عضو، معلولیت، سقط جنین، ایست قلبی و در نهایت مرگ از جمله مواردی است که در طی چند سال اخیر در شب چهارشنبه سوری شاهد آن بودیم و متاسفانه دور شدن از فلسفه آیینی و سنتی چهارشنبه سوری و تبدیل آن به یک کارناوال آتش سوزی و ترقه بازی خسارات سنگینی بر پیکر حوزه سلامت کشور در اوضاع کرونایی وارد می‌کند که گاهی بیشتر آنها جبران ناپذیر هستند. 



هشدارهای چهارشنبه سوری  بی‌اثر است



سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرنیانیان چهارشنبه سوری سال گذشته به خانه ملت می‌گوید: با تمام محدودیت‌های اعمال شده و جریمه که پلیس برای هنجارشکنان آخرین سه شنبه سال تعیین می‌کنند، باز شاهد اتفاقات ناگواری هستیم، در چهارشنبه پایان سال گذشته ١٨٩۴ مجروح و ۹ کشته داشتیم. باید بپذیریم در شرایط عادی حضور نداریم، تحریم و کرونا بیشترین تاثیر را روی بهداشت و درمان کشور گذاشته است. بروز هیجانات شخصی گاهی به قیمت زندگی دیگران تمام می‌شود.



نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: معلولیت‌های ناشی از چهارشنبه سوری شروع داستان دیگری برای مهیجان این روز است، جدا از هزینه‌های سنگین بیماری‌های جسمی اثرات روحی و روانی مخرب دیگری به همراه دارد که تا پایان عمر همراه آسیب دیدگان است.



وی در ادامه تاکید می‌کند: آماده باش کل کشور از نیروی انتظامی گرفته تا بیمارستان‌های کشور برای جلوگیری از خطرات احتمالی چنین روزی همه هزینه‌های سنگینی بر روی دوش کشور خواهد بود. هزینه همین یک روز می‌تواند در جای دیگر براى رفع مشکلات دیگر صرف شود.



گردش مالی آخرین غروب سه شنبه سال 



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از گردش مالی فروش مواد محترقه در روز چهارشنبه سوری تصریح می‌کند: آمار و ارقام رسمی درباره گردش مالی مواد محترقه در کشور وجود ندارد، بیشتر این مواد به صورت قاچاق وارد کشور و غیر رسمی به فروش می‌رسد، بر همین اساس نمی‌توانم به رقم درستی از مواد دست پیدا کنیم، اما با یک حساب سرانگشتی به اعداد قابل توجهی می‌رسیم.



 ۷۸۰ میلیارد تومان در یک روز دود می‌شود



اسحاقی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیش از ۲۶ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند، حالا اگر به صورت میانگین هر خانوار فقط یکی از این مواد محترقه را بخرد، می‌توان به صورت کلی به گردش مالی این مواد محترقه رسید.در نظر داشته باشیم، خرید ارزانترین ماده محترقه از بساط دستفروشان و همچنین سایت‌های اینترنتی حداقل ۳۰ هزار تومان هزینه دارد، به عددی حدود ۷۸۰ میلیارد تومان می‌رسیم که رقمی حداقلی برای گردش مالی در بازار مواد محترقه و آتش‌زای آخر سال است.



فرهنگ نرم و آهسته تغییر می‌کند



غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر فرهنگ چهارشنبه سوری به خانه ملت می‌گوید: برخی از سنت‌ها در تاریخ کشور ما به عنوان میراث فرهنگی ناملموس شناخته شده‌اند اگر اشکالی در آنها وجود دارد باید رفع و اگر جایی نیاز به تغییر دارد باید در مسیر درست آنها را تغییر داد، فرهنگ به تدریج به وجود می‌آید و به آهستگی تغییر می‌کند اما نرم و آهسته متولد می‌شود.



چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنید



نماینده مردم گرگان و آق قلا در ادامه می‌افزاید: بیشتر آسیب دیدگان چهارشنبه پایان سال جوانان و نوجوانان هستند که علاقمند حضور در چنین مراسمى و بروز هیجانات خود هستند، اگر به درستی مدیریت نشود قطعا چهارشنبه سوری امسال نیز همچون سال‌های گذشته به چهارشنبه سوزی مبدل خواهد شد. برای جلوگیری از خطرات احتمالی این روز نیازمند اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی و مدارس هستیم و اگر مدلی در این طرح ارائه شود که پاسخگوی هیجانات این گروه سنی در چنین روزی باشد بی شک تبعات کمتری خواهد داشت.



منتظری با اشاره به سودجوئى، عده‌ای در برگزاری چنین روزی یادآوری می‌کند: گروهی سعی دارند از این هیجانات به نفع خود استفاده کنند، با توجه به شرایط خاص تحریم‌ها، مشکلات معیشتی و اقتصادی که اکثریت مردم درگیر آن هستند؛ از این موج سوءاستفاده کرده و به نفع خود بهره مند می‌شوند بدون آنکه به عواقب آن فکر کند.



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تغییر رفتار بیشترین نقش را رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی بر عهده دارد، هر میزان رسانه برای تغییر رفتار بیشتر ورود پیدا کند  شاهد بهترین  تاثیر خواهیم بود در این بین فرهنگ سازی از مساجد و اماکن عمومی می‌تواند تاثیرات پررنگی داشته باشد.











آمار قربانیان چهارشنبه آخرسال


در پایان باید بگوییم؛ سال‌هاست که شادی و جشن چهارشنبه سوری، با تلخکامی همراه است و در این میان به نظر می‌‍رسد، خانواده، آموزش و پرورش، رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نقش حائز اهمیتی در کنترل و ایجاد تعادل میان دو سویه مسئله را ایفا کنند. محیط گرم خانواده و آموزش درست در برخورد با هیجانات کاذب شاید مهمترین فاکتور ایجاد کاهش آسیب چهارشنبه سوری محسوب شود./



پایان پیام



گزارشگر: محبوبه اشرفى پیمان

  • کد خبر : 338945
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار