اسماعیلی:
تشکیل کلاس چند پایه در مناطق عشایری به نظام آموزشی آسیب میرساند/این مدل فرصت را هم از دانشآموز و هم معلم میگیرد
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با بیان اینکه تشکیل کلاس چند پایه چه در مناطق عشایری و چه مناطق عادی یکی از آسیبهایی است که به نظام آموزشی وارد میشود تاکید کرد که این مدل فرصت را هم از دانشآموز و هم معلم میگیرد.
مهدی اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتشار خبری از سوی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر مبنی بر اینکه حدود 51 هزار کلاس چند پایه در کشور داریم که دانش آموزان با سنین مختلف در آن درس میخوانند و زمان کمی آموزش میبینند، گفت: ما زمانی از چند پایه بودن کلاسها استفاده میکنیم که یک کلاسی به حد نصاب نرسد و برای اینکه معلم مربوطه و نظام آموزشی کشور را با این نیروی در اختیار اداره کنیم به اجبار به سمت چند پایه بودن کلاس میرویم اما این روش چه در مناطق عشایری و چه مناطق عادی یکی از آسیبهایی است که به نظام آموزشی وارد میشود.
کلاسهای چند پایه؛ کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار میدهد
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کلاس چند پایه در مناطق عشایری که با تعداد محدود دانشآموز مواجه هستند و مناطق محروم روستایی که جمعیت و تراکم لازم را برای تشکیل یک کلاس مستقل را ندارند، مورد استفاده قرار میگیرد.
وی تصریح کرد: قطعا چند پایه بودن کلاس، فرصت را هم از دانشآموز و هم معلم میگیرد چرا که در این روش نمیتوان وقت لازم را برای تشکیل یک کلاس یا پایه درسی اختصاص داد و طبیعی است که کیفیت آموزش تحت تاثیر کلاسهای چند پایه قرار میگیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: آموزش و پرورش نیروی انسانی خود را مدیریت میکند و در این راستا در بسیاری از نقاط کشور از مدرسه متمرکز در یک روستای مرکزی برای چندین منطقه استفاده و کار آموزش به صورت کلاس مستقل دنبال میشود که هم مزایا و هم معایبی دارد کما اینکه مزایای روش چند پایه این بوده که کلاس به صورت تک پایه اداره میشود و عیبش هم این بوده که دانشآموز باید با وسائل نقلیه مسیر طولانی را برای رسیدن به مدرسه طی کند که مشکلاتی را در فصل سرما به همراه دارد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هماکنون باید به هر طریقی نیروی انسانی حوزه آموزش را مدیریت کنیم ضمن اینکه قانون هم اجازه نمیدهد که دانشآموز جامانده از تحصیل شود به همین دلیل در برخی مناطق محروم عشایری و روستایی به اجبار به سمت تشکیل کلاسهای چند پایه میرویم و امیدواریم در آینده نزدیک ترکیب جمعیتی به گونهای شود که بتوانیم کلاسها را در این مناطق نیز به طور مستقل اداره کنیم./
پایان پیام