خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/18 - 15:08
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
برگزاری پنجمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور مسئولان کشوری؛

بررسی راهکارها و موانع کارکرد مطلوب کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مقابله با فساد

پنجمین دوره مدرسه پارلمانی این مرکز تحت عنوان« جایگاه، ساختار و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق کارکرد نظارتی مجلس» با سخنرانی برخی نمایندگان مجلس، سخنگوی شورای نگهبان و برخی دیگر از اساتید حوزه و دانشگاه در تاریخ 4 و 5 اسفندماه 1401 برگزار می‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در این مدرسه که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار می‌شود، یکی از مقامات کشوری نیز قرار است سخنرانی کند.



در این مدرسه نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با موضوع «ظرفیت‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق کارکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی»، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با موضوع «امکان‌سنجی و ضرورت تبدیل کمیسیون اصل نودم قانون اساسی به دیوان» سخن می‌گویند.



همچنین در این مدرسه هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان پیرامون «رویکرد نظریه‌ای و رویه‌ای شورای نگهبان به کمیسیون اصل نودم قانون اساسی» به ایراد سخن می پردازد و محمود حکمت‌نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع «راهکارها و موانع کارکرد مطلوب کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مقابله با فساد»، مسلم آقایی طوق عضو هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع «بررسی تطبیقی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با نهاد آمبودزمان در سایر کشورها»،  محمدرضا پورتقی با موضوع «مروری بر ساختار و فرآیند کاری کمیسیون اصل نودم قانون اساسی»، حسینعلی بای با موضوع «چالش‌های فقهی و حقوقی حمایت از گزارشگران فساد» از دیگر سخنرانان این مدرسه پارلمانی می‌‎باشند.



در این مدرسه همچنین سید ناصر سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع «بررسی جایگاه و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانو اساسی در پرتو بن‌مایه‌های نظارتی مجلس در ایران»، حامد نیکونهاد عضو هیات علمی دانشگاه قم با موضوع «تحلیل ضوابط کارکردی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در پرتو اصل نودم قانون اساسی» و محمد منصوری بروجنی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با موضوع « تحولات ساختاری و کارکردی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در نظام حقوقی ایران» به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.



بر اساس این گزارش ثبت نام این دوره از 12 بهمن‌ماه آغاز و تا 22 بهمن‌ماه ادامه دارد. متقاضیان می توانند با مراجعه به صفحه مدرسه پارلمان در پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به آدرس https://www.cmir.parliran.ir در این دوره ثبت نام کنند.



در این دوره که با مشارکت مخاطبانی از طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان دانشگاه های کشور به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار می‌گردد، مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل در حوزه جایگاه، ساختار و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



گفتنی است مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکنون اقدام به برگزاری دوره‌های مرتبط با عرصه‌های مطالعات پارلمانی با هدف استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و دانشگاه در راستای ترویج و توسعه ادبیات حوزه قانون‌گذاری و جلب مشارکت طلاب و دانشجویان علاقه‌مند این حوزه نموده است. ازجمله تجربیات موفق مرکز در این راستا، برگزاری چهار دوره مدرسه پارلمانی است که با عناوین «فرایند قانون‌گذاری»، «ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین»، «تعامل شرع و قانون و تأثیر آن بر نظام قانون‌گذاری» و «قانون‌گذاری؛ مبانی، شاخص‌ها و چالش‌ها در افق کارآمدی» تاکنون برگزار شده است.جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص برگزاری مدرسه پنجم به کانال ایتای مرکز به نشانی زیر مراجعه کنید:https://eitaa.com/joinchat/1021771898C48c711af96لینک ثبت‌نام شرکت‌کنندگان به زبان فارسی:https://formafzar.com/form/eevuhلینک ثبت نام شرکت‌کنندگان به زبان عربی:https://formafzar.com/form/3tvb3لینک ثبت نام شرکت‌کنندگان به زبان انگلیسی:https://formafzar.com/form/7rogc./



پایان پیام

  • کد خبر : 356904
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار