خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/03 - 14:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
وحیدی با اشاره به تبعات روانی تنبیه فیزیکی دانش آموزان:

با توجه به اصل بودن حفظ کرامت انسانی در آموزش باید با معلمان متخلف برخورد قانونی کرد

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه در قوانین آ موزشی اولیا و کادر آموزشی از تنبیه دانش آموزان منع شده‌اند، گفت: اگر برخورد فیزیکی معلم با دانش آموز رخ داده باشد و موضوعی از جنس آسیب رساندن و صدمه زدن به دانش آموزان و یا برخورد فیزیکی رخ دهد، صراحتاً توسط دستگاه قضایی نظارتی و سازمان‌های بازرسی و هیئت‌های رسیدگی، این تخلفات را بررسی خواهد شد.

محمد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بررسی تنبیه دانش آموزان و آسیب دیدن آنها در محیط مدرسه به واسطه معلمان و کادر آموزشی، گفت: در بحث ارتباطات میان معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها با کادر آموزشی قوانینی وجود دارد که اگر موضوعی از جنس آسیب رساندن و صدمه زدن به دانش آموزان و یا برخورد فیزیکی رخ دهد، صراحتاً توسط دستگاه قضایی نظارتی و سازمان‌های بازرسی و هیئت‌های رسیدگی، این تخلفات بررسی خواهد شد.



نمی‌توان سلیقه‌ای با معلمان متخلف برخورد داشت



نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخورد قانونی با معلمان متخلف صورت می‌پذیرد، افزود: در واقع اگر موضوع برخورد فیزیکی معلم با دانش آموز رخ داده باشد، قطعا نسبت به اینگونه برخوردها باید با معلمان و کادر آموزشی برخورد قانونی صورت پذیرد و نمی‌توان سلیقه‌ای با این مسائل برخورد داشت، در فضای آموزشی موضوعاتی از قیبل تنبیه مطرح می‌شود و شاهد رفتارهایی هستیم که تبعات گرانی به دنبال خواهد داشت؛ گاهی این تنبیه از سوی والدین دانش آ موزان همراه است که پیامدهای روانی هم به دنبال دارد.



نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه در قوانین آموزشی اولیاء و کادر آموزشی از تنبیه دانش آموزان منع شده‌اند، یادآور شد: در واقع اصل نگاه به حوزه تنبیه دارای یک سری الزاماتی است که این الزامات باید قانونی باشد و این قانون مشمول حال اولیای تربیتی، والدین دانش آموز و حتی افرادی که به نوعی در مدارس مشغولند، می‌شود.



شدت پرخاشگری بین دانش آموزان و دانشجویان در فضای آموزشی



وحیدی در مورد اهرم‌های بازدارنده از  تنبیه دانش آموزان در فضای آموزشی، اظهار داشت: در واقع دانش آموزان به دلایلی در مدارس شاید تحت تاثیر فضای مجازی رفتارهایی را مرتکب می‌شوند که نشات گرفته از عدم ارتباط بین معلم با دانش آموزان در سال‌های شدت گیری اپیدمی کرونا است که آسیب جدی به حوزه دانش آموزی و دانشجویی کشور وارد کرده، به این مفهوم که فاصله افتادن میان معلمان و دانش آموزان، اساتید و دانشجویان است منجر به افزایش اثرات منفی این رفتارهای هیجانی از جمله پرخاشگری بین دانش آموزان و دانشجویان در فضای آموزشی، همسالان و محیط تربیتی می‌شود.



نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه نوع رفتار و برخورد با دانش آموزان در برخی از مواقع ریشه در حوزه تربیتی دارد، گفت: گاهی آسیب‌های اجتماعی نشات گرفته از نگاه‌هایی است که در حوزه آموزشی در قالب تنبیه خود را نشان داده و  منجر به بروز اتفاقاتی می‌شود که تبعات گرانی به دنبال دارد.



حفظ کرامت انسان‌ها مهمترین اصل در حوزه آموزش است



وحیدی با تاکید بر اینکه حفظ کرامت انسان‌ها مهمترین اصل در حوزه آموزش است، تصریح کرد: در آموزش اصل کرامت انسان‌ها به عنوان یکی از عناصر فرهنگی باید حفظ شود، رعایت این اصل در دانش آموزانی که برای یادگیری در مدارس حضور می‌یابند باید رعایت شود.











محمد وحیدی


نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: اگر جلسات انجمن اولیا و مربیان مدارس تقویت شود، بخشی از این مسئولیت‌ها بر دوش اولیاء خواهد بود و اگر دانش آموزی خلاف مقررات مدرسه رفتار کرد، به واسطه همین نشست‌ها و جلسات والدین در جریان آن قرار می‌گیرند و برخورد مناسب با دانش آموز متخلف صورت می‌پذیرد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 375169
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار