خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/29 - 17:26
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست کمیته فرهنگی فراکسیون زنان با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مطرح شد:

از پیشنهاد نامگذاری روزی به نام روز ملی فرش تا راه اندازی موزه مردم شناسی در پایتخت

در نشست کمیته فرهنگی فراکسیون زنان مجلس با مسئولان اداه کل میراث فرهنگی استان تهران بر ضرورت نامگذاری روزی به نام روز ملی فرش در تقویم، راه اندازی موزه مردم شناسی در پایتخت و تشکیل معاونت گردشگری در وزارت امور خارجه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیته فرهنگی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران امروز ( دوشنبه،29 مهرماه ) در موزه فرش ایران برگزار شد.



بر اساس این گزارش؛ نمایندگان به همراه مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در ابتدا از موزه فرش ایران بازدید کردند و سپس در نشستی مشترک به مشکلات حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداختند.



فریده اولادقباد ، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه با همکاری و تلاش اعضای فراکسیون زنان و سایر نمایندگان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد، گفت: اینکه در بودجه باید به سمت اقتصاد منهای نفت برویم، نباید فقط شعاری باشد و باید آن را عملیاتی کرد.



وزارت میراث فرهنگی می تواند به رشد و توسعه اقتصادی و رونق تولید کمک کند



رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت میراث  فرهنگی می تواند به رشد و توسعه اقتصادی و رونق تولید کمک کند، افزود:کشور ایران جاذبه های خاص خود را دارد که بسیاری از کشورها از آنها بی‌بهره هستند، اما آنها توانسته‌اند با برنامه‌ریزی و سیاست‌های درست، جذب توریست را داشته و اقتصاد خود را رونق دهند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.



وی ادامه داد: در نشستی که با مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتیم، بر ضرورت حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تاکید کردیم و می طلبد به ثبت ملی آثار و میراث فرهنگی در مناطق 10، 11 و 12 تهران توجه ویژه شود.



 




















نشست کمیته فرهنگی فراکسیون زنان با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و بازدید از موزه فرش ایران



 


باید از آثار ملموس و غیرملموس حفاظت کرد



اولادقباد با بیان اینکه ایران را با فرش آن می شناسند، خطاب به مسئولان حاضر در نشست، افزود: باید از آثار ملموس و غیرملموس حفاظت کرد، هنوز لایحه بودجه 99 به مجلس ارائه نشده و می‌طلبد شما با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت میراث فرهنگی برای اختصاص ردیف مستقل جهت حفظ، مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تلاش کنید، ما نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.



ضرورت راه اندازی موزه مردم شناسی در پایتخت



این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: ایران را از طریق تاریخ و میراث فرهنگی آن می شناسند، در تهران اقوام مختلف و اقلیت های مذهبی وجود دارد که بسیار ضروری است نسبت به راه‌اندازی موزه مردم شناسی اقدام کنید.



وی با یادآوری بازدید از مدرسه ماندگار شهید مدرس شهرری گفت: در قالب تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش می توانید مدارسی مانند مدرسه ماندگار شهید مدرس شهرری که نیاز به مرمت دارند و جزو آثار تاریخی هستند را مرمت و حفظ کنید. همچنین می توانید با انعقاد قرارداد با وزارت آموزش و پرورش، بازدید دانش آموزان از مراکز فرهنگی و تاریخی را در دستور کار قرار دهید.



اولادقباد بر لزوم تعامل سازنده میان وزارت میراث فرهنگی و رسانه ملی به ویژه شبکه 5 برای معرفی آثار باستانی، تاریخی و موزه‌های تهران به مردم تاکید کرد و افزود: روستاهایی در استان تهران داریم که می‌توان بومگردی را در آنها توسعه داد، براساس ماده 99 قانون برنامه ششم توسعه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف است نسبت به تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای حداقل 300 روستا دارای بافت باارزش تاریخی و فرهنگی و روستاهای هدف گردشگری را از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، تا پایان اجرای قانون برنامه در بودجه سنواتی اقدام کند تا در چارچوب مفاد این ماده حفظ، نگهداری و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در بودجه 98 به بیمه زنان قالیباف توجه ویژه ای داشتیم و همچنین تلاش کردیم که  300 میلیاردتومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص در بودجه 98 یابد البته در بودجه امسال نیز حمایت لازم را از هنرمندان خواهیم داشت که در این رابطه نمایندگان زن مجلس که در کمیسیون‌های مختلف حضور دارند، پیگیری های لازم را خواهند داشت.



ضرورت توجه ویژه به زیرساخت‌های حوزه گردشگری



رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به زیرساخت های حوزه گردشگری گفت: نیاز است به هتل ها نه تنها در تهران بلکه در تمامی مناطق کشور توجه شود و سرمایه گذاران بخش خصوصی را به سایر استان ها هدایت کنیم.



هتل ها ظرفیت مناسبی برای برگزاری اجلاس های بین المللی را ندارند



در ادامه سیده فاطمه حسینی رئیس کمیته اقتصادی و کارآفرینی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه در رابطه با بحث گردشگری باید توجه به ساخت هتل و جذب سرمایه گذار، معطوف به برگزاری اجلاس های بزرگ بین المللی شود، ادامه داد: این اجلاس ها زمینه ای برای تغییر نگاه افراد به کشورهاست، متاسفانه هتل های ما ظرفیت مناسبی برای برگزاری این گونه اجلاس ها و از نظر موقعیت و امکانات شرایط لازم را ندارند که در این رابطه نیاز است با وزارت امور خارجه همکاری تنگاتنگی را داشته باشید.



ضرورت تشکیل معاونت گردشگری در وزارت امور خارجه



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشکیل معاونت گردشگری در وزارت امور خارجه تاکید کرد و گفت: بر این اساس می توان تعامل بیشتری با سایر کشورها داشت.



وی ادامه داد: برای رونق بومگردی و گردشگری در استان ها باید تعطیلات آخر هفته دو روزه شود، زیر این مهم تاثیر زیادی را در این بخش خواهد داشت.



حسینی با اشاره به بازدید از موزه ای در قطر یادآور شد: بیش از 70 درصد اشیای این موزه ایرانی بود و می طلبد ما نیز نمونه این موزه ها را در کشور داشته باشیم؛ باید برند سازی را در دستور کار قرار داد و محصولات و برندهای خودمان را به درستی معرفی کنیم.



رئیس کمیته اقتصادی و کارآفرینی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد کاهش تعرفه های گاز در حوزه صنایع دستی، رایزنی لازم را با وزیر نفت خواهیم داشت.











نشست کمیته فرهنگی فراکسیون زنان با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و بازدید از موزه فرش ایران


انتقاد از مغفول ماندن حوزه فرهنگ



در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر رئیس کمیته فرهنگی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از مغفول ماندن حوزه فرهنگ انتقاد کرد و گفت: نیاز است به این حوزه توجه بیشتری شود، متاسفانه بودجه میراث فرهنگی و گردشگری نیز مغفول مانده و باید دید خود را نسبت به این حوزه تغییر دهیم.



رئیس کمیته فرهنگی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه ما تلاش‌های زیادی برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه داشتیم، گفت: با وزارتخانه شدن سازمان، تعامل با دنیا بیشتر خواهد شد و بودجه بیشتری به آن اختصاص می یابد.



برخی از آثار ملی متروکه شده‌اند و هنوز ثبت ملی نشده‌اند



وی با انتقاد از اینکه برخی از آثار ملی متروکه شده‌اند و هنوز ثبت ملی نشده‌اند، تصریح کرد: در منطقه 11 و 12 آثار باستانی و فرهنگی زیادی وجود دارد و از لحاظ تاریخی با اهمیت ترین مناطق تهران محسوب می شوند که که می‌طلبد سریعتر ثبت ملی شوند.



ذوالقدر یادآور شد: در رابطه با برگزاری نمایشگاه توسط بخش خصوصی باید نظارت مناسبی انجام شود، به طور قطع ما آمادگی لازم را برای حمایت از بیمه هنرمندان در بودجه 99 خواهیم داشت.



تشکیل وزارت میراث فرهنگی امری لازم بود



فاطمه سعیدی رئیس کمیته آموزش فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه تشکیل وزارت میراث فرهنگی امری لازم بود خطاب به مسئولان حاضر در نشست گفت: امروزه تمامی نگاه ها برای درآمدزایی متوجه وزارتخانه شما است.



حوزه گردشگری تهران مغفول مانده است



وی ادامه داد: متاسفانه تهران از نظر وضعیت آموزش و بهداشت از سیستان و بلوچستان عقب تر و در حوزه گردشگری هم این کلانشهر مغفول مانده است؛ از ظرفیت رسانه ملی می توان برای شناسایی ظرفیت های گردشگری استفاده کرد و ما در این رابطه از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم کرد.



موزه فرش جزو نفیس‌ترین مجموعه ها و در خاورمیانه بی‌نظیر است/ 70 درصد گردشگری کشور در استان تهران



در ادامه این نشست پرهام جانفشان، رئیس اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران خطاب به نمایندگان حاضر در نشست با بیان اینکه شما جایگاه ویژه‌ای در کشور دارید و نقطه نظرات تضاربی مابین ما می تواند به بهتر شدن امور کمک کند، گفت: موزه فرش جزو نفیس‌ترین مجموعه‌ها و در خاورمیانه بی‌نظیر است؛ تهران موزه‌ها، صنایع‌دستی و گردشگری متنوعی دارد، 70 درصد گردشگری کل کشور در استان تهران است.











نشست کمیته فرهنگی فراکسیون زنان با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و بازدید از موزه فرش ایران


استان تهران قلب گردشگری کشور به لحاظ پمپاژ گردشگر است



وی افزود: به عنوان مثال در کشور 4 هزار دفتر آژانس خدمات مسافرتی داریم که بیش از 2 هزار دفتر در استان تهران واقع هستند استان تهران قلب گردشگری کشور به لحاظ پمپاژ گردشگر است و ما پمپاژ کننده گردشگر داخلی هستیم؛ بر اساس گزارش وزارت اقتصاد 70 درصد (تولید ناخاصل داخلی) GDP استان تهران مربوط به بخش خدمات است و در این بخش گردشگری نقش مهمی دارد اما کشاورزی تنها در اقتصاد 5 درصد نقش دارد، اما نمایندگان در سطح ملی بیشتر پیگیر مسائل صنعت و کشاورزی هستند.



رئیس اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران یادآور شد: موزه‌هایی وابسته به وزارت خانه شامل نقاشی پشت شیشه، هنرهای ملی، فرش، آبگینه و رضا عباسی که بی نظیرترین اشیای تاریخی در این موزه موجود است هستند و در 16 شهرستان 16 اداره داریم که پاسخگوی مسائل افرادی هستند که در این حوزه ورود می کنند؛ ما با توجه به برنامه ریزی که داریم تلاش می کنیم به دغدغه شما در حوزه ثبت آثار تاریخی توجه داشته و نسبت به گذشته جهش بالایی را داشته باشیم.



گردشگری را به صورت جزیره‌ای نمی بینیم



جانفشان با تاکید بر اینکه ما گردشگری را به صورت جزیره‌ای نمی بینیم، افزود: ما در جشن های انقلاب که در دهه فجر برگزار می شود تفاهم نامه همکاری با وزارت فرهنگ را منعقد می کنیم که به گردشگران ورودی، بسته های ویژه فجر را ارائه کنیم که در این رابطه فرهنگمان را به گردشگران منتقل می‌کنیم و می‌تواند برای ما از نظر تعداد ورود گردشگر موثر باشد، در تعطیلات عید فرصت خوبی است که بتوان با سفرهای ارزان قیمت و با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری توریست داخلی را به تهران هدایت کنیم و ظرفیت خالی هتل‌ها را پر کنیم که منجر به اشتغال زایی و معرفی بهتر شهر تهران با دیدی بهتر می‌شود؛ ما برنامه‌های میان مدتی را طراحی کرده‌ایم؛ استان تهران باید به مقصد گردشگری تبدیل شود، اخیراً در شمیرانات مدرسه گردشگری احداث شده و به دنبال توسعه آن هستیم.



دنیای آینده در ایران دنیای گردشگری است/ باید از طریق ورود توریسم ارز را وارد کشور کرد



رئیس اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران تصریح کرد: دنیای آینده در ایران دنیای گردشگری است؛ بودجه های سال آینده بدون نفت بسته می شود و از بودجه نفت برای امور اضطراری استفاده می شود بنابراین باید به منابع جدید متکی شویم؛ باید از طریق ورود توریسم ارز را وارد کشور کرد و به طور قطع در این رابطه پتانسیل و ظرفیت های بالایی داریم در بخش صنایع دستی در استان تهران مزیت‌هایی زیادی داریم که به عنوان مثال روستای هرانده در فیروزکوه به قطب بافت گلیم توسط بانوان روستایی تبدیل شده البته برای ثبت‌خانه‌های تاریخی دارای ارزش برنامه‌های ویژه‌ای داریم، همچنین 60 درصد دفاتر فعال مسافرتی کشور در شهر تهران واقع شده و 40 درصد باقی مانده نیز بلیط‌های اماکن گردشگری تهران را می فروشند.











نشست کمیته فرهنگی فراکسیون زنان با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و بازدید از موزه فرش ایران


 



وی با بیان اینکه ماهانه بیش از 4 هزار تور گردشگری از مرکز استان تهران راهی مناطق مختلف کشور می‌شوند، گفت: در این رابطه فرصت اشتغال بیش از 1500 راننده، ماهانه برای 2 هزار لیدر گردشگری، و اشتغال میانگین روزانه 30 نفر در دفاتر خدمات مسافرتی اشتغال غیرمستقیم 15 هزار نفر و ورود بیش از 3 میلیون گردشگری خارجی به کشور در استان تهران  فراهم شده؛ سال گذشته حدود 7 میلیون گردشگر به ایران سفر کردند که 3 میلیون نفر از این تعداد در استان تهران اقامت داشتند و این آمار بسیار خوبی است؛ 33 هزار تخت اقامتی در استان تهران موجود است و به صورت میانگین 60 تا 70 درصد آنها به صورت سالانه اشغال هستند.



91 پروژه گردشگری با اعتبار 28 هزار میلیارد تومان در استان تهران در حال ساخت است



جانفشان ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در عرصه میراث فرهنگی این است که توسط سرمایه بخش خصوصی خانه‌های تاریخی را به مراکز اقامتی و پذیرایی تبدیل کنیم و امروزه این مهم در تهران در دستور کار است و سه مرکز در تهران این کار را انجام می‌دهند البته اغلب هتل‌ها توسط بخش خصوصی ساخته شده و در حال حاضر 91 پروژه گردشگری با اعتبار 28 هزار میلیارد تومان در استان تهران در حال ساخت است.



بوم‌گردی اشتغال روستایی را پایدار و به ماندگاری مردم در روستاها کمک می‌کند



رئیس اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران، یکی از سیاست‌های وزارت خانه را توجه به بوم‌گردی دانست و تصریح کرد: بوم‌گردی اشتغال روستایی را پایدار و به ماندگاری مردم در روستاها کمک می‌کند، البته این مهم در سال‌های گذشته مغفول مانده است، اما ما به دنبال توسعه بوم‌گردی هستیم و تلاش می‌کنیم که توسعه اصولی بوم‌گردی را داشته باشیم.



وجود 40 موسسه آموزشی وگردشگری در استان تهران



وی با اشاره به آموزش و مهارت فعالان صنعت گردشگری از وجود 40 موسسه آموزشی وگردشگری در استان تهران خبر و  ادامه داد: سالانه 1500 راهنمای گردشگری را در استان تهران آموزش می‌دهیم. 146 سفره خانه سنتی و 175 تاسیسات پذیرایی بین راهی در استان وجود دارد که بسیاری از رستوران‌های تهران به دلیل وجود جذابیت‌‌هایی در بخش گردشگری، تمایل پیدا کردند که زیرمجموعه گردشگری فعالیت کنند، زیرا معافیت‌های مالیاتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود و همچنین آب و برق و گاز آنها با قیمت تعرفه گردشگری محسوب می‌شود که در کاهش هزینه آنها بسیار موثر است.



جانفشان با یادآوری اینکه نسل جدید ما به میراث فرهنگی علاقمند است، گفت: محوطه‌های باستانی ثبت شده 201، خانه‌های تاریخی ثبت شده 97، مساجد، امامزاده، بقای متبرکه و اماکن مذهبی ثبت شده 183 مورد، ثبت معنوی 33، ثبت طبیعی 2، ثبت منقول 27 و سایر اماکن ثبت شده مانند حمام 243 مورد است.



رئیس اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران اظهار کرد: کوچه لولاگر، موزه حسابی، حمام نواب و مدرسه حکیم از جمله پروژه‌هایی هستند که مرمت و حفاظت شده‌اند. تقاضا داریم در بودجه سال 99 بودجه وزارت میراث فرهنگی در حوزه عمرانی و تملک را به صورت ویژه ببینید، زیرا در بخش میراث فرهنگی نیاز به اعتبار دولتی داریم.



جانفشان با یادآوری اینکه صنایع دستی ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و می توان از آن در جهت حفظ اشتغال روستایی و زنان خانه دار بهره برد، افزود: بیشترین فراوانی را در رشته آبگینه داریم  و مرکز آموزشی رشته سفالگری را در شهر تهران احداث کردیم؛ تهران شهری مهاجرپذیر است، بنابراین تمامی صنایع دستی کشور را می توان در آن پیدا کرد. اخیراً تفاهم نامه ای را با سازمان فرهنگی و هنری امضا کردیم تا بر این اساس آموزشگاه صنایع دستی را در فرهنگسراها احداث کنیم. همچنین قرار است طی 2 ماه آینده از بانوان طراح با حضور نمایندگان زن مجلس تقدیر کنیم.



رئیس اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران بیان کرد: صنایع دستی که کاربردی و طراح امروزی دارد می تواند مولد و رو به رشد باشد؛ تعداد صنعتگران فعال استان تهران حدود 7 هزار نفر و زنان فعال 3 هزار و 16 نفر در رشته های صنایع دستی مختلف فعالیت می کنند. ما نمایشگاه ها و بازارچه های داخلی را سالانه برگزار می کنیم و مشارکت در نمایشگاه های خارجی در دستور کار ما قرار دارد.



وی با اشاره به بیمه هنرمندان یادآور شد: سهمی که دولت در این رابطه تعریف کرده، کفاف هزینه بیمه هنرمندان را نمی دهد و نیاز است در بودجه اعتبار مناسب پیش بینی شود. بیمه جدید هنرمندان از طریق بیمه عشایر و کشاورزان پرداخت می شود که خدمات درمانی ندارد و تنها مربوط به بازنشستگی است و بیمه یکی از دغدغه های بانوانی است که در این حوزه فعالیت می کنند. ما بر روی عرضه مستقیم صنایع دستی تاکید داریم؛ ما بر این باوریم که باید با مشارکت بخش خصوصی و اتاق های فکر امورمان را با خلاقیت بیشتری جلو ببریم.



در ادامه رحمانپور مشاور وزیر میراث فرهنگی در امور بانوان خطاب به نمایندگان با بیان اینکه ما شاهد دغدغه مندی شما در حوزه گردشگری و همچنین حمایت از طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی هستیم و بودیم، گفت: از نگاه حمایتی شما تشکر می کنیم؛ در حال حاضر فعالیت زنان در سطوح مدیریتی وزارتخانه 45 درصد است و 6 مدیر از 16 مدیر شهرستان و همچنین سرمایه گذاران بوتیک هتل ها از بانوان هستند.



مجلس در بحث بودجه و ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران حمایت لازم را از ما داشته باشد



وی ادامه داد: از نمایندگان انتظار می رود در بحث بودجه و ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران حمایت لازم را از ما داشته باشند و همچنین در آغاز راه فعالیت وزارتخانه حمایت خود را از ما دریغ نکنند.



پیشنهاد نامگذاری روزی به نام روز ملی فرش در تقویم



در پایان این نشست پریسا بیضایی، مدیر موزه فرش با انتقاد از اینکه نام روزی تحت عنوان روز ملی فرش در تقویم کشور خالی است به نمایندگان پیشنهاد نامگذاری روزی به نام روز ملی فرش را در تقویم داد./



پایان پیام   

  • کد خبر : 290114
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار