خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/19 - 15:24
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
محمدبیگی:

شاهد افول دلار آمریکا در اقتصاد جهانی هستیم/ ایران جزو کشورهای کارآمد در حوزه سلامت بین المللی است

عضو هیات رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران و کشورهای محور مقاومت با اشاره به  گستردش روابط ایران با سایر کشورها، گفت: در طی چند سال گذشته زمزمه افول کشور آمریکا به گوش می‌رسید و کسی آن را باور نمی کرد اما امروز شاهد توسعه اقتصادی و افول دلار آمریکا در سایه حضور کشورهایی چون چین، روسیه و هند در اقتصاد جهانی هستیم.

فاطمه محمدبیگی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد گسترش روابط ایران در تمام حوزه‌ها با سایر کشورها، گفت: کشورها مدل سرمایه گذاری خود را دارند، ما نیز به دنبال گشایش‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها هستیم و یک فضای دیپلماسی چند وجهی را شروع کرده‌ایم، بحث در نظر گرفتن کشورهای همسایه و دسترسی به چند صد میلیون جمعیت کشورهای همسایه به بازار بزرگ ایران از اولویت‌های ما است



نماینده مردم البرز، آبیک و قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: بستر پیمان‌هایی همچون شانگ‌های و بریکس که امروز شرایط آن مهیا شد روزی برای ایران آرزو بوده به همین دلیل نگاه باز دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به گسترش ارتباطات است و به دنبال محدود کردن اقتصاد به چند کشور غربی نیستیم.



وی در ادامه به گسترش مباحث بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات ویژه‌ای بر پایه موضوع بریکس و شانگ‌های در حوزه گسترش روابط برگزار شد و پیمان‌های ویژه‌ای در قالب روابط یکجانبه و چند جانبه برگزار کردیم. الحمدلله شاهد گسترش روابط تجاری و دیپلماسی ایران با کشورهای دوست و همسایه و سایر کشورهایی که علاقمند هستند روابط و معادلات تجاری و اقتصادی با ایران داشته باشند هستیم که به سقوط دلار آمریکایی منجر خواهد شد و این موضوع در حال حاضر در حال تحقق یافتن است.



عضو هیات رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران و کشورهای محور مقاومت، ادامه داد: در طی چند سال گذشته زمزمه افول کشور آمریکا به گوش می‌رسید و کسی آن را باور نمی کرد اما امروز شاهد توسعه اقتصادی و افول دلار آمریکا در سایه حضور کشورهایی چون چین، روسیه و هند در اقتصاد جهانی هستیم، لازم و ضروری است با چنین کشورهایی وارد ارتباط بیشتر شویم.



نگاه پارلمانی بین کشورها تغییر کند



محمدبیگی تغییر نگاه پارلمانی بین کشورها را از جمله اقدامات ضروری دانست و گفت: حدود ۱۶ گروه دوستی پارلمانی در مجلس وجود دارد که بنده با افتخار کشورهای حوزه مقاومت را انتخاب کرده ام، محور مقاومت نه تنها ایدئولوژی جهان بلکه اقتصاد جهان را نیز تغییر و با وجود موقعیت جغرافیایی در شرق، شمال و جنوب نقش ویژه ژئوپلیتیک خود را در خاورمیانه ایفا خواهد کرد.



ایران جزو کشورهای کارآمد در حوزه سلامت بین المللی است



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نقش دیپلماسی سلامت ایران در منطقه، یادآور شد: ایران جزو کشورهای کارآمد در حوزه سلامت محسوب می‌شود، اگر تجار در حوزه سلامت ایران از تولید دارو گرفته تا درمان و تهیه ملزومات درمان بسیاری از بیماری‌ها چون واکسن ها تلاش کنند بی تردید موفق خواهند بود، بعد از کرونا بیش از ۴۰ درصد کشورهای دنیا خواهان واکسن‌های ایرانی در کل دنیا هستند. ایران امروز تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و ظرفیت خود را در حوزه بهداشتی در عرصه بین المللی به منصه ظهور رسانده است.



 ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در عرصه جهانی



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در عرصه جهانی، اظهار داشت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان منجر شد ایران در پذیرش بیماران خارجی، توریست سلامت، درمان بیماری‌ها و… حرف بسیار برای گفتن داشته باشد، در سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نخستین دانشگاه ایرانی، شعبه بین الملل خود را در کربلا راه اندازی کرد.



وی با بیان اینکه سالانه تعداد کثیری از دانشجویان پزشکی در دانشگاه احداثی ایران در عراق تربیت می‌شوند، اظهار داشت: بی تردید این گروه به عنوان سفیران ایرانی محسوب می‌شوند و شاهد گسترش روابط در تمام سطح اقتصادی و فرهنگی هستیم .



رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده با اشاره به انتقال دانش به کشورهای دیگر، اظهار داشت: گسترش روابط بین ایران و کشورهای همسایه و مسلمان م‌یتواند فرصت استثنایی در گسترش روابط باشد.



محمدبیگی در ادامه به کشت فرا سرزمینی اشاره و تاکید کرد: این موضوع می‌تواند به گسترش روابط در حوزه کشاورزی ختم شود. طی سفری که به سوریه داشتیم، همکاری در این راستا با کشور سوریه تا حدودی رضایت بخش بوده است، تقویت ارتباط با کشورهای لاتین و کشورهای همسایه می‌تواند به کاهش هزینه برداشت محصول و بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی ختم شود، بی تردید ما به محصولات کشاورزی سایر کشورها نیازمند خواهیم بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 374370
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار