خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/20 - 13:25
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : صحن
حاجی دلیگانی در نطق میان دستور:

برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای رفع ناترازی‌های کشور ارائه شود

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس دوازدهم در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور بعدی باید برای رفع ناترازی‌های کشور برنامه خود را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حسینعلی حاجی دلیگانی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز یکشنبه بیستم خرداد ماه مجلس شورای اسلامی گفت: ملت بزرگ ایران و همکاران عزیز در مقطع بسیار حساس تاریخی از کشور عزیزمان ایران اسلامی قرار داریم.

نماینده مردم شاهین شهر میمه و برخوار در مجلس دوازدهم ادامه داد: در حالی که مجلس به تازگی شروع به کار کرده، ما انتخابات بسیار مهمی را در پیش رو داریم که نوع انتخاب و نحوه انتخاب مردم ما می‌تواند به هر حال اثرات بسیار مهمی را در سرنوشت کشور داشته باشد.

نماینده مجلس دوازدهم افزود: به نظر می‌رسد علاوه بر مباحث کلی کشور ، اعم مباحث فرهنگی، اما اولویت اصلی و اول کشور همانطور که مقام معظم رهبری طی حدود ۲۰ سال گذشته بیان فرمودند و مردم هم در دوران انتخابات‌ها همین خواسته را از ما به عنوان نمایندگان داشتند، مباحث اقتصادی است.

حاجی دلیگانی با طرح این پرسش که چگونه باید اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد اظهار کرد: این اقتصاد باید بالنده ، اقتصادی رو به رشد ، اقتصادی با ثبات و اقتصادی به نفع عموم مردم باشد لذا ما معتقدیم که آن‌هایی که امروز در صحنه انتخابات ریاست جمهوری خودشان را در معرض عموم قرار داده اند می‌بایست به صورت صریح و روشن بگویند که برنامه‌شان برای رفع مشکلات اقتصادی چیست؟

وی ادامه داد: به واقع باید اولین برنامه رئیس جمهور آینده این باشد و بگوید در خصوص بهره بانکی چه دیدگاهی دارند و چگونه قرار است رفتار کنند، آیا باز هم می‌خواهند بهره بانکی را افزایش دهند؟ که پس از آن وامی که قرار است بانک‌ها بپردازند با ۳۷ درصد سود به تولید کننده پرداخت شود؟ و یا اینکه به فردی که قرار است یک خانه اجاره کند و در صدد ۱۰ میلیون تومان وام است،با تاخیر وام پرداخت کنند؟ بنابراین ابتدا باید مباحث نظام بانکی و بهره بانکی در این بخش اولویت داشته باشد. همچنین رئیس جمهوری آینده باید شفاف آمده و دیدگاه خود را در رابطه با این موضوعات مطرح کند.

وی تصریح کرد: به واقع بهره بانکی بر رشد نقدینگی تورم کاهش ارزش پول ملی و در همه ناترازی‌های موجود موثر است.

وی با اشاره به حرکت سرمایه کشور به سمت تولید و برنامه رئیس جمهور آینده در این بخش اظهار کرد: رئیس جمهور بعدی باید بگوید چه برنامه‌ای در این بخش دارد. رئیس جمهور بعدی نباید با یک سری حواشی و مسائلی که در متن نیست و در حاشیه قرار دارد این قبیل موضوعات را مد نظر قرار دهد.

وی ادامه داد: همچنین رئیس جمهور بعدی باید بگوید که جلوگیری از سفته بازی و سوداگری در برنامه‌هایشان به چه صورتی لحاظ خواهد شد، همچنین رئیس جمهور بعدی باید بگوید، برنامه‌ اش برای بورس چیست، بورسی که امروز بیش از نیمی از جمعیت کشور در آن حضور دارند و هر روز ما شاهد نگرانی‌های افراد و مردم در این خصوص هستیم.

حاجی دلیگانی بیان اینکه ساختار ، محتوا و نحوه اداره بورس باید از سوی رئیس جمهور بعدی، مد نظر قرار گیرد ادامه داد: همچنین برنامه رئیس جمهور بعدی باید در رابطه با یارانه‌های پنهان مطرح شود لذا سازمان برنامه و بودجه چند سال پیش گزارشی ارائه کرد و گفت: آن فردی که کمترین بهره را از یارانه پنهان و آن کسی که بیشترین بهره را می‌برد، ۲۸ برابر تفاوت دارد. لذا رئیس جمهور بعدی باید بگوید که قرار است چگونه جلوی این رانت ایجاد شده را بگیرد و چه برنامه‌ای برای آن دارند.

وی ادامه داد: همچنین رئیس جمهور بعدی باید برای رفع ناترازی‌های کشور برنامه خود را ارائه دهد. رئیس جمهور بعدی باید به فوریت بگوید که در سال ۱۴۰۳ وقتی ما بناست ۵ میلیارد دلار بنزین و گازوئیل وارد کنیم این به چه معناست ؟ این در حال است که ما تا دو سال گذشته صادر کننده بنزین و گازوئیل بودیم و باید مشخص شود رئیس جمهور بعدی برای اصلاح این موضوع چه برنامه‌ای ارائه خواهد داد. به واقع رئیس جمهور بعدی اگر برنامه‌ای در این بخش ندارد، برای چه قرار است برنامه‌ای ارائه دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین رئیس جمهور بعدی باید بگوید در رابطه به دلار زدایی از اقتصاد چه برنامه‌ای دارد. همچنین رئیس جمهور آتی باید بگوید برای تقویت ارزش پول ملی ، عادلانه شدن نظام مالیاتی و برای بزرگترین تاریکخانه کشور، یعنی شرکت‌های دولتی چه برنامه‌ای دارد و باید این موارد را اعلام کند. همچنین رئیس جمهور بعدی باید بگوید برای اینکه غل و زنجیر را از تولید بردارد چه برنامه‌ای دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین رئیس جمهور بعدی باید بگوید برای مشارکت دادن مردم در اقتصاد و برای تسهیل در ساخت مسکن چه برنامه‌ای دارد. رئیس جمهور بعدی باید بگوید سهم زمین در سبد تولید مسکن را چگونه خواهد دید؟ به واقع کشوری که این تعداد زمین دارد چرا باید برای اینکه یک زمین را در اختیار یک شهروند ایرانی قرار دهد، این همه مشکلات داشته باشد.

وی بیان کرد: همچین رئیس جمهور بعدی باید در رابطه با سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری برای برنامه هفتم ابلاغ کردند و امسال هم سال اول آن است و در این برنامه رشد ۸ درصدی مبنای کار قرار گرفته، چه برنامه‌ای خواهد داشت . همچنین رئیس جمهور بعدی باید در رابطه با تک رقمی شدن نرخ تورم برنامه‌ای خود را ارائه دهد تا مردم با دید باز انتخاب خود را انجام دهند./

پایان پیام

  • کد خبر : 379311
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار