خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/07/16 - 09:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
کاظمی پاسخ داد:

چگونه لایحه جامع قانون انتخابات در کمیسیون شوراها بررسی می‌شود؟

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس توضیح داد که به چه نحوی لایحه جامع قانون انتخابات در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد.

سید حمیدرضا کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به گلایه دولت برای عدم بررسی لایحه قانون جامع انتخابات در مجلس، گفت: لایحه قانون جامع انتخابات  اواخر  مجلس دهم اعلام وصول شد همچنین در ارتباط با اصلاح قانون انتخابات سه طرح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها وجود داشت.



نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نهایت کمیسیون تصمیم گرفت طرح ها و لایحه جامع دولت را باهم بررسی کند، از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را در پیش داریم، طرح های مرتبط با اصلاح قانون  انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را در اولویت قرار دادیم.



وی با اشاره به اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس بررسی لایحه باید در اولویت کار قوه مقننه باشد، اظهار داشت: در بررسی های کمیسیون لایحه و طرح ها با هم بررسی می شود و موارد را با هم تطیبق می دهند در مواردی که لازم باشد ماده ای را از طرح به لایحه الحاق می کنند و مزایا طرح ها را در لایحه جامع انتخابات لحاظ می شود تا جامع و کامل باشد.



این نماینده مجلس توضیح داد: اگر لایحه جامع انتخابات را بررسی می کردیم بسته کامل انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مجلس باید مورد بازنگری قرار می گرفت امکان به نهایی کردن لایحه پیش از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بعید به نظر می رسید، از این رو به این نتیجه رسیدیم که فعلا اصلاح  قوانین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را در اولویت قرار دهیم و بعدا به قانون انتخابات مجلس رسیدگی شود.



کاظمی بیان کرد: پس از اتمام بررسی اصلاح قوانین انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، بسته کاملی از قانونی انتخابات ارائه می شود.



عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: تا کنون بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون به اتمام رسیده و برای بررسی در صحن به هیات رئیسه ارسال شده است، بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا در کمیسیون نیز رو به اتمام است.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدجواد کولیوند قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس گفت: با پیگیری های وزارت کشور، دولت، برای رفع کاستی های موجود در قوانین جاری انتخابات و رفع پراکندگی موجود در این قوانین، لایحه جامع انتخابات را در اسفند ۹۷ با قید دو فوریت به مجلس دهم ارائه کرد، اما به سبب طولانی شدن روند بررسی و نبود وقت کافی جهت سیر مراحل قانونی تصویب نهایی این لایحه در مجلس دهم، این مهم به منتخبین مردم در مجلس یازدهم محول شد.



وی با گلایه از اینکه مجلس به بررسی لایحه جامع انتخابات ورود نکرده است، تصریح کرد: در همان ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم، نامه ای از سوی دولت به مجلس ارسال شد که دولت همچنان مصر بر پیگیری لایحه جامع انتخابات در مجلس است.



کولیوند اضافه کرد: از آغاز فعالیت مجلس جدید، یکی از مواردی که بسیار مورد تاکید دولت و وزارت کشور بوده است؛ موضوع ادامه سیر مراحل تصویب لایحه جامع انتخابات بود. این لایحه اکنون در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها موجود است و نامه دولت هم ابلاغ شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 305941
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار