خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/21 - 14:07
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : سیاسی
خانه ملت گزارش می دهد

پیدا و پنهان فعالیت هسته ای کشورهایی که در شورای حکام علیه ایران رای دادند

در حالی شورای حکام، ایران را به فعالیت غیر شفاف هسته‌ای متهم کرد که بسیاری از کشورهای عضو این شورا خود صاحب بمب هسته‌ای هستند و برخی از آنها حتی فعالیت‌های پنهانی را آغاز کرده اند. در این گزارش اشاره ای به فعالیت های پیدا و پنهان هسته ای برخی از کشورهای منطقه می کنیم که اخیرا علیه کشورمان موضع گیری کرده اند.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، چهارشنبه گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای غیر الزام آور و سیاسی را علیه فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان به تصویب رساند.



این درحالی است که کشورمان در مدت فعالیت خود بیشترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده است و تاکنون علاوه بر نظارت‌های پادمانی نظارت‌های بیشتری را به منظور شفاف‌تر شدن فعالیت‌های هسته‌ای و نشان دادن حسن نیت خود پذیرفته است.



نظارت های پادمانی یک سیستم بازرسی و تأیید استفاده صلح آمیز مواد هسته‌ای به عنوان بخشی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است که تحت نظارت سازمان آژانس بین‌المللی انرژی  قرار دارد.



در جریان بررسی قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا با موضوع درخواست از ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته گذشته  با ۳۰ رأی موافق، ۲ رای مخالف روسیه و چین و ۳ رای ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب شورای حکام رسید. آرژانتین، استرالیا، اتریش، برزیل، برونئی، کانادا، کلمبیا، جمهوری چک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، گواتمالا، ایرلند، ژاپن، جمهوری کره، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، لهستان، سنگال، اسلوونی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئیس، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و ویتنام علیه کشورمان رای مخالف دادند. عربستان سعودی نیز که عضو شورای حکام نیست ایران را به عملکرد غیر شفاف هسته‌ای محکوم کرد.



در بین این کشورها بسیاری خود فعالیت غیر شفاف هسته‌ای دارند و یا از بزرگترین دارندگان بمب هسته‌ای در دنیا هستند. در منطقه ما نیز رژیم صهیونیسی بمب هسته‌ای دارد و عربستان و امارات متحده عربی از کشورهای نوظهور هسته‌ای هستند که بخشی از فعالیت‌هایشان هنوز برای مجامع بین‌المللی غیرشفاف و ناروشن است با این وجود مواضع عجیبی علیه فعالیت صلح آمیز کشورمان داشتند.



عربستان که  به نقل از  خبرگزاری «آناتولی» ترکیه  پس از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام با صدور بیانیه کوتاهی، اعلام کرد که این کشور از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی در رابطه با ایران در نشست شامگاه چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، استقبال می کند خود فعالیت های غیر شفاف و نا روشنی را آغاز کرده است.












فعالیت هسته ای عربستان




 



کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم سابق کشورمان نزد سازمان های بین المللی در مرداد ماه 1399 از فعالیت های هسته ای غیر شفاف عربستان خبر داد و گفت: عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هسته‌ای است، علیرغم اینکه عربستان عضو NPT است و توافقنامه جامع پادمان دو جانبه در حال اجرا با آژانس دارد، اما متاسفانه هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می کند و علیرغم درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس نیز تعهدات خود را به گونه ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.



همچنین «نیویورک تایمز» خبر داد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی دقیق همکاری هسته‌ای چین و عربستان می‌باشند تا بدانند که آیا این همکاری می‌تواند به طور مخفیانه به توان عربستان برای تولید تسلیحات هسته‌ای بیانجامد.



روز ۴ آگوست سال ۲۰۲۰نیز روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که تاسیساتی برای استخراج کیک زرد از سنگ اورانیوم در صحرای شمال غربی عربستان سعودی کشف شده است.












تاسیسات هسته ای امارات




امارات متحده عربی نیز یکی از اعضای شورای حکام است که روز چهارشنبه علیه برنامه هسته‌ای کشورمان رای داد، خود برنامه هسته‌ای گسترده‌ای در کشور کوچک 9 میلیونی آغاز کرده است. سازمان انرژی اتمی امارات متحده عربی روز سه شنبه سوم فروردین ۱۴۰۰ از تکمیل سوختگیری نیروگاه اتمی «براکه» این کشور و آمادگی برای آزمایش نیروگاه برای آغاز به کار نهایی آن خبر داد و این فاز دوم این نیروگاه است این نیروگاه در صورت کامل شدن که توسط شرکت انرژی برق کره جنوبی در دست ساخت است، چهار راکتور با ظرفیت کلی ۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات را در برخواهد گرفت که تقریبا معادل ۲۵ درصد پیک تقاضای برق در امارات را تامین خواهد کرد.



طبق گفته مقامات آمریکایی، آژانس‌های جاسوسی یک تحلیل محرمانه را درباره اقدامات فعلی در داخل عربستان سعودی و در راستای ایجاد ظرفیت صنعتی لازم برای تولید سوخت هسته‌ای منتشر کرده‌اند. در بخشی ازاین گزارش آمده یک سازه در نزدیکی تاسیسات تولید صفحات خورشیدی در منطقه‌ای واقع در نزدیکی ریاض پایتخت سعودی مشخص شده که به تازگی ساختش تکمیل شده است که  گمان می رود که این سازه می‌تواند یکی از مجموعه سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده سعودی‌ها باشد.



برخی کارشناسان  در خصوص تلاش‌های امارات برای هسته ای شدن معتقدند که از جنبه راهبردی دستیابی امارات به انرژی هسته‌ای مشکلی بزرگ به شمار می رود زیرا این کشور به سرعت از سیاست بی‌طرفی و عدم دخالت در امور دیگران خارج شد و به طور فعال وارد درگیری های موجود در خاورمیانه و شمال آفریقا شد.



کشورهایی مانند مصر و اردن نیز پیش از این از تلاش برای احداث نیروگاه های هسته ای در این کشورها خبر داده بودند و این در حالی است که مصر نیز یکی از کشور هایی بود که علیه برنامه هسته ای ایران رای مخالف داده بود.











سارا فلاحی


 



سارا فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: از مهم‌ترین دلایل صدور قطعنامه ضدایرانی تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران است، آنها دنبال این هستند که ایران در مذاکرات با 4+1 از موضع خود کوتاه بیایید.



رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران تمام قواعد و ملاحظات آژانس را مد نظر داشته است، اظهار کرد: ما برخلاف بسیاری از کشورهای مدعی، عضو NPT هستیم و کاملا پادمان را رعایت کردیم و همچنین به پروتکل الحاقی که مربوط به دسترسی‌های فراپادمانی است، پایبند بودیم اما آنها به تعهداتشان عمل نکردند.



فلاحی یادآور شد: نکته دیگر اینکه رژیم صهیونیستی در این مسئله بسیار تاثیرگذار بوده است، این نوع اقدامات از گستاخی‌های دیگر صهیونیست‌ها است، چون در حوزه‌های مختلف منافع جمهوری اسلامی ایران را مورد تهاجم قرار داده اند که این رفتار صهیونیست ها از چشم جمهوری اسلامی دور نخواهد ماند.



اما رژیم صهیونیستی به گواه اطلاعات رسمی تنها کشور خاورمیانه است که دارای سلاح‌های هسته ای است این رژیم یکی از چهار کشور مسلح به برنامه هسته‌ای است که NPT یا پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده‌اند و سیاست ابهام هسته ای را دنبال می کند و بر آورد می شود حدود ۸۰ تا ۲۰۰ بمب اتم در اختیار دارد. با این حال  نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر نوشت: اسرائیل از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کند. این قطعنامه ثابت می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران به طور سیستماتیک تعهدات بین‌المللی این کشور را نقض می‌کند. جهان باید به صورت یکپارچه از تمامیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کند و به اقدام علیه قصد ایران مبنی بر رسیدن به تسلیحات هسته‌ای بپردازد.












سلاح هسته ای اسرائیل




 



جمهوری اسلامی ایران  بی شک یکی از شفاف ترین برنامه های هسته ای در منطقه و در  دنیا را در این سالها دنبال کرده است و بیشترین همکاری‌ها را با مجامع بین المللی داشته است اما هر بار پاسخی سیاسی و غیر اصولی در یافت کرده و حالا در پی اقدام اخیر شورای حکام و بر اساس «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» اقدام به کاهش سطح همکاری های فراپادمانی با آژانس و گسترش فعالیت های خود کرده است به طوری که در اولین گام تعدادی از دوربین های نظارتی را جمع آوری کرده است.











فداحسین مالکی


فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: با توجه به صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس، جمهوری اسلامی ایران نوع برخوردش را با آژانس باید تنظیم کند یعنی تنظیم متقابل کند. این قطعنامه نشان داد که روابط ایران و آژانس تا به حال یک طرفه بوده هرچند جمهوری اسلامی ایران نهایت همکاری را با آژانس داشته است.



مالکی در ادامه تصریح کرد: به موجب صدور این قطعنامه سازمان انرژی اتمی را موظف کردیم که بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عمل کند. طبق آخرین گزارش سازمان اقدامات خوبی انجام شده اما برای ادامه روابط با آژانس باید خطوط قرمزی تعیین و ملاحظات ایران مورد توجه قرار گیرد.



در بیانیه سازمان انرژی اتمی کشورمان آمده است:



«جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می نماید. ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچ وجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.»



و این در حالی است که بسیاری از کشورهای مدعی خود صاحب سلاح هسته ای بوده و تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی و منطقه ای هستند./



پایان پیام

  • کد خبر : 343544
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار