خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/22 - 16:29
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : سیاسی
آنچه در اجلاسیه سوم کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس یازدهم گذشت؛

هموار شدن مسیر پر پیچ و خم بودجه با ساماندهی روند بررسی بودجه‌های سنواتی + اینفوگرافی

کمیسیون آیین نامه داخلی در طول فعالیت یکساله خود در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم با برگزاری 72 جلسه به 9 طرح رسیدگی کرد که نقطه عطف آن تصویب طرحی برای 2 مرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه بود که خود گامی در راستای اصلاح ساختار بودجه محسوب می‌شد.

خبرگزاری خانه ملتسرویس سیاسی، فائزه ظهیری؛ اعضای کمیسیون آیین نامه داخلی به عنوان یکی از کمیسیون های خاص مجلس، مرکب از نمایندگانی است که در سایر کمیسیون های تخصصی نیز عضویت دارند و عموما از افرادی هستند که سابقه نمایندگی آنها بیشتر بوده و بالتبع تجربه بیشتری نیز دارند.



در قانون آیین نامه داخلی مجلس آمده که نمایندگان به بعد از برگزاری مراسم تحلیف در ابتدای هر دوره، به حکم قرعه و به طور مساوی در 15 شعبه تقسیم می شوند که یکی از وظایف این شعب، تعیین اعضای کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس است به این صورت که هر شعبه یکی از اعضای واجد صلاحیت خود را برای تشکیل کمیسیون آیین نامه داخلی به مجلس معرفی می کند.



کمیسیون آیین نامه داخلی بر اساس وظایف تعیین شده در قانون آیین نامه داخلی مجلس به طرح هایی برای اصلاح این قانون ورود کرده و برای بهبود کار مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت آن را اصلاح می کند. همچنین این کمیسیون وظیفه تعیین نحوه کارکرد ساختار اداری مجلس را نیز بر عهده دارد و برای تقویت عملکرد مجلس نیز جلساتی با رئیس مجلس و مدیران، به این منظور برگزار می کند.



تعیین هیأت رئیسه کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس برای اجلاسیه چهارم



روز سه شنبه نهم خرداد ماه 1402 بود که اعضای کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای آغاز کار خود در اجلاسیه چهارم و سال پایانی دوره یازدهم مجلس، مطابق روال هر ساله، انتخاباتی برای تعیین اعضای هیأت رئیسه برگزار کردند که بر اساس جمیع آرا، تمامی اعضای سابق در سمت های خود ابقا شده و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی مجددا به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد.



تعداد جلسات کمیسیون و کارگروه‌ها



اعضای کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در طول اجلاسیه سوم خود، 40 جلسه برگزار کردند، همچنین کارگروه‌های زیرمجموعه آن نیز با برگزاری 32 جلسه در مسیر پیشبرد وظایف کمیسیون گام برداشتند. تعداد 25 جلسه نیز با سایر موضوعات در این کمیسیون برگزار شد.



بر اساس آنچه پیش از این گفته شد، نحوه کارکرد ساختار اداری مجلس نیز زیر نظر این کمیسیون تعیین می شود که برای بهبود عملکرد، نیاز به اصلاحاتی داشته است. از این رو مجلس یازدهم که از زمان آغاز به کار خود به موضوع «اصلاح ساختار اداری» قوه مقننه به عنوان یک امر مهم نگریسته، به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس این مأموریت را داده است تا بنا بر وظیفه قانونی خود در این زمینه اقدام کند. از این رو کمیسیون در ادامه کار خود در این زمینه از اجلاسیه نخست، در اجلاسیه سوم نیز با برگزاری 25 جلسه به 10 موضوع در رابطه با ساختار اداری مجلس در راستای سامان‌بخشی به حوزه اداری پرداخت.



تعداد طرح‌های بررسی شده در کمیسیون



از ابتدای اجلاسیه سوم دوره یازدهم تا پایان آن، 9 طرح در جلسات متعدد مطرح و رسیدگی شده که به فراخور یا هم اکنون بررسی آن در کمیسیون، کارگروه‌ها و مرکز پژوهش های مجلس ادامه داشته و یا بعد از تعیین تکلیف به صحن علنی ارسال شده است.



از جمله طرح‌های بررسی شده در صحن کمیسیون «طرح اصلاح مواد 28، 29، 31 و 32 قانون آیین نامه داخلی با موضوع فرایند رسیدگی به اعتبارنامه ها»، «طرح الحاق یک تبصره به ماده 182 قانون آیین نامه داخلی مجلس با موضوع 2 مرحله ای شدن بررسی لایحه بودجه»، «طرح انتخاب نمایندگان مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی»، «طرح الحاق یک تبصره به بند الف ماده 149 قانون آیین نامه داخلی مجلس با موضوع فرایند رسیدگی به کلیات طرح ها و لوایح» و «طرح الحاق 2 تبصره به مواد 212 و 234 با موضوع الزام دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس در تحقیق و تفحص ها» است.



همچنین طرح هایی در این کمیسیون برای اصلاح قانون آیین نامه داخلی در راستای بهبود و تقویت بعد نظارتی مجلس بررسی و تصویب شده است که می توان به طرح هایی اشاره کرد که از جمله آن «بازنگری در دستورالعمل اجرایی تبصره یک ماده 36 قانون آیین نامه داخلی مجلس درباره نحوه تعیین کمیسیون های تخصصی نمایندگان»، «تصویب دستورالعمل نحوه تشکیل فراکسیون ها»، «تصویب ساختار تشکیلات اداری مجلس و کلیه ضوابط و اساسنامه ها» و «اصلاح آیین نامه تردد به مجلس» است.



طرح‌های مهم و مصوب



کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس به منظور عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، گامی برداشت که بر این اساس بتواند بررسی بودجه در قوه مقننه را به ویژه به لحاظ زمان کم هزینه کند. تا پیش از این لایحه بودجه بعد از ارائه به مجلس به صورت یک شوری بررسی می شد به این معنا که بعد از ارسال لایحه بودجه به مجلس، کمیسیون تلفیق کلیات و جزئیات آن را به همراه پیشنهادات بررسی می کرد و به صحن علنی می فرستاد که ممکن بود در نهایت بعد از صرف زمان طولانی، نتواند رأی نمایندگان را کسب کند.



از این رو نمایندگان تدبیری کرده و با تدوین طرحی تلاش کردند تا بررسی لایحه بودجه به صورت دو شوری درآید به این معنا که بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس از سوی دولت، کمیسیون تلفیق کلیات آن را بررسی کرده و به صحن ارائه می کند تا بعد از تصویب مجدد به کمیسیون آمده و جزئیات آن به همراه پیشنهادات کمیسیون ها و نمایندگان بررسی شود و سپس به صحن برود و جزئیات آن در نشست علنی رسیدگی شود. اما اگر کلیات لایحه در شور اول در صحن رأی نیاورد مجددا برای اصلاح به دولت ارجاع می شود و این روند مجددا تکرار می شود.



اعضای کمیسیون آیین نامه به منظور بهبود تعیین کمیسیون های تخصصی نمایندگان در ابتدای هر دوره، دستورالعمل اجرایی تبصره یک ماده 36 قانون آیین نامه داخلی مجلس را بازنگری کردند تا از این طریق نمایندگان با ارزیابی بهتر وارد کمیسیون هایی شوند که بیشتر بتوانند به مردم خدمت کنند. این طرح هم اکنون در حال رسیدگی در کارگروه مربوطه در این کمیسیون است.



همچنین اعضای کمیسیون طرحی تحت عنوان طرح الحاق 2 تبصره به مواد 212 و 234 قانون آیین نامه داخلی مجلس را در دست بررسی داشتند که بعد از تصویب هم اکنون در صف بررسی در صحن علنی قرار دارد. این طرح دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش های مجلس را به ورود به پرونده های تحقیق و تفحص ملزم می کند تا این پرونده ها با کارشناسی و دقت بیشتری مورد بررسی واقع شود.



مکاتبات



کمیسیون آیین نامه داخلی در طول یکسال گذشته 448 فقره مکاتبه داشته که اکثر آن، نامه نگاری با سایر کمیسیون‌ها، بخش‌های اداری و خارج از مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی دستگاه‌ها بوده است.



مهمانان



کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در طول اجلاسیه سوم، 130 نفر مهمان و کارشناس داشته که برای شرکت در جلسات جهت رسیدگی به موضوعات مربوطه حضور یافته اند./



 











به چه رأی دادید؟ کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس یازدهم


 



پایان پیام

  • کد خبر : 363231
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار