خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/01/20 - 19:02
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
نوریان:

هدف آمریکا از حضور در منطقه آسیا غربی تسلط بر هرم قدرت جهانی بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هدف آمریکا از حضور در منطقه غربی آسیا و حمله به کشور هایی همچون عراق و افغانستان تسلط بر هرم قدرت جهانی پس از بین رفتن جهان دو قطبی بود.

اردشیر نوریان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به سالگرد حمله نظامی آمریکا به عراق و سرنگونی صدام گفت: حمله آمریکا به عراق ریشه در حادثه ۱۱ سپتامبر دارد و دارای چند پیامد کلی  از جمله تغییر مفهوم موضوعات امنیتی بود.



وی با بیان این که  حادثه 11 سپتامبر سرزمین جغرافیایی آمریکا را تحت تاثیر قرار داد افزود: برای اولین بار مفهوم ترس  در ادبیات امنیتی مردم این کشور وارد کرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به خوی سلطه گرایانه آمریکا بر جهان بیان کرد:آن ها  صرف نظر از  بررسی  چگونگی رخ دادن حادثه ۱۱ سپتامبر گام بلندی برای تسلط بی چون و چرا بر دنیا برداشتند.



وی هدف از حضور آمریکا در منطقه را تکمیل تسلط این کشور بر هرم قدرت جهانی دانست و تصریح کرد:  آن ها 11 ستامبر را در سال ۲۰۰۱ یعنی  ۱۰ سال بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ طراحی کردند تا بهانه ای برای حضور در منطقه غربی آسیا داشته باشند. 



نوریان عنوان کرد: آمریکایی ها  به بهانه مبارزه با تروریسم مفاهیم جدیدی مانند دولت های شکست خورده و دولت های یاغی را وارد ادبیات بین المللکردند که دولتی مانند افغانستان که توانایی اعمال حاکمیت بر کل سرزمینش را ندارد و باعث رشد تروریسم شده است به عنوان مصداق دولت شکست خورده مطرح شد اما دولت های یاغی مصداقش عراق شد که آمریکا  بعدا  ایران و کره شمالی را به این دسته اضافه کرد.



وی ادامه داد: آمریکایی ها در راهبرد اول به بهانه ضرورت مبارزه با ریشه تروریسم و سازماندهی مجدد دولت های یاغی و شکست خورده وارد منطقه حساس آسیای غربی شدند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حقیقت برای اینکه آن ها  بتوانند در راس هرم قدرت دنیا تثبیت شوند  نیاز داشتند که حساس ترین مناطق دنیا را به لحاظ اقتصادی و شاهراه انرژی تحت کنترل قرار بگیرند.



وی بیان کرد:آمریکا با حضور در منطقه غربی آسیا تلاش کرد تا رقبای اصلی خود مانند چین ،روسیه،اتحادیه اروپا، ژاپن کنترل کند و این امکان میسر نبود مگر این که  به شاه راه های اصلی اقتصاد جهانی که نفت،گاز و منابع هیدروکربنی هستند تسلط کامل داشته باشد.



نوریان با بیان این که کارشناسان مسائل سیاسی منطقه آسیا غربی را  شاه را انرژی دنیا می دانند عنوان کرد: کشورهای عربستان سعودی،افغانستان،عراق،امارات،کویت،سوریه و  ایران دارای ۸۵ درصد منابع نفتی و گازی دنیا هستند.



وی تصریح کرد:بنابراین تسلط آمریکایی‌ها در منطقه آسیا غربی به منزله تثبیت کامل جایگاهشان در راس هرم قدرت جهانی  بعد از فروپاشی دنیای دوقطبی محسوب می شود.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد:زمانی که آمریکایی ها وارد منطقه شدند در اولین قدم افغانستان را بعنوان دولت ناتوان در مبارزه با تروریسم بی چون و چرا تصرف کردند و در دومین گام جنگ عراق را به راه انداختند که منجر به سقوط صدام شد اما این راهبرد آمریکایی با تصرف جغرافیایی محقق نمی شد.



وی در تببین شرایط منطقه غربی آسیا گفت: تسلط آمریکا بر منطقه حساس و ویژه ما برای آ ن ها  اهمیت ژئوپلتیک،استراتژیک،اقتصادی و فرهنگی دارد .



نوریان ادامه داد:در بعد فرهنگی ظهور قدرت های اسلامی مانند جمهوری اسلامی مطرح  است که  الگوی جدیدی را در حال حاضر به دنیا عرضه می‌کند همچنین در بعد اقتصادی بحث انرژی است.



وی افزود: در زمینه ژئو پولتیک حضور قدرت درجه دومی به نام روسیه و قدرت منطقه‌ای مانند ایران مطرح است که ارتباطاتشان با مربع استراتژیک جهان شامل روسیه،چین و هند می شود بسیار قوی است و می توانند در معادلات منطقه نقش اساسی را بازی کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هدف آمریکا از جنگ در عراق و افغانستان را  تسلط بر جغرافیایی در منطقه آسیا غربی دانست و افزود: به دلیل اینکه ایالات متحده قدرت و توان تاثیرگذاری بر سایر مولفه‌های قدرت ساز و معادله ساز در منطقه را ندارند بنابراین هر چه بیشتر در منطقه بماند از نظر امنیتیهزینه بیشتری به آن ها تحمیل می‌شود.



وی با بیان این که  آمریکایی ها به دلیل عدم تکمیل راهبردشان در منطقه تصمیم به ترک عراق گرفتند خاطرنشان کرد: مقاومت مردم منطقه موجب  بر هم خوردن توازن قدرت در منطقه آسیای غربی  شد بنابراین آمریکایی که دیدند هزینه شان از فایده بیشتر است بنابراین تصمیم گرفتند که عراق را بعد از 10 سال ترک کنند و به خانه خود برگردند./



پایان پیام

  • کد خبر : 296659
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار