خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/03 - 16:51
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
به مناسبت روز آفریقا؛

نشست مشترک سفرای کشورهای آفریقایی مقیم تهران به میزبانی کمیسیون امنیت برگزار شد

به مناسبت 25 می، روز جهانی آفریقا، سفرای 14 کشور آفریقایی مقیم در تهران با رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نشست مشترکی برگزار کردند.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت  ، در ابتدای این نشست، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برگزاری این نشست به مناسبت روز جهانی آفریقا در مجلس شورای اسلامی می تواند به ارتقای سطح مبادلات در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی سرعت بیشتری ببخشد.



وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران علاقمند به ایجاد روابط هرچه بیشتر با کشورهای قاره آفریقا است و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گام هایی را برای کمک به دولت در این مسیر برداشته اند و امیدواریم که این نشست نیز منجر به ارتقای روابط کشورمان با آفریقا شود.



جلال زاده در ادامه افزود: همانطور که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا روابط خوبی با کشورهای آفریقایی ترسیم کرده، امیدواریم دولت نیز در روابط و سیاست جدید خود موفق عمل نموده و بتوانیم منافعی دوجانبه از این روابط حاصل کنیم.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه های مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی برای معرفی ظرفیت ها، رفع موانع تجاری و تصویب قوانین برای تجارت آسان و فعالتر شدن اتاق های بازرگانی به عنوان فعالان بخش خصوصی می تواند به توسعه و گسترش بیش از پیش مناسبات فیمابین منجر شود.



از تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا قدردانی می کنیم



نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از مواضع کشورهای آفریقایی در حمایت از آرمان ملت مظلوم فلسطین گفت: در این روزها شاهد ظلم مضاعف رژیم اشغالگر قدس بر ملت مظلوم فلسطین هستیم و از تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا قدردانی نموده و از این اقدام کشورهای اتحادیه آفریقا حمایت می کنیم.











نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی


 



عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز در ادامه با اشاره به نقش این کمیسیون به عنوان کمیسیون تخصصی در گسترش روابط با کشورهای خارجی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در چارچوب وظایف ذاتی خود در جهت گسترش روابط پارلمانی گام هایی را برداشته است و کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز فعالانه در این مسیر عمل کرده و به دنبال بررسی فرصت ها و ظرفیت های توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا هستیم.



وی ادامه داد: رفع موانع احتمالی روابط اقتصادی و ارائه راهکارهای توسعه از اولویت های مجلس شورای اسلامی برای همکاری با کشورهای آفریقایی است.











نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی


نماینده سمنان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نگاه استعماری، ترحمی، رقابتی و سودجویانه به آفریقا غیرقابل قبول است و باید نگاهی انسانی مبتنی بر برابری و برادری، دوستی و توسعه جایگزین آن شود.



شبیب جویجری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: عزم جدی برای گسترش مناسبات با کشورهای آفریقایی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مجلس شورای اسلامی از هر سیاستی در این راستا حمایت می کند.



ابوالفضل عموئی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید از فرصت های ایجاد شده از سوی دولت جدید برای گسترش روابط با کشورهای قاره آفریقا استفاده کرد و با توجه به بحران های اخیر بین المللی،کشورهای مستقل باید با هم افزایی توانمندی های خود نسبت به رفع نیازهای یکدیگر اقدام نمایند.



محمدی مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تبریک روز آفریقا و سالروز تاسیس سازمان اتحادیه آفریقا گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره توجه ویژه ای به آفریقا و کشورهای عضو اتحادیه آفریقا دارد و کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یاور خوبی برای وزارت خارجه در مسیر توسعه روابط با کشورهای آفریقایی بوده است.











نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی


در ادامه این نشست مشترک، سفرای 14 کشور آفریقایی مقیم در تهران در سخنانی با بیان نظرات خود، تحریم ها و تبلیغات رسانه ای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران در رسانه های غربی را بخشی از موانع عدم توسعه روابط اقتصادی فیمابین دانستند و تاکید کردند: اطلاعات مناسب از ظرفیت های موجود در ایران و آفریقا نزد تجار، فعالان اقتصادی و بازرگانان وجود ندارد و لازم است توانمندی ها به جامعه هدف معرفی شود.



همچنین لزوم تجارت آسان و رفع موانع و ایجاد خطوط ترانزیت هوایی و دریایی بین کشورهای آفریقایی و جمهوری اسلامی ایران را یکی از گام های توسعه روابط معرفی کرده و ابراز امیدواری کردند با برگزاری نمایشگاه ها و معرفی توانمندی های جمهوری اسلامی ایران، می توان از موانع تحریمی عبور کرد./



پایان پیام.

  • کد خبر : 342706
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار