خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/01 - 15:36
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
رحیمی جهان‌آبادی با تاکید بر تعیین تکلیف قانون دوتابعیتی‌ها:

محدودیت فعالیت افراد دارای تابعیت مضاعف باید از منظر قانون مشخص شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خلاءهای قانونی در خصوص دوتابعیتی‌ها، گفت: شیوه‌های اخذ تابعیت مضاعف در ایران و محدودیت فعالیت افراد دارای تابعیت مضاعف باید از منظر قانون مشخص شود.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص وضعیت قانونی دوتابعیتی‌ها در کشور، گفت: در هر کشوری تابعیت مضاعف به شیوه‌های مختلف گرفته می‌شود. تابعیت از طریق خون که تابعیت پدر یا مادر محسوب می‌شود، تابعیت محل تولد یا سرزمین و یا تابعیت اکتسابی که به شیوه دیگر کسب می‌شود. در تابعیت اکتسابی افراد به کشور غیر از سرزمین خود درخواست تابعیت می‌دهند و بر اساس داشتن شرایطی، این نوع تابعیت مضاعف را کسب می‌کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در جمهوری اسلامی پایه و اساس تابعیت از طریق خون است و افرادی که پدر و مادر ایرانی متولد شوند، دارای تابعیت ایرانی هستند و در قانون مدنی مصوب مجلس اعطای تابعیت به صورت خاص و موردی به برخی افراد آمده است.



وی ادامه داد: در شرایط فعلی برخی از مسئولین و افرادی که در رده‌های سیاسی و امنیتی فعالیت می‌کنند، ممکن است که تابعیت مضاعف داشته باشند، نگرانی‌هایی هم در مورد این افراد در دستگاه حاکمیتی وجود دارد. البته این افراد در تعامل با دولت‌های مختلف هم دچار مشکلاتی هستند که باید حل شود.



رحیمی جهان‌آبادی همچنین یادآور شد: ما در مورد کارکنان وزارت خارجه، دیپلمات‌ها و ماموران امنیتی این محدودیت را داریم که نمی‌توانند تابعیت مضاعف داشته باشند و حتی اگر کارمند وزارت خارجه با تبعه خارجی ازدواج کند، از این وزارتخانه اخراج می‌شود اما در مورد سایر پست‌های مشورتی و سایر مسئولان اجرایی و وزرا شفافیتی وجود ندارد و مجلس باید ورود پیدا کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: مجلس باید موضوع دوتابعیتی ها را تعیین تکلیف کند به این صورت که شیوه های کسب تابعیت در ایران مشخص شود، همچنین روشن شود که دوتابعیتی‌ها در چه سطوح مدیریتی می‌توانند حضور داشته باشند و چه پست هایی را نمی‌توانند کسب کنند.  دوتابعیتی ها در بخش‌های مختلف خصوصی و تجاری می‌توانند فعالیت کنند کما اینکه در قوانین بین الملی برای فعالیت این افراد محدودیتی وجود ندارد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در جریان قانونگذاری جدید باید مشخص کند که آیا دو تابعیتی‌ها می‌توانند در پست‌های سیاسی، امنیتی، حساس و دیپلمات ها قرار بگیرند؟ سپس نحوه برخورد با فردی که دارای تابعیت یا اقامت مضاعف است، مشخص شود تا مردم و مسئولان به صورت شفاف در مورد این موضوع اطلاع داشته باشند.



رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس آماده بررسی لایحه یا طرح پیرامون تابعیت دو یا چند گانه ایرانیان است.



به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا با تاکید بر اینکه وضعیت ایرانیان دوتابعیتی موضوعی است که یکبار برای همیشه باید حل شود، گفت: این موضوع باید در سطح قانون‌گذاری در مجلس انجام شود. زیرا ایران هراسی در بین ایرانیان خودمان در خارج از کشور اکنون یک معضل است./



پایان پیام

  • کد خبر : 331865
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار