خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/10/25 - 13:29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
ابطحی مطرح کرد:

رضایت آمریکا از نقش سودان در ائتلاف سعودی / سرنوشت قذافی در انتظار البشیر

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: مساله پیش آمده در مورد سودان نمونه ای از هزاران رفتار دوگاه آمریکا در موارد متعدد است اما کشورهایی نظیر سودان باید بدانند که با عقب نشینی آنها واشنگتن برای پیشروی جسورتر می شود و سرنوشتی همانند قذافی برای البشیر رقم خواهد خورد.

سید محمد جواد ابطحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با چالش کشیدن استانداردهای دوگانه آمریکا گفت: همواره واشنگتن با اعمال فشار از طریق شعارهای فریبنده تلاش  کرده است کشورهای مستقل را مجازات کند.



نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ضمن پیش کشیدن لغو تحریم های سودان گفت: خارطوم در گذشته به دلیل آن که تلاش می کرد مستقل رفتار کند مورد تحریم های خصمانه قرار گرفت اما در نهایت پس از تجزیه سودان جنوبی تغییر رویه داد.



وی در ادامه گفت: سودان با عقب نشینی در مقابل آمریکا در مدار جنون ریاض قرار گرفت و به عنوان عضو ائتلاف سعودی علیه مردم یمن وارد عمل شد.



ابطحی گفت: نیروهای نظامی سودان به عنوان مزدوران سعودی تحت نظر آمریکا در تهاجم به یمن مرتکب جنایت شدند اما آمریکایی ها که تا دیروز سودان را محکوم به جنایت جنگی کرده بودند ، سکوت کردند.



وی تصریح کرد: اگرچه لغو تحریم های سودان ظاهرا برای مردم این کشور می تواند خوشایند باشد اما آنها عملا به مزدور آمریکا تبدیل شده اند.



این نماینده مجلس دهم در انتها گفت: مساله پیش آمده در مورد سودان نمونه ای از هزاران رفتار دوگاه آمریکا در موارد متعدد است اما کشورهایی نظیر سودان باید بدانند که با عقب نشینی آنها واشنگتن برای پیشروی جسورتر می شود.



وی گفت: رژیم سعودی که بزرگ ترین ناقض حقوق بشر و حامی تروریست های تکفیری در خاورمیانه است در لغو تحریم های سودان نقش پررنگی داشته است که این اتفاق نیز رسوایی مضاعف برای مدعیان پوشالی حقوق بشر خواهد داشت.



ابطحی تصریح کرد: لغو تحریم های سودان نشان دهنده رضایت آمریکا از مزدوری خارطوم در ائتلاف سعودی است اما درنهایت این رویه منجر به ساقط شدن عمرالبشیر همانند قذافی خواهد شد.



پس از گذشت ۲۰ سال از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه سودان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در نامه‌ای به کنگره که کاخ سفید آن را منتشر کرد، لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه سودان را اعلام کرد.



اوباما در نامه خود آورده است: «ما شاهد کاهش فعالیت‌های نظامی سودان و تعهد این کشور به آتش‌بس و تلاش برای بهبود عملکرد نهادهای انسان دوستانه هستیم.»



اوباما به همکاری خارطوم با واشنگتن برای برخورد با چالش‌های منطقه‌ای و تهدید تروریسم اشاره کرد.



همچنین ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در تماس تلفنی با عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان به وی لغو برخی تحریم‌های آمریکا علیه این کشور را تبریک گفت و البشیر نیز از پادشاه عربستان به دلیل "احساسات برادرانه" و تلاش‌هایی که برای لغو تحریم‌ها علیه سودان داشته، قدردانی کرد.



عمرالبشیر به دلیل نقش مستقیم در نزاع دارفور، جایی که بر اثر پاکسازی نژادی افراد غیر عرب، ۲۰۰ هزار نفر نفر کشته شدند مورد انتقاد قرار گفته‌است.



پایان پیام/

  • کد خبر : 185717
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار