خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/04/04 - 10:27
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : سیاسی
خانه ملت گزارش می دهد:

رشد ثانیه ای تروریسم در سرزمین حجاز / بهرام که گور می گرفتی همه عمر...

نمایندگان مجلس معتقدند تروریست پروری بالاخره دامن عربستان سعودی را نیز گرفت و باعث شد این عنصر غیرقابل کنترل دست به اقدام علیه مولد خود بزند.

خبرگزاری خانه ملت، گروه سیاسی؛ اخیرا منابع خبری عربستان از وقوع انفجار انتحاری در جنوب شرق استان جده در منطقه مکه مکرمه و بازداشت سه نفر در این خصوص خبر دادند که بر این اساس، یک عامل انتحاری وابسته به یکی از گروه های تروریستی پس از محاصره نیروهای امنیتی خود را منفجر کرد.



نیروهای امنیتی عربستان نیز همان روز یک باند تروریستی در مکه را متلاشی و طی دو عملیات جداگانه سه نفر از مظنونان را دستگیر کردند.



با این حال منابع خبری سعودی امروز مدعی شدند سه تن دیگر را در ارتباط با موضوع انفجار تروریستی مکه دستگیر کرده اند که تابعیت ایرانی دارند.



نمایندگان مجلس در گفت و گوهای جداگانه ای که با خانه ملت داشتند معتقد بودند تغییر ولیعهد عربستان باعث بحران داخلی در این کشور شده لذا ممکن است این انفجار منشأ داخلی داشته باشد و در غیراین صورت عربستان دچار تروریسمی شده که خود در منطقه پرورش داده و آنها را تجهیز کرده است. متن گفت و گوها را در ادامه می خوانید:



نانواکناری: کمک‌های تسلیحاتی سعودی‌ها به تروریست‌ها دامن آنها را در انفجار مکه گرفت



ولی الله نانواکناری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به انفجار انتحاری اخیر در مکه و نقش بی‌بدیل سعودی ها در اقدامات تروریستی گفت: عربستان به عنوان پرورش دهنده اصلی تروریسم در منطقه است که نباید این موضوع را نادیده گرفت.



نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلام بر همین اساس تصریح کرد: عربستان سعودی کمک های مالی و تسلیحاتی به تمامی گروه های تروریستی صورت می دهد غافل از اینکه تجهیز کردن تروریست ها زمانی دامن گیر خود آنها را نیز می گیرد.










ولی الله نانواکناری 3406756/29/2016 3:31:34 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606104206873144_Thum.jpgولی الله نانواکناری

ولی الله نانواکناری


وی افزود: تروریست ها قومیت و انسانیت نمی شناسند و زمانی که اراده کنند حتی با تبدیل شدن به یک عنصر غیرقابل کنترل به کسانی که زمانی آنها را حمایت کرده اند نیز رحم نمی کنند.



نانواکناری در ادامه با اشاره به انتشار خبر دستگیری سه ایرانی در عربستان و ارتباط آن به حادثه تروریستی مکه، گفت: ایران از بعد از انقلاب از تروریست ها و منافقان ضربه و امروز دارای 17 هزار شهید ترور هستیم همچنین همواره اقدامات تروریستی را محکوم کرده ایم و هیچ گاه اثبات نشده که ایرانیان در حوادث تروریستی حضور داشته باشند لذا انتهای اقدامات تروریستی اخیر در مکه نیز به خود سعودی ها باز می گردد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به فرا رسیدن موسم حج خاطرنشان ساخت: عربستان باید به ضمانت هایی که نسبت به تأمین امنیت حجاج داده است پایبند بماند و مانع هرگونه اتفاقی برای حجاج به خصوص ایرانیان حاضر در حج شود.



رحیمی: تزلزل امنیت در عربستان هشدار جدی برای برگزاری حج



علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به انفجار انتحاری اخیر در مکه و نقش بی‌بدیل سعودی ها در اقدامات تروریستی گفت: تا اطلاعات موثقی از هویت افراد حادثه ازسوی سعودی ارائه نشود نمی توان ارزیابی دقیقی از حادثه کرد چرا که تابعیت آنها نقش مهمی در تحلیل دارد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اگر مسببین حادثه انتحاری در مکه تابعیت سعودی داشته باشند نشان از نارضایتی اتباع سعودی دارد و هشداری برای دستگاه سعودی است که در برخورد با شهروندان بازنگری کنند.



وی ادامه داد: اگر مهاجمان تابعیت خارجی داشته باشند با توجه به موقعیت عربستان در خاورمیانه و جهان عرب و ائتلافی که علیه مسلمانان ازسوی عربستان سعودی به استخدام درآمد، انگیزه ها و شرایط مهاجمان قابل ارزیابی خواهد بود.










علیرضا رحیمی 34067511/8/2016 6:21:52 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611106446773436_Thum.jpg

علیرضا رحیمی


رحیمی در ادامه با بیان اینکه حادثه انتحاری در مکه نشان دهنده تزلزل امنیت در عربستان است، عنوان کرد: تزلزل امنیت هشدار جدی برای مقامات داخلی دارد به خصوص سازمان حج و اوقاف دارد و علیرغم اینکه اولین اولویت ما عدم تعطیلی حج است باید توجه داشت که مهم تر از آن تأمین امنیت حجاج از سوی عربستان است که سعودی ها تضمین داده اند با این حال این حادثه دغدغه جدیدی را مطرح می کنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید مذاکرات جدیدی بین دستگاه امنیتی کشور و عربستان صورت گیرد، خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت در کنار سازمان حج مشاوره می دهد و در صورت نیاز موضوع را در کمیسیون بررسی می کند چنانچه پیش از ماه مبارک هم مسئولان حج گزارشی در خصوص مذاکره با عربستان به کمیسیون امنیت ملی ارائه کردند.



برومندی: وضعیت آشفته تکفیری‌ها باعث انفجار انتحاری در مکه بود/ کمیسیون امنیت ملی اعزام حجاج را بررسی می‌کند



محمدمهدی برومندی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به انفجار انتحاری اخیر در مکه و نقش بی‌بدیل سعودی ها در اقدامات تروریستی گفت: علیرغم اینکه سعودی ها همواره پشت پرده اقدامات تروریستی هستند امروز خود دچار این اتفاق شده اند.



نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: تکفیری ها وضعیت آشفته ای دارند و حتی بین آنها اختلافات زیادی وجود دارد و حتی ممکن است این تروریست ها ازسوی کشورهای دیگری رشد پیدا کرده باشند که نگاه های و محل تأمین منابع مالی آنها متفاوت است.



وی در ادامه به انتقال قدرت در عربستان اشاره و بیان کرد: اشکالات اساسی در هرم بالایی عربستان ایجاد شده از این رو حتی ممکن است انفجار تروریستی اخیر به خاطر همین اتفاقات باشد لذا یکی از عواملی است که می تواند منجر به عدم امنیت در عربستان شود بی ثباتی در حاکمیت آل سعود است.










محمدمهدی برومندی محمدمهدی برومندی34067511/11/2013 3:47:47 PMhttp://media.icana.ir/Image/2013/11/51945_Thum.jpg

محمدمهدی برومندی


برومندی همچنین به نزدیکی موسم حج اشاره کرد و افزود: بنده شخصا از ابتدا به علت تردیدهای امنیتی موجود با برگزاری حج امسال مخالف بودم چرا که رشد و توسعه گروه های تکفیری و تروریستی در عربستان بسیار زیاد بوده و نگرانی های جدی وجود دارد.



وی تأکید کرد: لازم است تضمین های لازم ازسوی سعودی داده شود تا وقتی قرار است بیش از 65 هزار حاجی به عربستان و مکه و مدینه بفرستیم امنیت کاملا تأمین شده باشد.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بروز عملیات های انتحاری در کشوری مثل عربستان قابل پیش بینی نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات در روابط عربستان با قطر و انفجارهای اخیر تروریستی در عربستان معتقد هستم که باید جلسه ای در کمیسیون امنیت ملی و با حضور مسئولان مربوطه داشته باشیم برای اعزام حجاج به مکه داشته باشیم.



بروجردی: بازداشت سه ایرانی در پی انفجار مکه برای انحراف افکارعمومی از مسأله تغییر ولیعهد بود



علاءالدین بروجردی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حمله انتحاری اخیر به مکه مکرمه گفت: بازداشت سه ایرانی و ارتباط دادن آن به حادثه تروریستی مکه یک خبرسازی شیطانی و بدون واقعیت است.



نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در ادامه حادثه تروریستی مکه را در راستای بحران اخیر عربستان در پی تصمیم پادشاه سعودی مبنی بر تغییر ولیعهد دانست و افزود: تغییر ولیعهد عربستان با مخالفت های داخلی آل سعود مواجه شده لذا لازم داشتند مسیر افکارعمومی داخلی را تغییر دهند.



وی افزود: خبر حساسیت برانگیزی مثل حمله به خانه خدا به زعم سعودی ها بهترین راهکار برای انحراف افکارعمومی از مسأله تغییر ولیعهد بود که به لحاظ سیاست داخلی عربستان بسیار مهم است.










دیدار بروجردی با نماینده پارلمان کشور آلمان 66910002/6/2017 7:50:22 PMhttp://media.icana.ir/Image/2017/02/201702102133961089_Thum.jpgمجلس شورای اسلامی

دیدار بروجردی با نماینده پارلمان کشور آلمان


بروجردی در ادامه دستگیری سه ایرانی در این خصوص را فاقد هرگونه ارزش واقعی دانست و گفت: ارتباط حادثه تروریستی مکه به ایران و دستگیری سه ایرانی بخشی از طراحی شیطانی سعودی ها است.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه امروز در عربستان به لحاظ وضعیت داخلی این کشور می گذرد یک بحران پنهان حاکمیتی است که به دنبال تغییر ولیعهد صورت گرفته و تعداد قابل توجهی از خاندان آل سعود نیز به مخالفت با این تصمیم برخاسته اند.



جاسمی: انفجار انتحاری مکه اقدام گروه‌های تروریستی تحت پوشش سعودی بود/ امنیت عربستان پایدار نیست



سیدقاسم جاسمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به انفجار انتحاری اخیر در مکه و نقش بی‌بدیل سعودی ها در اقدامات تروریستی گفت: مادر همه تروریسم ها عربستان است و امروز تروریست های منطقه و فرامنطقه که در اروپا نیز حضور دارند را سعودی ها پرورش داده اند.



نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه عامل اصلی انفجار انتحاری مکه نیز عربستان است، عنوان کرد: گروه های تروریستی مانند القاعده، تکفیری ها و غیره از عربستان متولد شدند لذا حتی اگر این افراد به علت دشمنی با حکومت سعودی دست به انفجار انتحاری در مکه زده باشند، باز هم تولیدی خود عربستانی ها هستند.










قاسم جاسمی 3406758/17/2016 1:15:39 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/08/201608103892036884_Thum.jpgقاسم جاسمی

قاسم جاسمی


وی افزود: از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که سعودی ها این انفجار انتحاری را به صورت صوری انجام داده باشند تا بگویند حامی تروریست نبوده و خود قربانی این پدیده هستند.



جاسمی با اشاره به نزدیکی فرارسیدن موسم حج بیان داشت: امنیت عربستان پایدار نیست و ممکن است مشکلات امنیتی بسیاری در این کشور رخ دهد، البته عربستان سعودی تأمین امنیت حجاج را تضمین کرده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی هرگز از اتفاقاتی که منجر به تهدید امنیت حجاج شود نمی گذارد لذا اگر به بهانه عدم وجود امنیت در عربستان اتفاقی برای حجاج ایرانی بیفتد، جمهوری اسلامی اقدامات لازم را صورت می دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 202286
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار