خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/03/19 - 15:40
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
نقوی حسینی:

بازرسی‌های سرزده جزء دسترسی‌های پروتکل الحاقی است/تشریح علل مخالفت ایران با بازرسی‌های سرزده

نماینده مردم ورامین در مجلس، با بیان اینکه بازرسی‌های سرزده جزء دسترسی‌های پروتکل الحاقی است، گفت: علت مخالفت ایران با بازرسی های سرزده این نبود که ما نگران از بازرسی از نقاط خاصی هستیم، بلکه علت این بود که در بازرسی های سرزده، نمی توان بازرسان را کنترل یا نفی کرد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موافقت ایران با بازرسی های سرزده از تأسیسات هسته ای، گفت: بازرسی های سرزده جزء بازرسی های پروتکل الحاقی است و یکی از دلایلی که در گذشته جمهوری اسلامی این پروتکل را نمی پذیرفت، انجام این گونه بازرسی ها بود.



نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: علت مخالفت ایران با بازرسی های سرزده این نبود که ما نگران از بازرسی از نقاط خاصی هستیم، بلکه علت این بود که در بازرسی های سرزده، نمی توان بازرسان را کنترل یا نفی کرد، از طرف دیگر چون در گذشته تجربه خوبی از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نداشتیم، بنابراین این پروتکل را نمی پذیرفتیم.



وی تصریح کرد: بر اساس برجام، جمهوری اسلامی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفته، بنابر این بازرسی های سرزده بخشی از این پروتکل و توافق هسته ای است.



نقوی حسینی ادامه داد: اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی های سرزده یعنی آنکه بازرسان درخواست بازرسی از هر مکانی را صادر می کنند و ایران باید ظرف مدت خاصی به این درخواست پاسخ بدهد.



«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ گفت که ایران به برجام متعهد بوده است و بازرسان آژانس چندین بار از سایتهای هسته ای ایران بازدید کرده اند. وی همچنین گفت که ایران با بازرسیهای سرزده نیز موافقت کرده است.



بر اساس برجام ایران باید ظرف مدت 24 روز امکان دسترسی بازرسان به تاسیسات مشکوک خود از جمله مراکز نظامی را فراهم آورد و اگر از این اقدام سر باز زند، با احتمال بازگشت تحریم های مواجه خواهد شد./



پایان پیام


  • کد خبر : 168691
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار