خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/03 - 10:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : استان ها
محمدیاری مطرح کرد:

ضرورت بررسی مشکلات باغداران و همفکری و مساعدت حل جهت حل آن

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با معاون امور باغداری وزارت جهاد کشاورزی برضرورت بررسی مشکلات باغداران و همفکری و مساعدت حل جهت حل آن تاکبد کرد.

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال و عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی در راستای پیگیری مشکلات باغداران حوزه انتخابیه با محمدمهدی برومندی معاونت امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی دیدار و گفتگو نمود. 



دکتر برومندی در این نشست که با حضور جمعی از اعضای انجمن کیوی استان گیلان ، مسئولین استانی و شهرستانی جهاد کشاورزی و اساتید دانشگاه برگزار شد ، اظهار داشت : از ابتدای شروع بکار مجلس یازدهم ، جناب آقای محمدیاری ضمن ارتباط فعال و موثر با وزارت جهاد کشاورزی به منظور پیگیری مسائل و مشکلات بخش کشاورزی خاصه در حوزه باغبانی با شخص وزیر جلسات متعددی داشته اند . ما نیز جلساتی در معاونت باغبانی با محوریت حل مشکلات کیوی کاران با نماینده تالش ، رضوانشهر و ماسال برگزار کردیم.



دکتر برومندی همچنین با اشاره به جایگاه ممتاز گیلان در زمینه تولیدات کشاورزی و تولید ۵۰ درصد کیوی کشور در این استان تصریح  کرد: الحمدالله با همت باغداران کشور ما در زمینه تولید محصول کیوی حائز رتبه چهارم دنیا است و سالانه حدود ۳۵۰ هزار تن کیوی تولید میکنیم و حدود ۱۷۵ هزار تن در سال گذشته صادرات کیوی داشتیم.



معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به دغدغه باغداران در استان های شمالی و پیگیری ویژه نماینده تالش ، رضوانشهر و ماسال در جهت حل مشکلات کیوی کاران افزود : روز گذشته جلساتی خوبی را با مدیرکل محترم گمرک آستارا برگزار کردیم و روند صادرات این محصول ارزآور را دنبال کردیم همچنین با برخی از صادرکنندگان نیز جلساتی داشتیم در صدد هستیم موانع صادرات کیوی را در سطح کلان رفع کنیم .



برومندی گفت: از جمله موضوعاتی که طرفین در خصوص آن به توافقات رسیدند شامل مواردی از جمله؛ توافق شد که ما شناسنامه باغات خاصه کیوی در شهرستان های حوزه انتخابیه ایشان و استان اقدام کنیم که در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد که با هماهنگی با معاونت آب و خاک در وزارت خانه با پیگیری جناب دکتر محمدیاری در زمینه دریافت مجوز های لازم و اجرای طرح های نوین آبیاری در باغ های کیوی اقدام شود همچنین توافق شد که در یک برنامه چند ساله در طی سال های ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۱ بخشی از این باغات را با روش های نوین آبیاری تجهیز نماییم .



وی افزود: همچنین توافق شد در زمینه بهینه سازی ، اصلاح و مدرن سازی باغات تسهیلات ارزان قیمت در اختیار باغداران زحمتکش قرار گیرد و توافق شد که اینجانب به همراه دکتر محمدیاری تمامی موانع صادرات را در دولت پیگیری و رفع نماییم .



نماینده مردم شریف تالش ، رضوانشهر و ماسال نیز با اشاره به اینکه غرب استان گیلان به محوریت شهرستان تالش قطب تولید محصول ارزآور کیوی است ، گفت : شهرستان تالش در زمینه پرورش و تولید محصول کیوی در استان گیلان سرآمد است و مراجعات بسیاری نیز از ناحیه کیوی کاران و باغداران داریم .



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، همچنین حفظ چارچوب های تعیین شده فنی به منظور از دست ندادن بازار های جهانی توام با رضایت مندی باغداران را امری مهم تلقی کرد و افزود :ما بر این باور هستیم اگر قرار است بازار های جهانی این محصول حفظ شود باید یکسری استانداردها نیز رعایت کرد و در بحث صادرات محصول کیوی نیز رسیدن آن به قند مطلوب و استاندارد است .



نماینده تالش ، رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به جلسه اخیر مجمع نمایندگان گیلان با وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت : در جلسه ای که اخیرا با جناب آقای عبدالملکی وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی داشتیم به موضوع قطب بودن شهرستان تالش در عرصه کشت کیوی و توتون و همچنین کاهش سطح زیر کشت از هزار هکتار به دویست هکتار اشاره نمودم و این کاهش سطح زیر کشت از نظر ما قابل قبول نیست .



در پایان محمدیاری از حضور میدانی دکتر برومندی معاونت محترم امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و بررسی مشکلات باغداران و هم فکری و مساعدت جهت حل آن تقدیر و تشکر بعمل آورد./



پایان پیام

  • کد خبر : 329695
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار