خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/02 - 17:03
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
اسماعیلی:

هیچکس مخالف مذاکره نیست/ نباید موضوع جنگ و صلح را دوقطبی کنیم

رئیس فراکسیون توسعه روابط با کشورهای عضو اکو،گفت:دولت برای دورزدن تحریم‌ها و کم اثرکردن تحریم ها باید با کشورهای همسایه ارتباط و تعامل خود را افزایش دهد.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به لزوم روابط با همسایگان با توجه به شرایط تحریمی و نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به همسایگان کشور ،گفت: یکی از دلایل مهم، نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به همسایگان کشور  را انفعال دیپلماسی دولت روحانی می‌دانم. دیپلماسی فعال با کشورهای منطقه و کشورهای همجوار؛ ارتباطات با موضوعات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و همچنین جلب اعتماد همسایگان در شرایط تحریمی بسیار مهم است.



نماینده مردم گرمی در مجلس با اشاره به تلاش اسرائیل برای نزدیک شدن به همسایگان ایران، تاکید کرد:متأسفانه برخی کشورهای همجوار  تحت تأثیر شیطنت های غربی ها قرار می گیرند؛ اما جمهوری اسلامی با افزایش روابط با کشورهای همجوار  می تواند مانع از تأثیرگذاری این حضور شود.



بیشتر بخوانید:



جمهوری اسلامی همواره در راستای منافع کشورهای منطقه قدم برداشته است/ تعامل با کشورهای منطقه گام های عملی می طلبد



اسماعیلی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری باید با کشورهای همسایه با تأسیس سفارت و روابط دیپلماتیک ارتباط  برقرار کند، مطرح کرد: وقتی تمام ظرفیت‌های کشور را به برجام و به نگاه به اروپایی ها و آمریکا خلاصه می کنیم،باید انتظار این شرایط را داشته باشیم.



رئیس فراکسیون توسعه روابط با کشورهای عضو اکو ،تاکید کرد: از طریق فراکسیون توسعه روابط با کشورهای عضو اکو ،با تمام وزرای فرهنگ کشورهای همسایه عضو اکو نامه‌نگاری انجام شد و امابا توجه به کرونا اجلاسی برگزار نشد.باتوجه به اشتراکات فرهنگی،مذهبی و دینی همسایگان و کشورهای عضو اکو ،جمهوری اسلامی باید پاسخ اعتماد همسایگان را داده  و به این موضوع اهمیت دهد.



اسماعیلی با بیان اینکه دولت برای دورزدن تحریم‌ها و کم اثرکردن تحریم ها باید با کشورهای همسایه ارتباط و تعاملات را قوی تر کند،مطرح کرد: برخی از همسایگان به دلایل اقتصادی با آنهایی که با جمهوری اسلامی زاویه دارند،تعامل کردند. بایستی رابطه‌مان را با کشورهای همجوار ،همسایگان مخصوصا 10 کشور عضو اکو بیشتر کنیم.هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت بازار ۹۰۰ میلیون نفری اکو،هیچ امتیازی بگیریم.



وی با اشاره به تعطیلی برخی بازارچه‌های مرزی مطرح کرد: تعاملات در گمرکات کم اثر و کم رونق شده است و نتوانستیم در این زمینه کاری انجام دهیم؛متأسفانه کشور از سوءمدیریت رنج می‌برد و این موضوع کشور را فلج کرده؛درحالی‌که کشور ما دارای منابع و امکانات بسیار زیادی است.



اسماعیلی با تاکید بر این که نگاهمان نباید معطوف به غرب باشد،مطرح کرد: هیچکس مخالف مذاکره نیست و نباید موضوع جنگ و صلح را دوقطبی کنیم و نتیجه بگیریم. می خواهیم بگوییم شروط مذاکرات باید تغییر کند. باید ببینیم چه دادیم و چه گرفته‌ایم و نگاهمان را تغییر دهیم.



عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی در مجلس با بیان اینکه نباید نگاه‌مان به دول اروپایی باشد، تصریح کرد: بارها از اروپایی ها ضربه خوردیم و باید نیروهای داخلی و مرزها را تقویت کنیم و اقتصادمان را قوی کرده و نگاهمان به داخل و توان داخلی باشد و با کشورهای همجوار روابط اقتصادی محکمی داشته باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 310605
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم