خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/06 - 14:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی:

نشست بغداد درصدد کاهش تنش ها میان ایران، عربستان و کشورهای غربی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد نشست بغداد به نوعی تلاش برای جلب حمایت کشورهای منطقه در راستای توسعه اقتصادی این کشور و حفظ امنیت و همچنین درصدد کاهش تنش ها میان ایران، عربستان و کشورهای غربی است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهمیت حضور هیات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نشست بغداد، گفت: عراق به دلیل شرایط جغرافیایی، منابع نفتی عظیم و همچنین حضور پایگاه مرجعیت و مذهبی شیعه در منطقه یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه به شمار می رود.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حضور غربی ها در عراق اگر چه منجر به سرنگونی صدام‌حسین و رفع خطر وجود وی برای کشورها شد اما حضور درازمدت آمریکایی ها تنش های زیادی را ایجاد کرده که سبب ناامنی در این کشور و موجب چالش برای دیگر کشورها شده است.



وی ادامه داد: نگرانی های زیادی پیرامون وضعیت عراق وجود دارد و این در حالیست که عراقی ها نیز نگران برخی اختلافات کشورهای منطقه و قدرت های فرامنطقه ای با کشورهای خاورمیانه هستند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این راستا می توان به وجود تنش ها میان ایران-عربستان، ایران-آمریکا و غیره اشاره کرد که عراقی ها را نگران کرده زیرا آنها احساس می کنند برخی از چالش ها به امنیت آنها نیز آسیب زده است. به عنوان مثال ترور فرمانده سپاه قدس ایران در عراق از سوی آمریکایی ها به امنیت منطقه، عراق و جایگاه این کشور آسیب زد لذا عراقی ها مسیری را در پی گرفته اند که این چالش ها را مدیریت کنند.



رحیمی جهان آبادی گفت: نشست بغداد به نوعی تلاش برای جلب حمایت کشورهای منطقه در راستای توسعه اقتصادی این کشور و حفظ امنیت و همچنین درصدد کاهش تنش ها میان ایران، عربستان و کشورهای غربی است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می رسد اگر همه حاضران در نشست بغداد نگاه واقع بینانه به مسائل خاورمیانه داشته باشند، می تواند موثر باشد. جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اصلی ترین بنیان های امنیت در منطقه بوده است و با حمله کشورها به کویت، عراق مخالفت کرد. حتی زمانی که داعش ظهور کرد، عزیزترین نیروهای ایران به شهادت رسیدند تا امنیت منطقه حفظ شود لذا اکنون ایران آمادگی تنش زدایی با عربستان و غربی ها را داشته و تاکید بر حفظ تمامیت ارضی عراق و تقویت حکومت مرکزی این کشور را دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 326200
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار