خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/23 - 15:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
عموئی در نشست پارلمانی جنبش عدم تعهد مطرح کرد؛

تشکیل شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد فرصت مناسبی برای تقویت چندجانبه گرایی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در دومین کنفرانس شبکه پارلمانی عدم تعهد، گفت: تشکیل شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد فرصت مناسبی برای تقویت چندجانبه گرایی و مقابله با تروریسم اقتصادی است، لذا ضرورت دارد مقابله با این سیاست شرورانه در دستور کار شبکه پارلمانی عدم تعهد قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ابوالفضل عموئی به عنوان رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به همراه روح‌الله متفکر آزاد در دومین کنفرانس شبکه پارلمانی عدم تعهد NAM PN در منامه پایتخت کشور بحرین حضور یافته و در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.



کرونا بزرگترین آزمون همبستگی جهانی در نسل های بشر بود



عموئی در نشست شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد در منامه ضمن قدردانی از میزبان، رئیس جلسه و برگزار کنندگان کنفرانس خطاب به حاضران در جلسه، گفت: امروزه با ظهور چالش‌های جدید به ویژه عبور از امواج همه گیری کووید ۱۹، ضرورت اتخاذ اقدامات جمعی سطح بین‌المللی بیش از پیش تقویت گردیده است. بیماری همه گیری کووید ۱۹ بزرگترین آزمون همبستگی جهانی در نسل های بشر بوده است.



وی ادامه داد: مدیریت موثر همه گیری کووید ۱۹ یکی از تجربه های نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. این توانمندی در ایامی حاصل شد که اقدامات قهری یکجانبه و تحریم های غیرقانونی هرگونه مسیر همکاری بین المللی در حوزه بهداشت و سلامت را مسدود کرده بود.



شکل گیری شبکه پارلمانی قوی و فعال، رهیافت مجلس در تعامل با شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد



رئیس هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در دومین نشست پارلمانی، افزود: رهیافت مجلس شورای اسلامی ایران در تعامل با شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد از ابتدای تشکیل آن کمک به تقویت و شکل گیری یک "شبکه پارلمانی قوی و فعال " مبتنی بر مقاصد، اصول و آیین کار ارگان مادر آن یعنی جنبش عدم تعهد و در فضایی مبتنی بر تصمیم گیری و اقدامات اجماعی بوده است‌.











عموئی در نشست پارلمانی جنبش عدم تعهد


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تشکیل شبکه پارلمانی جنبش عدم تعهد فرصت مناسبی برای تقویت چندجانبه گرایی است و تقویت چندجانبه گرایی مستلزم مقابله با هرگونه اقدام مخالف چنین روندی از جمله تروریسم اقتصادی در شکل اعمال تحریم های یکجانبه غیرقانونی علیه ملت های غیر متعهد است و ضرورت دارد مقابله با این سیاست شرورانه در دستور کار شبکه پارلمانی عدم تعهد قرار بگیرد.



عموئی در تشریح پیشنهادات خود تصریح کرد: ضرورت توجه به اصل مهم ترویج و تقویت همکاری و همفکری در سطح پارلمان های عضو جنبش عدم تعهد، ظرفیت سازی قانونی و حقوقی لازم برای ایجاد ساز وکارهای مبادلات تجاری و اقتصادی جایگزین مکانیسم فعلی و نیاز به ایجاد " کمیته اجرایی" در ساختار فعلی شبکه پارلمانی عدم تعهد با توجه به فقدان تعبیه این ارگان در اساسنامه این شبکه پارلمانی از جمله پیشنهادات مطرح است.



گفتنی است؛ در پایان این نشست، بیانیه دومین کنفرانس شبکه پارلمانی NAM PN تحت عنوان "بیانیه منامه" تصویب شد که می توان اهم آن را تاکید بر اهمیت اصول بنیادین و نقش مهم جنبش عدم تعهد در رسیدگی به چالش های پیش روی صلح و امنیت، حقوق بشر و توسعه پایدار، احترام به حاکمیت ها، استقلال و نیز عدم مداخله در امور داخلی کشورها دانست.



شایان ذکر است؛ کنفرانس شبکه پارلمانی NAM PN در تاریخ ۲۲ اسفندماه سال جاری با حضور ۵۰ کشور عضو و چندین سازمان های بین المللی به میزبانی بحرین و ریاست مجلس ملی آذربایجان(به عنوان رئیس دوره ای ) برگزار شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 358923
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار