خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/09/25 - 14:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
با حضور نمایندگان عضو مجمع مجالس آسیایی صورت گرفت؛

برگزاری نشست کمیته دائمی امور سیاسی مجمع مجالس آسیایی

هیئت پارلمانی ایران که با هدف شرکت در دوازدهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده است، در دومین روز از این مجمع، در نشست کمیته امور سیاسی شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیته دائمی امور سیاسی مجمع مجالس آسیایی به ریاست هاجر چنارانی در روز ۲۴ آذر ماه برگزار شد.



در این جلسه، محسن کوهکن ریزی  به‌عنوان رئیس کارگروه پارلمان آسیایی کمیته دائمی اقتصاد و توسعه پایدار APA، گزارش سالانه این کارگروه را قرائت کرد.



مهمترین بخش این سخنرانی به شرح زیر است:



تحول تاریخی آسیا از سرفصل‌های اصلی روابط بین‌الملل در دوران پسا جنگ سرد اسـت. پایـان جنگ سرد افقی جدید در تاریخ آسیای معاصر گشود و زمینه تدریجی بازگشت قاره کهن بـه مدار اقتصاد، سیاست و فرهنگ جهانی را فراهم آورد. این روند با آغاز سده بیست و یکم شتاب و ژرفای بیشتری یافت. آسیا با برخورداری از مؤلفه‌هـا و مشخصه‌های برجسته تاریخی، ژئوپلیتیک، تمدنی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به تدریج و با شتابی مثبت به یکی از مراکز ثقل روابط بین‌الملل مبدل می‌گردد.



در این رهگذر، همگرایی آسیایی از جمله هماهنگ‌سازی فعالیت‌های پارلمانی در سطح این قاره به عنوان مکملی کارساز برای فعالیت‌های بین‌الدولی از اهمیت برخوردار شده است. چنـدپارچه‌گی و مرزبندی‌های کاملاً متفاوت از حیث قومی، نژادی و مذهبی، تعریف منـافع ملی متفـاوت و غالباً متعارض به دلیل اختلاف آرا، دیدگاه‌ها و رهیافت‌های ناشی از برخورداری از مشرب‌های مختلف ایدئولوژیک و سیاسی در عرصه سیاست قدرت، و وجود حساسیت‌ها و رقابت‌های جدی در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و  اقتصادی از ویژگی های بارز جامعه آسیایی در حال حاضر است.



به همین دلیل همگرایی پارلمانی آسیایی به دلیل مقتضیات جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، فرهنگی و نیز روابـط میان ملت‌ها و کشورهای آسیایی بـا چالش‌ها و موانع متعددی روبرو است. واقعیت این است که عرصه قدرت در آسیا محل تلاقی چشم‌اندازهای سیاسی متنوع و متضادی است و به همین دلیل ساختارهای همکاری و همگرایی سیاسی بین آسیایی هنوز شکننده می‌نماید.



تنوع نهادهای ملی و زیرمنطقه‌ای و شکل‌های گوناگون همکاری منبعث از ایدئولوژی‌های سیاسی و مذهبی متفاوت در کنار کثرت طیف‌های مختلف بازیگران و قدرت‌های آسیایی یکی از دلایل عمده عدم امکان همگرایی سیاسی و به تبع آن تحقق ایده پارلمان آسیایی در این قاره در میان مدت به شمار می‌رود. از سوی دیگر، نوع پیوندهای برخی کشورهای آسیایی با قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز یکی دیگر از چالش‌های همگرایی در آسیا شناسایی شده‌است.



به همین دلیل قدرت‌های قاره‌ای و فراقاره‌ای با توجه به دیدگاه های ایدئولوژیک، فرهنگی و دینی متفاوت خود از روایت‌ها و رهیافت‌های متفاوتی پیرامون منطقه‌گرایی و پارلمانتاریسم در آسیا پیروی می‌نمایند که به رغم برخی همپوشانی‌ها، دارای اهداف و چشم‌اندازهای رقابت‌آمیزی است که رسیدن به اشتراک نظر در مورد آنها کار دشواری است.



با توجه به تازگی بحث پارلمان آسیایی و شرایط بسیار پیچیده سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و قومی کشورهای آسیایی که قرار داشتن آنها در مراحل متفاوت دموکراسی از جمله برخورداری از پارلمان‌های ملی را سبب شده است، هر گونه شتاب‌زدگی در بررسی چنین موضوع مهمی که تابعی از هدف اصلی همگرایی کشورهای آسیایی است، بروز انحراف جدی در زمینه تعیین اهداف و راهکارهای واقع‌گرایانه و عملی دستیابی به آن را موجب خواهد شد.



مجلس شورای اسلامی بر این باور است که دستیابی به چنین هدف والایی صرفا با ایجاد یک اجماع میان اعضای مجمع مجالس آسیایی محقق می‌گردد. بدیهی است هرگونه تلاش برای پیشبرد این هدف راهبردی بدون توافق اعضا، موضوعی ابتر و ناقص خواهد بود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 292654
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار