خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/11 - 13:38
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : بین الملل
رضاخواه در وبینار حقوق بشرآمریکایی:

اعتیاد آمریکا به سیاست فشار و تحریم علیه کشورها، چندجانبه‌گرایی را با چالش مواجه کرده است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اعتیاد دولتمردان آمریکا به سیاست فشار و تحریم علیه کشورهایی که با اقدامات امریکا همسو نیستند، چندجانبه‌گرایی را با چالش مواجه کرده که نمود آن در اقدامات انزواگرایانه و خودسرانه‌ای مانند توسل به اقدامات جبری یکجانبه یا خروج از توافقات مهم و سازمان‌های چندجانبه و همچنین تلاش در جهت تضعیف تلاش‌های حیاتی برای مقابله با چالش‌های جهانی و مشترک قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مجتبی رضاخواه در وبینار حقوق بشر آمریکایی، به بررسی موضوع حقوق بشر آمریکایی در اندونزی پرداخت و گفت: با استقلال اندونزی از هلند، آقای احمد سوکارنو به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد. سوکارنو حامی استراتژی عدم تعهد و یکی از بنیاگذاران جنبش عدم تعهد بود. به دنبال بروز برخی ناآرامی ها در اندونزی و گسترش افکار چپ گرایانه، ژنرال سوهارتو در سال 1965 علیه رئیس جمهور کودتا کرد و تقریبا به مدت 33 روز به صورت یک دیکتاتور حکومت کرد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این دوران حدود نیم میلیون نفر به اتهامات کمونیستی کشته شدند و حقوق بشر بویژه در استان های تیمور شرقی، آچه و پاپوا نقض شد. اما با توجه به حاکم بودن فضای جنگ سرد و رقابت آمریکا با شوروی، آمریکا که در این دوران حامی دولت حاکم در اندونزی بود، از نقض حقوق بشر دم نزده و تا پایان جنگ سرد اقدامی علیه آن انجام نداد. 



وی اضافه کرد: دنیای غرب بر خلاف خواست مردم جوامع می خواهد جهان را به سمت حقوق بشر مورد نظر خود بکشاند و تمام جوامع را غربی کند. با آن که اسلام دیرتر از بسیاری کشورهای دیگر وارد اندونزی شد، به تدریج سراسر جزایر مسکونی آن را تحت پوشش قرار داد و نکته قابل توجه آن که ورود و گسترش اسلام برخلاف برخی از نقاط دیگر؛ نه از راه لشکرکشی، بلکه به گونه مسالمت آمیز و فرهنگی بوده است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این شیوه ورود و گسترش اسلام در حیات فرهنگی و تعامل مردم آن دیار با دین از سویی و روابط مذاهب اسلامی با یکدیگر از طرف دیگر، بی‌تأثیر نبوده، به طوری که مردم اندونزی در سایه باور ژرف به اسلام و به کار بستن احکام آن توانستند هویت یابند. اندونزی که بزرگ‌ترین کشور اسلامی بوده، از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشوری راهبردی است و به همین دلیل، غرب درصد تجزیه اش برآمده است.



رضاخواه تصریح کرد: اندونزی به عنوان کشوری که اکثریت آنرا مسلمانان تشکیل می دهند، مساله حقوق بشر در قرآن و روایات اسلامی را مورد توجه قرار داده است و مسلمانان باید با افرادی که معتقد به ادیانی غیر از اسلام هستند نیز ارتباط داشته باشند و با نگاه صلح طلبانه برای گسترش ارزش های اسلامی تلاش کنند. در جهان اسلام بعد جغرافیایی معنایی ندارد و مسلمانان بدون تعصب، یاور سایر انسان ها هستند و افراد در دورترین مناطق توسط حکومت های اسلامی حمایت می شوند.



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس ادامه داد: اقدام هایی که در برخی از کشورهای اسلامی انجام می شود هیچ ارتباطی به حقیقت اسلام ندارد و این گونه کارها تنها تصویر دین اسلام را مخدوش می کند. باید برای افراد غیر مسلمانی که در کشورهای اسلامی زندگی می کنند حقوق مشخصی را تدوین کرد و آن را به عنوان الگوی حقوق بشر اسلامی به جهانیان معرفی کرد. عدالت را در قبال اقلیت‌های مذهبی رعایت کرده و از اعمال خشونت علیه آنها خودداری کرد.



وی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که آمریکا همواره تلاش دارد تا با تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل آنها را تسلیم و با خود همراه کند و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌نماید. یکی دیگر از اقدامات ضد بشری آن کشور، جانبداری کوکورانه از رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین است. آمریکا نه‌تنها چشم خود را بر نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بنیادین بشر مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی بسته است، بلکه با وارد ساختن فشار بر دولت‌ها و ملت‌های مستقل و ترغیب و تهدید آنها، امیدوار است آنها را در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم آپارتایدی اسرائیل قرار دهد. یک نمونه از این فشارها را می‌توان در پیشنهاد دو میلیارد دلاری آمریکا برای عادی‌سازی روابط جاکارتا با رژیم صهیونیستی مشاهده کرد که با مخالفت مقامات و مردم اندونزی مواجه شد.



رضاخواه ادامه داد: توسل دولتمردان ایالات متحده به ابزار تحریم و تهدید دیگر کشورها به بهانه‌های واهی، به رویکردی نهادینه شده در این کشور تبدیل شده است. آمریکا به‌عنوان یکی از رقبای روسیه و چین در بازارهای مختلف از جمله صنایع نظامی، کشورهایی که با مسکو و پکن وارد معامله شوند را به اعمال تحریم تهدید می‌کند. در این راستا اندونزی بارها از سوی آمریکا به خاطر خرید تجهیزات نظامی از روسیه تهدید به تحریم شده است. این نیز نمونه دیگری از نقض حقوق بین‌الملل و حق تجارت آزاد است که آمریکا خود را یکی از حامیان اصلی آن می‌داند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: متاسفانه اعتیاد دولتمردان آمریکا به سیاست فشار و تحریم علیه کشورهایی که با اقدامات امریکا همسو نیستند، چندجانبه‌گرایی را با چالش مواجه کرده که نمود آن در اقدامات انزواگرایانه و خودسرانه‌ای مانند توسل به اقدامات جبری یکجانبه یا خروج از توافقات مهم و سازمان‌های چندجانبه و همچنین تلاش در جهت تضعیف تلاش‌های حیاتی برای مقابله با چالش‌های جهانی و مشترک قابل مشاهده است که منافع جمعی کشورهای جهان را در معرض خطر قرار داده است.



وی اظهار کرد: از دید دولتمردان آمریکایی تنها راهکار موثر در مناسبات بین المللی و عرصه دیپلماتیک استفاده از ابزار تحریم است. سران‌ آمریکا در سال‌های اخیر به طرز بیمارگونه‌ای از این ابزار استفاده کرده‌اند تا به زعم خود کشورها و ملت‌هایی که در راستای منافع آمریکا حرکت نمی‌کنند را تنبیه کنند.



رضاخواه افزود: سخن آخر اینکه، به گزارش نهادهای رسمی، کشته شدن بیش از یک و نیم میلیون نفر در عراق، پانصد هزار نفر در سوریه، دویست هزار نفر در افغانستان، پنجاه هزار نفر در یمن، آوارگی بیش از چهار میلیون نفر از عراق، شش میلیون نفر از سوریه، سه میلیون نفر از افغانستان، ده برابر شدن تولد نوزادان ناقص الخلقه، به کارگیری بمب‌های فسفری سفید و اورانیومی در برابر غیرنظامیان، تأسیس گروه‌های تروریستی همچون داعش، به کارگیری سازمان‌های جنایت کاری همچون بلک‌واتر برای ترور هوشمند دانشمندان، دریافت صدها میلیارد دلار از دولت‌های منطقه بابت فروش تسلیحات، ایجاد زندان‌ها و شکنجه گاه‌هایی همچون ابوغریب، هدف قراردادن بیمارستان‌ها، روزنامه نگاران، آمبولانس‌ها، مجالس عروسی و مدارس، تجاوز و حرمت شکنی سربازان آمریکایی نسبت به زنان و دختران کشورهای تحت اشغال، به راه انداختن بیش از ده جنگ تمام عیار قومی-مذهبی، تخلیه ده‌ها چاه نفت از سوریه و عراق، سرکوب کردن جریان بیداری اسلامی، اقدام مستقیم به کودتاهای نظامی، تنها بخشی از هزاران فساد و شرارتی است که ده‌ها پایگاه نظامی و ده‌ها هزار نیروی آمریکایی، با حضور بیست ساله خود برای ما رقم زده اند.



وی تصریح کرد: به همین دلیل، کشورها و ملت‌های مستقل و آزاده دنیا باید تلاش کنند تا چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون و حقوق بین‌الملل را جایگزین سیاست قدرت نموده و به سمت همکاری بیشتردر همه عرصه‌ها بویژه ارتقاء حقوق واقعی بشر پیش بروند./



پایان پیام

  • کد خبر : 322360
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم