خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/16 - 14:04
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
اعظمی:

کمباین فرسوده 25 درصد غلات تولیدی را هدر می‌دهد/تسهیلات خرید تراکتور پرداخت نشده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه تسهیلات خرید تراکتور پرداخت نشده است، گفت: 25 درصد محصول تولیدی غلات کشور همراه با کاه و کلش علی رغم نیاز فراوان و هزینه تولید بالا به راحتی از بین می‌رود.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید تراکتور و کمباین، گفت: متاسفانه پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید تراکتور که شرایط لازم از جمله زمین را دارند و در سامانه سماک ثبت نام کرده اند صورت نگرفته و معمولا بروکراسی اداری آن زمانبر و طولانی است.



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی برای واردات ده دستگاه کمباین وش چین پنبه مزارع کشور را با توجه به نیاز موجود پیگیری کرد که متاسفانه پرداخت نشد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم در کمباین برداشت غلات خصوصا گندم ریزش است و اگر دستگاه‌ها قدیمی و فرسوده باشند حداقل تا 25 درصد ریزش محصول دارند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ناوگان کمباین برداشت غلات کشور فرسوده است و به روز نشده، عنوان کرد: 25 درصد محصول تولیدی غلات کشور همراه با کاه و کلش علی رغم نیاز فراوان و هزینه تولید بالا به راحتی از بین می‌رود.



وی با اشاره به اینکه بسیاری از تراکتورهای موجود در کشور مربوط به دهه‌های 60 و50 هستند و کیفیت پایین و مصرف سوخت بالایی دارند، ادامه داد: باید هرچه سریع تر تراکتورهای فرسوده از رده خارج و محصولات به‌روز تولید داخل و وارداتی جایگزین آنها شوند.



اعظمی اضافه کرد: امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی و معاونت مکانیزاسیون در خصوص تمامی ماشین آلات بخش کشاورزی شامل تراکتور، کمباین و چاپر و دستگاه‌های برداشت سیب زمینی و کشت نشاء را نوسازی کند زیرا در این حوزه از سایر کشورها خیلی عقب هستیم.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: جنوب شرق کشور به واسطه‌ مرزهای شرقی به محلی برای قاچاق سوخت شده است، افرادی با خرید تراکتورهای قدیمی و فرسوده که قایلیت استفاده کمی دارند سهمیه سوخت آنها را دریافت و اقدام به قاچاق آن می‌کنند. این اقدام باعث می‌شود ضریب مکانیزاسیون پایین باشد و میزان تراکتور برخی از شهرستانها دو برابر نیاز آن شهرستان است.



وی با اشاره به اینکه تراکتورهای فرسوده دو برابر تراکتورهای جدید سوخت مصرف می‌کنند، ادامه داد: چاه‌های پروانه دار با استفاده از تسهیلات دولتی برقی شده اند و یا اینکه تا زمان برقی شدن سوخت یارانه‌ای به آنها اختصاص داده می‌شود، چاه های آب دارای فرم شماره یک چاه‌هایی هستند که صدور پروانه آنها در دست اقدام است و در برخی از موارد سوخت یارانه دریافت و به برقی کردن پمپ آنها کمک می‌شود اما چاه‌های فرم شماره 5 یارانه‌ای سوخت دریافت نمی‌کنند و کشاورز مجبور است سوخت مورد نیاز خود را با قیمت آزاد خریداری کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 375786
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار