خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/06 - 15:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
علوی:

کاهش سود سپرده‌های بانکی؛ آیا بازار مسکن بار دیگر با سیل سرمایه‌های سرگردان مواجه می‌شود؟

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی با کاهش سود سپرده های بانکی این نگرانی وجود دارد که سرمایه ها از بانک ها برداشت شده و به جای هدایت به سمت بخش های تولیدی، به سمت بازارهای دلالی کاذب سوق داده شود.

سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره کاهش سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد، گفت: یکی از بازارهای اقتصادی که همواره تحت تأثیر نرخ سود سپرده های بانکی قرار دارد، بازار خرید و فروش و اجاره مسکن است، زمانی که نرخ سود بالا باشد، میزان ورود نقدینگی سرگردان به بازار مسکن کاهش می یابد و این مسئله موجب کاهش تنش و تلاطم در بازار می شود اما این نکته مهم را نباید فراموش کرد که با برنامه ریزی صحیح می توان نقدینگی سرگردان را به بخش تولید مسکن هدایت کرد که انجام این مهم به نفع اقتصاد است.











نرخ سود بانکی


نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی با کاهش سود سپرده های بانکی این نگرانی وجود دارد که سرمایه ها از بانک ها برداشت شده و به جای هدایت به سمت بخش های تولیدی، به سمت بازارهای کاذب سوق داده شود.



وی گفت: ورود نقدینگی های سرگردان با نگاه سرمایه ای به بازار مسکن نتیجه ای جزء بروز آشفتگی در بازار و افزایش چشمگیر قیمت ها ندارد، بنا براین دولت باید راه کاری را برای مدیریت و هدایت سرمایه های سرگردان به بخش تولید بیاندیشد.



علوی ادامه داد: کاهش سود سپرده های بانکی، در صورت عدم مدیریت می تواند به بروز تنش در بازار اجاره مسکن منجر شود، تا قبل از کاهش نرخ سپرده های بانکی، مالکان علاقه بیشتری برای دریافت ودیعه رهن و کاهش میزان اجاره ماهانه داشتند تا با سپرده گذاری این اعتبارات در بانک ها، سود دریافت کنند. اما در شرایط کنونی با کاهش سود سپرده، با نگرانی وجود دارد که مالکان در قراردادهای جدید به دنبال دریافت میزان اجاره ماهانه بیشتر باشند که باید برای این مسئله راهکاری اندیشید.



این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی باید راه کار جدیدی را برای کنترل گرانی ها در بازار آتی مسکن بیاندیشند، یکی از مهم ترین مولفه ها برای مدیریت این بازار، کنترل و کاهش تورم عمومی جامعه است، در شرایط کنونی میزان ودیعه و اجاره مسکن بر اساس تورم عمومی تعیین می شود، از این رو طبیعی است که با کاهش میزان تورم، نرخ اجاره نیز پایین می آید./



پایان پیام

  • کد خبر : 297095
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار