خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/23 - 11:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
شاکری مطرح کرد:

لزوم رسیدگی به گلایه های پیمانکاران داخلی/ منعی برای ورود شرکت‌های خارجی جهت سرمایه گذاری وجود ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: پیش از حضور شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن باید اطمینان پیدا کنیم که از تمام ظرفیت پیمانکاران داخلی استفاده کردیم ضمن اینکه شرایط و امتیازات قرارداد با شرکت‌های خارجی با سازندگان داخلی باید یکسان باشد.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در ساخت مسکن، گفـت:  موضوع حضور شرکت‌های خارجی از جمله چینی‌ها در کشور جهت ساخت مسکن و سرمایه گذاری در این حوزه بارها در کمیسیون عمران مجلس و با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است. همانگونه که واردات ماشین آلات به داخل کشور جهت رفع نیاز و تکمیل ظرفیت داخلی با رعایت ضوابط و مقررات لازم است، ورود شرکت‌های خارجی در حوزه مسکن برای سرمایه‌گذاری یا انتقال تکنولوژی لازم بوده و  از آن استقبال می‌کنیم اما این مهم باید بر اساس قاعده و ضوابط مشخصی باشد.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تاکید بر اینکه حضور شرکت‌های خارجی در حوزه مسکن‌سازی نباید به قیمت تضعیف تولیدکنندگان و سازندگان داخلی باشد، عنوان کرد: قبل از ورود شرکت‌های خارجی به حوزه مسکن باید اطمینان حاصل کنیم که از تمامی ظرفیت شرکت‌ها و پیمان‌کاران داخلی بهره‌گرفتیم و حضور خارجی‌ها جهت جبران کمبودها است. ضمن اینکه حضور شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری نیز امری کاملا متفاوتی است و آنها باید ریسک این اقدام را پذیرفته و با شرکت‌های داخلی نیز رقابت کنند که عموما صحبت‌هایی که در این رابطه مطرح می‌شود حضور پیمانکاری بوده و بحث سرمایه گذاری نیست.



عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ورود شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در مسکن و انتقال تکنولوژی ساخت هیچ مانعی ندارد، اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم که پیش از حضور شرکت‌های خارجی در بازار مسکن باید دقیقا شرایط مشابهی را برای پیمانکاران داخلی نیز فراهم کنیم. بنده اطمینان دارم اگر همان شرایط برای پیمانکاران و سازندگان داخلی فراهم شود، این افراد با کمال میل پروژه‌ها را حتی بیش از انتظارمان انجام خواهند داد.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس عنوان کرد: به عنوان مثال هنگام حضور شرکت های خارجی صد در صد تاخیر در پرداخت به عهده ما بوده اما تاخیر در پرداخت در قرارداد با پیمانکاران داخلی به ضرر شرکت‌های مذکور تمام می‌شود. همچنین ریسک نوسانات ارزی نیز در قرارداد با خارجی‌ها پذیرفته می‌شود چرا که پرداخت به صورت ارزی است. ضمن اینکه آنها از ظرفیت ‌قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده می‌کنند. بنابراین چنین مواردی شرایط غیر همسانی ایجاد می‌کند و عموم پیمانکاران داخلی نیز از این موضوع گلایه مند هستند. لذا باید به این نکات توجه کرده و امتیاز خاصی به شرکت‌های خارجی ندهیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 375931
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار