خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/08/14 - 10:57
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
باستانی تاکید کرد:

لزوم تشکیل سندیکای صادرکنندگان زعفران

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس، می گوید: تنها راه ساماندهی به بازار زعفران این است که سندیکایی با محوریت صادرکنندگان تشکیل شود تا با توجه به حجم بازار، صادرات از طریق سندیکا انجام شود و هر فرد یا شرکتی هم تصمیم به صادرات زعفران داشته باشد از این سندیکا مجوز بگیرد.

سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه ورود صادرکنندگان به بازار زعفران از یک سو فرصت و از سوی دیگر تهدید محسوب می شود، تصریح کرد: تهدید وجود صادرکنندگان نوپا در بازار زعفران شامل این است که این صادرکنندگان ممکن است بازار خارج از کشور را به هم بزنند و برندسازی محصول را با مشکل مواجه کنند و این همان انتقادی است که همواره صادرکنندگان سنتی زعفران دارند و البته بیراه هم نمی گویند، چراکه بازار زعفران باید به شکلی ساماندهی شود.



لزوم ساماندهی به بازار زعفران



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نحوه ساماندهی بازار زعفران، خاطرنشان کرد: تنها راه ساماندهی به بازار زعفران این است که سندیکایی با محوریت صادرکنندگان تشکیل شود تا با توجه به حجم بازار، صادرات از طریق سندیکا انجام شود و هر فرد یا شرکتی هم تصمیم به صادرات زعفران داشته باشد از این سندیکا مجوز بگیرد. با این شکل می شود صادرات کالا را هدایت کرد تا بازار دچار مشکل نشود.



اگر صادرکنندگان مختلف باشند ارزآوری کاهش پیدا می کند



نبود استرانژی توسعه محصول در کشور



این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه استراتژی توسعه محصول در کشور وجود ندارد، افزود: متاسفانه در محصولات کشاورزی استراتژی توسعه محصول وجود ندارد؛ در حالی که از خیلی وقت پیش باید استراتژی هایی برای کالاهای اساسی تدوین می شد. در این راستا باید با بخش خصوصی گفت و گو می شد تا به راه حل های خوبی دست پیدا می کردیم.



علاقمندی دولت به واگذاری کار به بخش خصوصی



باستانی ادامه داد: در حال حاضر خوشبختانه هم بخش خصوصی راغب به فعالیت در این عرصه است و هم دولت متمایل به مشارکت با بخش خصوصی است. درواقع دولت علاقمند است استراتژی لازم را انجام داده و کار را به بخش خصوصی واگذار کند؛ چراکه در نهایت این بخش خصوصی است که باید کار را اداره کند.











زعفران


 نسبت وجود صادرکنندگان نوپا با کاهش ارزآوری



نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، ارزآوری برند زعفران را در صورت حضور صادرکنندگان باتجربه و باسابقه قابل توجه دانست و یادآور شد: ارز صادراتی برای زعفران به ازای هر کیلو حدود 1470 دلار قیمت گذاری شده و ما تقریبا حدود 220 تا 230 تن زعفران صادر می کنیم. اگر صادرات زعفران به درستی اتفاق بیفتد، باید کیلویی 1470 دلار ارز به کشور وارد شود، اما اگر صادرکنندگان مختلف باشند و هر کسی با هر قیمتی روی این محصول مانور کرده و قیمت گذاری کند، مسلم است که میزان ارزآوری کمتر از حد معمول خواهد بود./



بیشتر بخوانید:



دست دلالان از بازار زعفران کوتاه میشود



صادرکنندگان موقت؛ عاملان سوء استفاده از بازار / لزوم سالم سازی مسیر صادرات



هدف از خرید حمایتی زعفران، کاهش تصدی گری دولت است



رها کردن تولیدکننده زعفران نادیده گرفتن ظرفیت موجود است/ اقدامات انجام شده در زمینه صنایع تبدیلی زعفران کافی نیست



پایان پیام

  • کد خبر : 265926
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار